kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۰۵۶۳
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸
ادامه رسیدگی به اتهامات محمد امامی

وکیل سابق «بانک سرمایه» وکیل متهم اصلی تاراج این بانک است!

سومین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و ۳۳ متهم دیگر پرونده بانک سرمایه به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.



به گزارش خبرگزاری میزان، در ابتدای جلسه دادگاه قاضی مسعودی ضمن تفهیم اتهام به متهم محمد امامی گفت: محمد امامی فرزند احمد حسب محتویات پرونده، کیفرخواست و مستندات اتهام شما دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۱۳۵۰ میلیارد ریال از محل اخذ تسهیلات از بانک سرمایه به نحو نامشروع، دریافت غیرقانونی ۲۶ فقره ضمانت‌نامه بانکی فاقد پشتوانه مجموعا به مبلغ ۵ هزار و ۹۶ میلیارد ریال از بانک سرمایه، دریافت غیرقانونی مبلغ هزار و ۱۲۴ میلیارد و ۳۲۶ میلیون ریال از شرکت‌های سرمایه‌گذاری فرهنگیان و تدبیرگران اطلس متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان در پوشش قرارداد‌های حق‌العمل‌کاری، دریافت غیرقانونی وجوه به مبلغ ۴۱۴ میلیارد و ۹۵۴ میلیون و ۳۱۱ هزار ریال از شرکت توسعه ساختمان سرمایه در پوشش انعقاد قرارداد حق‌العمل‌کاری به نام شرکت پترو گل و روشه قشم، مبلغ هزار و ۲۶۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال در فرآیند دریافت املاک لواسان و چناران از بانک سرمایه، انتقال ملک خیابان شهید فیاضی به بانک سرمایه از طریق گران‌نمایی در ارزیابی املاک، دریافت غیرقانونی ۹۰۰ میلیارد تسهیلات مشارکت مدنی از بانک سرمایه به نام گلگلون تجارت جهان، باران تجارت آوا و لوله‌سازی دقیق زاگرس، معاونت در ارائه گزارش کارشناسی رسمی ‌دادگستری به نحو خلاف واقع که در حکم جعل در اسناد رسمی ‌درخصوص املاک موسوم به فرشته است. آیا این اتهامات را قبول دارید دفاعیات خود را شرح دهید.
متهم امامی ضمن رد اتهامات مطرح شده گفت: به هیچ عنوان قبول ندارم اول وکیلم دفاع می‌کند و جلسه بعد خودم.
در ادامه وکیل متهم امامی در جایگاه قرار گرفت.
قاضی خطاب به وکیل مدافع متهم امامی گفت: بانک سرمایه اگر با شما همکاری نکرد به‌دلیل شکایت از شما بوده چرا که شما وکیل بانک بودید و وکیل متهم آن بانک نیز شدید.
وکیل مدافع متهم امامی گفت: قرارداد یک ساله من با بانک سرمایه تمام شده ما اکنون با پرونده‌ای مواجه هستیم که پایه نظام بانکی آن ایراد دارد چرا باید عین این پرونده‌ها به کارشناسان بانکی ارجاع شود، اما زمانی که به امامی می‌رسد این اتفاق نمی‌افتد.
قاضی خطاب به وکیل مدافع متهم امامی گفت: شما وارد دفاع و بند بند کیفرخواست شوید و حواشی نگویید.
توضیحات نماینده دادستان
در ادامه جلسه دادگاه نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و اظهار داشت: وکیل متهم امامی یک ساعت و نیم در جلسه دادگاه به بیان خاطرات دوران قضایی خود پرداخت و نیم ساعت از آن را نیز درخصوص معایب نظام بانکی کشور و یک ربع آن را درخصوص تسهیلات گرفتن با فاکتورهای صوری صحبت کرد. من یک لحظه تصور کردم در کافه نشسته‌ام و می‌خواستم درخواست اسپرسو بدهم.
 دلایل شکایت بانک سرمایه
از وکیل متهم امامی
قهرمانی گفت: وکیل متهم امامی اعلام کرد که مسئول وصول مطالبات بانک سرمایه نبوده است حال آنکه این چنین نیست و ما اسناد مسئولیت وی در بانک سرمایه را داریم و شکایت بانک سرمایه از وکیل متهم امامی هم به این خاطر است که وی وکیل بانک سرمایه بوده و به اسناد این بانک دسترسی داشته و الان وکالت متهم امامی را پذیرفته است.
