kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۰۷۷۹
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۳
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

اصرار مدعیان اصلاحات به آدرس غلط FATF جاهلانه یا عامدانه؟!


سرویس سیاسی-
روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد به مدیر مسئولی الیاس حضرتی نماینده رد صلاحیت شده انتخابات مجلس یازدهم روز گذشته در مطلبی با عنوان «بي‌تدبيري دولت يا بلاتكليفي FATF‌» نوشت: «همين چندي پيش بود كه وزير امور خارجه يكي از دلايل افزايش قيمت‌هاي اخير به ‌ويژه در حوزه نرخ ارز را تصويب نشدن پالرمو و CFT اعلام كرد. البته اين نه‌تنها اعتقاد محمدجواد ظريف كه باور بسياري از كارشناسان اقتصادي و حتي مسئولان سياسي ايراني است. كارشناسان و سياستمداران بسياري كه اين روزها علاوه ‌بر تحريم‌ها و شيوع كرونا در كشور، ديگر متهم اوضاع و احوال اين روزهاي اقتصاد را كساني مي‌دانند كه مانع از تعيين‌ تكليف لوايح مرتبط با FATF شدند و حالا معتقدند در صورتي كه اين لوايح تصويب مي‌شد، وضعيت اقتصادي كشور، تفاوتي چشمگير داشت.»
همچنین روزنامه ایران ارگان دولت نیز طی یادداشتی نوشت: «در شرایط فعلی اقتصاد ایران و دولت به دلیل اعمال محدودیت‌های شدید تحریم که به کاهش صادرات نفت و درآمدهای ارزی کشور منجر شده است، با فشار زیادی رو به رو شده است. برخی از اقدامات نیز مانند عدم تصویب لوایح مرتبط با FATF باعث خودتحریمی و دشوارتر شدن شرایط شده است.»
گفتنی است دولت ۳۷ بند از ۴۱ بند مورد اصرار FATF را به صورت محرمانه اجرا کرد و نتیجه مشترک آن با برجام «گرانی»، «رکود»، «تورم»، «بیکاری»، «مسدود شدن فراگیرتر روابط مالی و بانکی»، «فروش نزدیک به صفر نفت»، «شناسایی اشخاص حقیقی و حقوقی که تحریم‌های بین‌المللی را دور می‌زدند» و «اثرگذارتر کردن محدودیت‌های بین‌المللی توسط غرب» است؛ نتایجی که امروز تلاش می‌شود به پای نظام و نه ناتوانی و فقدان کارایی یک جریان سیاسی گذاشته شود.
بنابر این ادعای خودتحریمی به سبب عدم تصویب لوایح مرتبط با FATF (سی اف تی و پالرمو) وارونه‌نمایی و کذب محض است. آنچه سبب خودتحریمی شده، اجرای FATF از سوی دولت است. خرداد 96 اسناد خیانت‌آمیزی افشا شد که نشان می‌داد برخی بانک‌ها در راستای عمل به توصیه‌های FATF، همکاری با برخی ارگان‌های داخلی را که از سوی دشمنان ملت تحریم‌شده‌اند، قطع کرده‌اند. صرافی‌هایی که با ایران کار می‌کردند را همکاری با FATF لو داد. کار گروه ویژه اقدام مالی (FATF) اسفند 97 با انتشار گزارشی صراحتاً اعلام کرد که اجرای مؤثر تحریم‌های مالی هدفمند و شناسایی مسیرهای ایران برای دور زدن تحریم را ذیل رسالت مقابله با ‌اشاعه تسلیحات کشتار جمعی خود تعریف کرده و با جدیت تمام در پی اجرای آن است.
خوان زاراته، معاون سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز چندی پیش گفته بود: «برای قرار‌دادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کاملFATF نیاز است. برای اینکه ایران از نظام مالی منزوی شود، لازم استFATF برای تایید قضاوت‌هایی پیرامون نظام مالی ضد پولشویی و مبارزه با ‌تروریسم مداخله کند.»
جالب اینجاست که FATF بازان مدعی خودتحریمی با عدم تصویب لوایح مرتبط با FATF هستند اما تضمین نمی‌دهند که با FATF مشکلات حل شود. بزک‌گران FATF باید پاسخگوی آدرس‌های غلط و بازی در نقشه دشمن باشند. اینها از سر حماقت است یا خیانت؟
دیروز می‌گفتند امضای کِری تضمین است
امروز چشم امید به دستان بایدن دوختند!
اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت:«چندين ماه تا انتخابات رياست‌جمهوري باقي مانده و بحث تمامي محافل سياسي، بازگشت شور انتخاباتي است. بايد اذعان داشت بازگشت شور انتخاباتي مستلزم اين است که مردم اعتماد کنند که با راي دادن و در سايه انتخابات، وضع آنها بهبود پيدا خواهد کرد. تمام نظرسنجي‌ها حاکي از اين است که 70 درصد مردم، دل‌مشغولي معيشت خود را دارند و بحث اصلي و اساسي، اقتصاد خانواده است. مسئولان براي بازگرداندن اين اعتماد به مردم بايد تمام ارکان و نهادهايش را بسيج کند تا با رفع مشکلات اقتصادي و اجتماعي، اعتماد را به مردم بازگرداندند که به دنبال آن شور انتخاباتي ايجاد شود».
گرامی مقدم در ادامه نوشت:«نبايد فراموش کنيم که بايد در سياست خارجي نيز تصميم‌هاي جديد و تازه‌اي اتخاذ شود. بالاخره ما در يک ماه آينده با انتخابات سرنوشت‌ساز آمريکا مواجه هستيم. اگر جو بايدن راي بياورد، ظاهرا قدري کار براي ما راحت‌تر مي‌شود...در ادامه کار برجام، با آمدن جو بايدن، بايد تحريم‌هاي ايران برداشته شود، ارزهاي بلوکه‌شده ايران در کشورهاي خريدار نفت ايران آزاد شود و باعث تقويت پول ملي ايران شود و ريال در برابر ارزهاي خارجي افزايش پيدا کند تا قيمت‌ها کنترل شود. اگر در اين چند ماه باقي مانده تا انتخابات رياست‌جمهوري 1400، اين موارد انجام شود، قطعا شاهد شور انتخاباتي خواهيم بود. مردم اعتماد کرده و پاي صندوق‌هاي راي مي‌آيند».
همان طیفی که در سال‌های گذشته مدعی شده بود که امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است، حالا علی‌رغم تجربه عبرت آموز و پرهزینه برجام همچنان بر استمرار خسارت محض برجام اصرار دارد و چشم امید به دستان بایدن دوخته است.
این در حالی است که جو بایدن معاون اول دولت اوباما بوده است. همان دولتی که بارها برجام را به صورت فاحش نقض کرد، تحریم آیسا را تصویب و وضعیت اضطراری علیه ایران را تمدید کرد، دانشمندان هسته‌ای را ترور و اموال مردم ایران را بلوکه کرد. این روزنامه زنجیره‌ای اذعان کرده که مطالبه اصلی مردم، رفع مشکلات اقتصادی است. این در حالی است که مدعیان اصلاحات در سال‌های اخیر علی‌رغم در اختیار داشتن دولت و شهرداری و شورای شهر پایتخت و بخش قابل توجهی از مجلس دهم، بجای رسیدگی به مطالبات اصلی مردم، مشغول سیاسی کاری و پرداختن به حواشی بوده‌اند.
آدرس کاخ سفید دادن، پاسخ وضعیت معیشتی مردم نیست
روزنامه ابتکار در یادداشتی نوشت: کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در سخنرانی در روز شنبه، از ملت کشورش به دلیل مشکلاتی که با آن روبه‫رو بودند عذرخواهی کرد. او در یک فضای احساسی و البته در مراسم رژه ارتش و رونمایی از موشک‌های بالستیک همراه با ریختن اشک گفت: «خجالت می‌کشم زیرا من به هیچ وجه نتوانستم در برابر اعتماد بی‫نهایت شما، چیزی ارائه کنم.»
ابتکار به مسئله عذرخواهی در مسئولین کشور ما اشاره کرده و نوشته است: تردیدی نیست که در این شرایط اقتصادی و معیشتی ناگوار حتی اگر مسئولان کشور نیز اقدام به عذرخواهی از مردم کنند و همه چیز بر همان روال سپری شود تأثیر چندانی نخواهد داشت.
در ادامه این مطلب آمده است: آدرس کاخ سفید دادن قطعاً پاسخ وضعیت معیشتی مردم در این شرایط نیست. مسئولان اگر در گام نخست بپذیرند که مسئولیت وضعیت موجود بر عهده آنهاست شاید بتوان از آنها انتظار عذرخواهی و در ادامه جبران خطاها را داشت. به نظر می‌رسد در این مورد هنوز از کشور کره شمالی هم عقب مانده‌ایم. برای ردیابی اشتباهات انجام شده توسط برخی مسئولان نیاز به جست‌وجوهای پیچیده نیست. بسیاری از معضلات موجود چه در اقتصاد و چه در جامعه محصول تصمیم‌های غلطی است که کارشناسان بارها درخصوص آن گفته‌اند اما هیچ مسئولی، مسئولیت آن را برعهده نگرفته است.
