kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۰۵۶۷
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

اصلاح‌طلبان از پیروزی در انتخابات ناامید بودند بایدن که نامزد شد امیدوار شدند!



سرویس سیاسی-
روزنامه شرق در سرمقاله شماره دیروز خود مدعی شده است: «با اینکه تا این زمان مردم در مواجهه با انتخابات 1400 هیچ کنش سیاسی‌ای از خود بروز نداده‌اند اما کنشگران سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا و اپوزیسیون به سمت بحث‌های انتخاباتی پیش رفته‌اند.»
اینکه اصلاح‌طلبان خود نه از این زمان بلکه از چندی پیش به سراغ انتخابات 1400 رفته‌اند باعث شده تا همه را به کیش خود بپندارند. وگرنه اصولگرایان نه تنها این کار را نکرده‌اند بلکه به عقیده اکثریت آنان این زمان آنچه مهم است رسیدگی به وضعیت معیشت مردم و مقابله با کرونا است. در این باره لازم به ذکر است که همین روزنامه شرق در میان اصلاح‌طلبان بیشتر و جدی‌تر از بقیه از هم اکنون به موضوع انتخابات ریاست جمهوری وارد شده است.
این نوشتار سپس به صراحت افزوده: «اصلاح‌طلبان که تا چندی پیش ناامید بودند، با افزایش احتمال پیروزی بایدن به این باور رسیده‌اند که شاید برای انجام اصلاحات و برجام دیر نشده باشد. از این‌رو‌اندک‌اندک به شیوه متفاوتی وارد فضای انتخاباتی شده‌اند. در هنگامه کارزار انتخاباتی ترامپ و بایدن چه موهوم باشد چه واقعی، در میان جناح‌های سیاسی ایران زیر‌پوستی رقابتی جدی درگرفته است. البته بیش از هر چیز این رقابت، میان اصلاح‌طلبان و اپوزیسیون داخلی و خارجی است.
اصولگرایان خاموش ایستاده و نظاره‌گرند. آنان به شیوه‌ای سنتی این تفکر یا استراتژی را دنبال می‌کنند که هیچ فرقی بین ترامپ و بایدن وجود ندارد و انتخابات آمریکا تأثیر چندانی بر انتخابات ایران ندارد. سخنی که بعید است باور چندانی به آن داشته باشند.»
در ادامه شرق ضمن بی‌اخلاقی محض و سخنانی متناقض که گفتار پیشین خود را (اصولگرایان خاموش ایستاده‌اند و نظاره‌گرند) نقض می‌کند ابتدا اصولگرایان را به دو طیف معتدل و دیگر اصولگرایان تقسیم کرده و در ادامه مدعی شده اصولگرایان معتدل خواهان پیروزی بایدن هستند و «دیگر اصولگرایان، از پیروزی ترامپ استقبال می‌کنند.»
اما دلیل این ادعای مضحک شرق در‌باره استقبال اصولگرایان از پیروزی ترامپ این است که با پیروزی ترامپ «اوضاع به سمتی می‌رود که احتمال پیروزی‌شان دوچندان خواهد شد[!!] با پیروزی ترامپ مردم ناامید به کار هرکس نیاید به کار آنان می‌آید اما پیروزی بایدن کار آنان را دشوار می‌کند.»
طیف موسوم به اصلاح‌طلب چنان خود در انتخابات آمریکا غرق شده که تصور می‌کند همه نیز این‌چنین هستند. ادعای دروغ استقبال اصولگرایان از پیروزی ترامپ در حالی مطرح شده که اصولگرایان پیوسته بر این نکته انگشت گذاشته‌اند که تفاوتی میان جمهوری‌خواه و دموکرات نیست. نکته قابل تامل این است که در این سرمقاله نیز به این موضوع اذعان شده اما در ادامه برای آنکه دیگران را نیز مانند خود نشان دهد مدعی شده که اصولگرایان نیز به انتخابات آمریکا چشم امید دوخته‌اند. طیف موسوم به اصلاح‌طلب به این خاطر چشم امیدشان به انتخابات آمریکا است که خود برای اداره کشور برنامه ندارند.
به غیر از همه اینها ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که نویسنده این سرمقاله سردبیر روزنامه شرق است. سردبیر شرق 5 مهر ماه جاری در مصاحبه با عباس عبدی به او گفته بود: «...شاید اگر انتخابات آمریكا برای كنشگران سیاسی ایران این‌قدر مهم شده است و آن را در سرنوشت جامعه ما اثرگذار می‌دانند، به‌نوعی فرافكنی واهی باشد» و عبدی (از کنشگران اصلاح‌طلب) در جایی از همان مصاحبه تاکید کرده بود: «...می‌شود گفت فشار دموکرات‌ها به دولت ایران می‌تواند بیشتر از جمهوری‌خواهان باشد.»
دلیل این همه فراز و فرود و تغییر در نظرات طیف موسوم به اصلاح‌طلب، آن هم در مدتی به این کوتاهی چه می‌تواند باشد؟!
