kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۰۹۷۵
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲
سرعت وحشتناک شیوع کرونا

700 هزار نفر در اروپا طی 7 روز کرونا گرفتند

سازمان جهانی بهداشت در گزارش هفتگی خود اعلام کرد، طی هفته گذشته بیش از 700 هزار مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا در کشورهای اروپایی ثبت شده که آمار بی‌سابقه‌ای به شمار می‌آید.



بر اساس آخرین داده‌های وبگاه «ورلد امتر» تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان از 38 میلیون و 449 هزار نفر فراتر رفته و شمار فوتی‌ها نیز به بیش از یک میلیون و 92 هزار نفر رسیده است. بر اساس گزارش‌ها، شیوع کرونا در بین کشورهای اروپایی سرعت گرفته و محدودیت‌های کرونایی نیز در این کشورها دوباره برقرار شده است. با شروع موج دوم کرونا در کشورهای اروپایی، اعضای اتحادیه اروپا روز یک شنبه تدابیر و قوانین مشترک جدیدی را برای مقابله با آن اتخاذ کرده‌اند. سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه اعلام کرد که کشورهای اروپایی طی هفته گذشته بیش از ۷۰۰ هزار مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را ثبت کرده‌اند، که بالاترین آمار از زمان آغاز همه‌گیری کرونا به شمار می‌آید. بر اساس این گزارش، تعداد مبتلایان به ویروس و قربانیان آن در اروپا، به ترتیب ۳۴ درصد و ۱۶ درصد افزایش داشته است. انگلیس، فرانسه، روسیه و اسپانیا بیش از نیمی از موارد ابتلای جدید به ویروس کرونا در اروپا را به خود اختصاص داده‌اند.
سازمان جهانی بهداشت همچنین گزارش داد که تعداد موارد جدید ابتلا در اسپانیا، در مقایسه با هفته‌های گذشته‌،کاهش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. اما در لهستان، تعداد مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا به ترتیب ۹۳ درصد و ۱۰۴ درصد افزایش داشته و دولت این کشور مجبور شده است محدودیت‌ها را تشدید کند تا از اعمال یک قرنطینه دیگر جلوگیری شود. روز
یک شنبه نیز «تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، با تاکید بر اینکه استراتژی ایمنی جمعی با هنجارهای اخلاقی مطابقت ندارد، گفت، هرگز در طول تاریخ پزشکی، از این استراتژی در برابر بیماری استفاده نشده است.
قرنطینه 2 مقام ارشد اروپایی
خبر دیگر اینکه «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «جانز لنارچیچ» کمیسیونر حقوق بشر اتحادیه اروپا، به دلیل تماس با افراد مبتلا به ویروس کرونا طی سفر به اتیوپی، خود را قرنطینه کردند. براساس گزارش پایگاه خبری یورواکتیو، بورل در حساب توئیتری خود نوشت: من عصر(سه شنبه) متوجه شدم که بعضی از اعضای هیئتی که با لنارچیچ هفته گذشته به اتیوپی سفرکرده بودیم، تست‌شان مثبت شده است. تست اول من بعد از بازگشت از اتیوپی منفی شده است، اما طبق قوانین خودم را قرنطینه می‌کنم و منتظر تست دوم و نتیجه آن می‌مانم.  لنارچیچ نیز با بیان اینکه تست کرونای یکی از اعضای تیمش مثبت شده است اعلام کرد که خود را قرنطینه و دورکاری می‌کند، هرچند که فعلا هیچ نشانه و علائمی از بیماری ندارد. طبق قانون بلژیک، هر فردی که با یک فرد مبتلا به کرونا در تماس بوده است، باید به مدت هفت روز خود را قرنطینه کند.
عبور از مسیر خطرناک
در آمریکا نیز «آنتونی فائوچی» مدیرکل موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، با اشاره به حجم ابتلا و مرگ‌ومیر در آمریکا به دلیل ابتلا به ویروس کرونا‌، هشدار داد که آمریکا در حال عبور از مسیری نگران‌کننده است. وی که با شبکه «ان‌بی‌سی» مصاحبه می‌کرد، با ذکر این نکته که روزانه بین ۴۰ هزار تا ۵۰ هزار نفر در آمریکا به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند گفت: «من فکر می‌کنم که ما با مشکلات زیادی رو‌به‌رو هستیم». فائوچی هشدار داد: «ما الان در جای بدی درخصوص شیوع کرونا قرار داریم و باید این روند را برگردانیم». این مقام درمانی آمریکا گفت: «برای جلوگیری از اوج دوباره شیوع کرونا‌، باید این پنج کار اساسی را انجام دهیم؛ همه ماسک استفاده کنند، فاصله اجتماعی را حفظ کنیم، از برگزاری تجمعات و ازدحام جلوگیری کنیم،‌ کارها را بیشتر در منزل انجام دهیم و دست‌ها را به طور مرتب بشوییم. این اقدامات می‌تواند از بروز اوج دیگری در شیوع ویروس کرونا جلوگیری کند».