ادعای باطل در مورد کیفرخواست
 قرائت‌شده در دادگاه
وی افزود: اینها در فضای مجازی با تیم رسانه‌ای که داشتند این‌گونه القا کردند که حجم کیفرخواست قرائت شده در دادگاه با نسخه اصلی تفاوت داشته حال آنکه باید می‌گفتند موضوع کیفرخواست فرق داشته که البته هر دوی این ادعاها باطل است و نه حجم و نه موضوع کیفرخواست قرائت شده در دادگاه با نسخه اصلی تفاوت ندارد.
ماجرای فراری دادن متهمان بی‌بضاعت
 توسط تیم فساد
نماینده دادستان گفت: اعلام کردند که به ما اجازه نمی‌دادند پرونده را مطالعه کنیم که این پاسخ داده شد، این تیم فساد آن‌قدر پیچیده بود که نگران بودند برخی متهمان بی‌بضاعت پرونده پس از دستگیری دست به افشاگری بزنند لذا برخی از افراد را از کشورخارج کردند از جمله آقای پرویز نسترن تهرانی؛ تمام ضمانت‌نامه‌ها از حساب پرویز نسترن تهرانی دریافت می‌شد؛ در سال 97 یکی از ضابطین پرونده به ما مراجعه کرد و اعلام کرد پرویز نسترن تهرانی از مرز عراق وارد کشور شده است؛ ما پس از ردگیری وی پس از 2 ماه وی را دستگیر کردیم و تازه فهمیدیم پرویز نسترن تهرانی در این پرونده هیچ‌کاره است و صرفاً از حساب‌های او استفاده می‌شده است.
اخذ ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات
 توسط شرکت سون قشم محمد امامی
قهرمانی در ادامه با‌ اشاره به اخذ تسهیلات توسط یکی از شرکت‌های متهم امامی گفت: شرکت سون قشم یکی از شرکت‌های آقای امامی است که دفتر اقامتش در جزیره قشم است؛ سال 92 آقای امامی سهامدار این شرکت می‌شود و افراد قبلی از این شرکت خارج می‌شوند؛ شرکت درخواست 70 میلیارد تومان تسهیلات می‌کند و این درخواست مستقیماً به بخشایش ارائه می‌شود؛ سال 91 آقای امامی مشاور آقای بخشایش بود و با وی رابطه نزدیک داشت؛ روند عادی در ارائه تسهیلات این است که درخواست باید به شعبه ارائه شود و شعبه باید بررسی‌های اولیه را انجام دهد، اما در این مورد شاهد بودیم که درخواست به بخشایش ارائه شد و بخشایش پاراف کرد؛ نهایتاً 50 میلیارد تومان توسط شرکت سون قشم اخذ شده است.
وی تصریح کرد: هر شرکتی که می‌خواهد تسهیلات دریافت کند، باید مسدودی در حسابش بیاورد، لذا در این مورد 5 میلیارد تومان در حساب امامی مسدود شد و جالب آنکه آن 5 میلیارد مسدودی متعلق به‌هادی رضوی بود که آن هم جزو تسهیلات دریافتی از بانک سرمایه بود.
دریافت تسهیلات در روز افتتاح حساب شرکت
قهرمانی ادامه داد: قرار بود این میزان تسهیلات از شعبه قشم پرداخت شود اما اعلام شد که چون شعبه قشم کد بانک مرکزی را ندارد نمی‌تواند این میزان تسهیلات را پرداخت کند. لذا تقاضا می‌کنند که تسهیلات از شعبه اسکان داده شود؛ امامی از مدیر تا هیئت‌مدیره شعبه اسکان را چیده بود و پرونده نیز به شعبه اسکان می‌آید. جالب این است که حسب مقررات بانکی باید یک میانگین موجودی در شرکت درخواست‌کننده تسهیلات وجود داشته باشد اما تأسف‌آور اینکه شرکت سون قشم آقای امامی افتتاح حسابش در روز تسهیلات بوده است و اصلاً گردش حساب نداشته است.
نماینده دادستان گفت: فاکتوری که صادر کردند و بر اساس آن تسهیلات گرفتند متعلق به شرکت سرافرازان روشن بود؛ این شرکت در سال ۸۴ تأسیس شده و صوری بودنش محرز است و سرمایه‌اش ۵۰۰ هزار تومان بود، اما فقط در یک نسخه ۱۲ میلیارد برای امامی فاکتور صادر کرد.