اذعان به ناکارآمدی دولت در ایجاد وضع موجود
مصطفی کواکبیان، نماینده عضو فراکسیون امید در مجلس دهم که از راهیابی به مجلس یازدهم بازماند، در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «ما مي‌گوييم که دليل(به وجودآمدن وضع موجود)، هم ناکارآمدي دولت و هم تحريم‌ها است. بنابراين، بايد به اعتماد عمومي فکر کرد که بخش مهم آن به معيشت مردم بازمي‌گردد. تحريم، ناکارآمدي و بي‌اعتمادي مردم، سه عامل موثر است.»
کواکبیان در ادامه گفت:«من با استعفاي دولت به سه دليل مخالفم؛ اول اينکه خود دولت بارها اعلام کرده که ما تا مرداد 1400 محکم ايستاده‌ايم. بنابراين، انگيزه‌اي براي استعفا در دولت وجود ندارد. ثانيا من معتقدم که اگر دولت مدعي داشتن طرح براي پايان اين دوره‌اش است، بايد محکم بايستد و اين طرح‌ها و برنامه‌ها را اجرا کند. ثالثا واقعيت اين است که اگر رئيس‌جمهور برود، فکر مي‌کنيد فردا چه اتفاقي مي‌افتد؟... اين کار ممکن است باعث مشکلات بيشتر ‌شود.»
برخی دولتمردان در کنار فعالین مدعی اصلاحات اینگونه القاء می‌کنند که وضع موجود صد‌در‌صد ناشی از تحریم‌هاست و عملکرد دولت هیچ سهمی در ایجاد وضع فعلی ندارد.
برخلاف این ادعا و بنابر تاکید کارشناسان و صاحبنظران، حداکثر 20 الی 30 درصد مشکلات ناشی از تحریم‌ها و حدود 70 الی 80 درصد مشکلات نتیجه سوءمدیریت در دولت است.
دست دولت در جیب مردم است!
روزنامه ابتکار نوشت: «مردم مصرف‌کننده و تولیدکننده هر روز شاهد گرانی کالاهای تولیدی، وارداتی و از همه مهم‌تر مواد اولیه تولید هستند که این زنجیره را کلافه کرده است. هرچند مدیران این عرصه تحریم و افزایش قیمت دلار را عامل اصلی این افزایش‌ها می‌دانند اما بعضاً مواد اولیه که تماماً در کشور تولید می‌شود و نیازی به هیچ واردات ندارد هم در این گرانی سهم بزرگی به خود اختصاص داده است.»
ابتکار به نقل از کارشناس اقتصادی نوشت: «دست دولت دوازدهم هم کامل در جیب مردم است؛ افزایش دلار، بودجه‌بندی و غیرواقعی بودن بودجه از مسائلی است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن عبور کرد چراکه اساس ساختار اقتصاد بر روی اینها نهادینه می‌شود.»
در ادامه مطلب آمده است: «فروش نفت 50 دلاری در بودجه با علم به اینکه تحریم‌ها شدت می‌یابد یکی از ضعف‌های مدیریتی در ساختار بودجه کشور است؛ لذا سعی می‌کنند کسری بودجه خود را از طریق افزایش قیمت دلار، چاپ اسکناس بدون پشتوانه و باقی مسائل تامین کنند... تمامی این عوامل دست در دست هم داده است تا شاهد کوچک شدن سفره مردم باشیم؛ حتی دیگر نمی‌توان از واژه کوچک شدن سفره‌ها استفاده کرد چراکه برخی سفره‌ها اساسا برچیده شده‌اند.»
نقش اصلاح­‌طلبان در کوچک شدن سفره مردم
روزنامه اصلاح‌طلب نوشت: «اگر هر وعده غذایی یک خانواده چهار نفره را برای هر نفر یک تخم‌مرغ و نان بربری حساب کنیم، هزینه آن در ماه یک میلیون و 500 هزار تومان می‌شود به شرطی که در هر وعده غذایی صرفا تخم‌مرغ آبپز و یک عدد بربری بخورند و دیگر چیزی نخورند، تخم‌مرغ هم بگذارند جلوی آفتاب بپزد، بدون روغن، حامل‌های انرژی، بدون لباس، تفریح و آموزش و... اگر تمامی این موارد حساب شود اگر درآمد زیر 10 میلیون تومان باشد یعنی فقر مطلق! یعنی مردم توان زندگی کردن را دیگر ندارند.»
ابتکار به نقل از کارشناس اقتصادی افزود: «ریشه این مشکلات در بحث مدیریت است، یعنی مدیریت غلط تفسیر شده است، یعنی مدیریت را آن‌طور که به صلاح خودشان است تعبیر می‌کنند... بحث ما بحث مدیریتی است ولاغیر، یعنی اگر بتوانند این قضیه را حل کنند سایر مشکلات خود به خود حل می‌شود اما خلاف‌گویی هم چاشنی این قضیه شده است؛ همیشه پز این را می‌دهند که عالی هستند مثلا چند روز پیش رئیس‌جمهور در مورد مشکلات آمریکا صحبت می‌کرد و می‌گفت مشکلات ما که مشکل نیست و... ما هم اجباراً باید باور کنیم.»
لازم به ذکر است که مدعیان اصلاحات امروز در حالی به انتقاد از دولت پرداخته و از ضعف و ناکارآمدی مدیریتی می‌گویند که خود جزو بانیان و مقصران بروز و ظهور مشکلات اقتصادی امروز کشور هستند.