گفتنی است رئیس‌جمهور روحانی، هفته اول مهرماه جاری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود «آدرس تمام جنایات علیه مردم ایران کاخ سفید است»
تهمت به رئیس‌مجلس جایگزین بی‌کارنامگی‌تان نیست
روزنامه دولتی ایران دیروز گفت‌وگوی عباس عبدی با خبرآنلاین را منتشر کرد. وی درباره سفرهای استانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی مدعی شده است: «قاعدتا آقای قالیباف چون در مجلس نمی‌تواند کاری بکند و هیچ برنامه‌ای هم ندارند بنابراین با یک رفتار جایگزین می‌خواهند نشان دهند که کاری انجام می‌شود و هم اینکه زمینه‌ای باشد برای انتخابات ریاست جمهوری احتمالی.»
طیفی که ستاد انتخاباتی بایدن در تهران است، می‌گوید قالیباف در مجلس نمی‌تواند کار کند! آنها که چشم به انتخابات آمریکا دارند، از کار کردن برای مردم چیزی می‌فهمند؟ تهمت‌های مدعیان اصلاحات به رئیس‌مجلس شورای اسلامی جایگزین خمودگی، ناکارآمدی و بی‌کارنامگی این طیف ـ مسببان گرانی و فسادـ نیست. ائتلاف اشرافیت مدعی اصلاحات و اعتدال باید در پیشگاه عدالت پاسخگوی فجایع تحمیل کرده به مردم باشد.
عصبانیت اصلاح‌­طلبان از نظارت میدانی قالیباف
مجلس یازدهم از ابتدای شروع کار خود تاکید کرده بود دغدغه اصلی‌اش نظارت است. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد به سرعت طیف موسوم به اصلاح‌طلب به مخالفت جدی با این موضوع پرداختند. پس از آنکه محمدباقر قالیباف برای بازدید از روند درمان بیماران کرونایی و شنیدن حرف‌های کادر درمان به بیمارستان امام خمینی(ره) رفت ناگهان توپخانه رسانه‌های اصلاح‌طلب به صورت ویژه این اقدام رئیس‌مجلس را هدف گرفتند خط تخریبی همچنان ادامه دارد. روزنامه شرق در سرمقاله شماره دیروز خود مدعی شده: «بازدید محمدباقر قالیباف از بخش کرونای بیمارستان امام خمینی چند اشکال مهم دارد که هم با مقررات تعارض دارد هم با معیارهای اخلاقی[!!]»
این روزنامه اصلاح‌طلب سپس در بیان موارد تعارضی که ادعا کرده نوشته است: «طبق اخبار، قالیباف به شکل سرزده به بیمارستان رفته است؛ اما دقیقا در همان لحظه دوربین و خبرنگار سیمای جمهوری اسلامی هم آنجاست و در تمام لحظه‌های بازدید با همه تجهیزات، فیلم‌برداری و مصاحبه می‌کند و حتی بعد از آن با بعضی آدم‌های عادی حاضر در محوطه بیمارستان نیز گفت‌گو می‌کند...»
در ادامه این نوشتار آمده: «طبق اخبار، رئیس‌دانشکده پزشکی و رئیس‌بیمارستان در ابتدای حضور قالیباف و همراهانش در بیمارستان، با بازدید او از بخش کرونا مخالف بودند؛ اما او به مخالفت ایشان اهمیتی نمی‌دهد و با همراهانش به بازدید بخش کرونا می‌رود.»
اما دیگر موردی که این به عنوان منع قانونی ذکر شده نیز بسیار جالب توجه است و شکلی طنزگونه به این نوشتار داده: «ممنوعیت حضور افراد غیر از کادر درمان در بخش کرونا از جمله مقررات بیمارستانی است.»
گفتنی است چپ‌ها با کوبش قالیباف و بزرگ‌نمایی از رقبای او؛ هم خوف خود از تکرار کارنامه «مدیریت جهادی» را به نمایش گذاشته‌اند و هم دروغ می‌گویند که دلسوز مردم و دولت‌اند...چه اگر غیر این بود؛ آنها باید به منش قالیباف در بستر پیشبرد امورات مردم و نظام اشاره و اعتراف
می‌کردند.