قهرمانی افزود: آقای وکیل می‌گوید که بانک سرمایه یک بخش از تسهیلات را مسدود کرد؛ بر اساس مصوبه هیئت‌مدیره، امامی موظف بود برای شرکت اخذکننده تسهیلاتش، ۵ میلیارد تومان مسدودی بگیرد که این میزان را‌هادی رضوی تأمین کرد و امامی باید ۲۰ میلیارد تومان را نیز در قالب ملکی وثیقه می‌گذاشت، اما امامی در روز اخذ تسهیلات به بانک نامه می‌زند که نمی‌توانم ملک را به‌عنوان وثیقه بگذارم بنابراین در مرحله نخست ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات می‌گیرد و ۱۰ میلیارد را نیز به‌عنوان مسدودی نگه می‌دارد که این ۱۰ میلیارد نیز در واقع تسهیلات خود بانک سرمایه بوده است و در مرحله بعد ۲۰ میلیارد را بدون وثیقه دریافت می‌کند؛ سپس در تهاتری ظالمانه، امامی تسهیلات مسدودی را نیز آزاد می‌کند و آنها را نیز برمی‌دارد.
نماینده دادستان گفت: آقایان این تسهیلات را بار‌ها تمدید کرده‌اند و با این تمدید سود دریافت می‌کردند؛ به این صورت که امامی در قالب شرکت سون قشم ۵۰ میلیارد تومان از بانک سرمایه دریافت کرد؛ یک سال و نیم بعد در زمان سررسید باید ۶۵ میلیارد را تسویه می‌کرد، اما در موعد سررسید امامی با BMW‌هایی که پخش می‌کرد در بانک، می‌آید می‌گوید الان ۶۵ میلیارد بدهکارم؛ بانک از پول‌های خود ۶۵ میلیارد به‌حساب امامی واریز می‌کرد و سپس برداشت می‌کرد؛ در سررسید بعدی نیز با ۸۷ میلیارد این پروسه طی می‌شد و همین‌طور این روند تکرار می‌شد در واقع با سود‌های بادکنکی، بدهی‌های امامی را تسویه می‌کردند.
وی افزود: امامی در صورت‌های مالی که برای شرکت سون قشم صادر می‌کند اعلام می‌کند که ۱۰۹ میلیارد فروش خالص داشته در حالی که اسناد مالی این میزان فروش وجود ندارد و از سویی دیگر امامی در اداره مالیات میزان فروش خود را ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون درج می‌کند! علی‌ایحال امامی با این وضع ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات می‌گیرد.
تسهیلات امامی کجا صرف شده است؟
قهرمانی گفت: امامی هنگام اخذ تسهیلات می‌گوید قصد احداث پتروشیمی‌ و پالایشگاه را دارم، اما من در ادامه موارد صرف شده از تسهیلات دریافتی توسط امامی را برای دادگاه می‌خوانم: با بخشی از این تسهیلات پول‌هادی رضوی پرداخت شد؛ بخشی از این تسهیلات در چند صرافی تبدیل به ارز شد؛ بخشی از آنها به نام یک مدیر تولید شبکه نمایش خانگی شد؛ بخشی از آن به‌حساب دختر ۱۴ ساله یکی از متهمان رفت؛ بخشی از این تسهیلات به‌حساب شخصی یک هنرپیشه شاخص کشور واریز شد؛ بخشی از آن به‌حساب حمیدرضا شیرخان یکی از متهمین همین پرونده رفت؛ بخشی از آن تسهیلات در قسمت‌های مختلف به‌حساب حمید حاجیان واریز شد، حمید حاجیان وکیلی است که حین تحقیقات ما کشته شده است و پرونده قتل او نیز در دست بررسی است که نتایج به دست آمده از آن می‌تواند معما‌های زیادی را کشف کند؛ بخشی از این تسهیلات به‌حساب یک خانم بازیگر سینما رفت که هیچ قراردادی نیز در زمینه ایفای نقش در فیلم با امامی نداشت؛ بخشی از آن به ‌حساب بازیگران زن و مرد متعدد رفته که قراردادی با امامی ندارند؛ بخشی از آن تسهیلات دریافتی در حساب‌های متعدد چرخیده و سرانجام به‌حساب شرکتی رفته که خود تسهیلات‌گیرندگان اعضای هیئت‌مدیره‌اش بودند؛ بخشی از این تسهیلات به‌حساب خانم «ف» رفته که در یکی از آژانس‌ها تمامی بلیت‌های سفر‌های خارج کشور امامی را تأمین می‌کرد؛ بخشی از آن تسهیلات به‌ حساب داماد خانواده امامی آقای محمدحسن زرین‌اقبال رفت.
پس از سخنان نماینده دادستان، قاضی مسعودی مقام ضمن اعلام ختم جلسه گفت: جلسه بعدی دادگاه روز دوشنبه ۲۱ مهر در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار خواهد شد.