kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۰۴۴۹
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۵
در مناظره معاونان ‌ترامپ و بایدن مطرح شد

اذعان به دروغگویی دولت آمریکا درباره تلفات حمله ایران به عین‌الاسد

یکی از محورهای اصلی در مناظره میان معاونان ‌ترامپ و بایدن، ایران بود؛ در این مناظره به حمله متقابل ایران به عین‌الاسد نیز‌ اشاره شد و اینکه دولت آمریکا درباره زخمی ‌و کشته شدن سربازان آمریکایی دروغ گفته است.

مناظره مایک پنس و کامالا هریس که هر دو سناتورهای آمریکا هم هستند، شامگاه چهارشنبه در دانشگاه ایالت یوتا برگزار شد. در این مناظره هریس به مرگ جورج فلوید هنگامی‌که در بازداشت پلیس بود‌ اشاره کرد و گفت او «شکنجه شد و زیر زانوی یک افسر پلیس مسلح جانش را از دست داد.»
مایک پنس در ادامه از اعتراضات پس از مرگ جورج فلوید انتقاد کرد و گفت که مرگ این شهروند، توجیهی برای «آشوب و غارت» به‌وجود نمی‌آورد.
بخش قابل‌توجهی از این مناظره به ایران اختصاص داشت. کاملاً هریس در بخشی از این مناظره به انتقاد از خروج آمریکا از برجام پرداخت و مدعی شد: «‌ترامپ از توافق‌ها خارج شده است. به توافق هسته‌ای ایران نگاه کنید که ما را در موقعیتی قرار داده که کمتر ایمن هستیم چون آنها دارند چیزی می‌سازند که ممکن است به ایجاد یک زرادخانه هسته‌ای مهم ختم شود.»
وی در ادامه گفت: «مردم، ما همراه با دوستان و متحدانمان داخل آن توافق بودیم و به‌خاطر رویکرد یکجانبه دونالد ‌ترامپ در سیاست خارجی و انزواگرایی‌اش، او ما را از این توافق خارج کرده و در موقعیت ناامن‌تر قرار داد و چیزی که همیشه جزئی از قدرت کشور ما بوده، علاوه ‌بر ارتش فوق‌العاده ما این بوده که ما به حرفمان پایبند می‌مانیم ولی دونالد ‌ترامپ این را نمی‌فهمد. چون نمی‌داند صادق بودن یعنی چه.»
مایک پنس مدعی شد: «ما در برابر کسانی که می‌خواهند به ما صدمه بزنند، قوی ایستاده‌ایم. وقتی که رئیس‌جمهور ‌ترامپ وارد کاخ سفید شد، داعش بخشی از خاورمیانه که به اندازه پنسیلوانیا بود را گرفته بود؛ رئیس‌جمهور ‌ترامپ نیروهای مسلح ما را به کار گرفت تا خلافت داعش را از بین ببرد و رهبر آنها البغدادی را بدون کشته شدن یک آمریکایی حذف کرد.»
نکته قابل تأمل این است که دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی (متحد درجه یک آمریکا) در ایجاد داعش و حمایت از آن نقش اصلی را داشته‌اند و همچنین دولت  ‌تروریست آمریکا، سردار شهید قاسم سلیمانی؛ فرمانده اول مبارزه با ‌تروریسم و نیروهای داعشی را در خاک عراق با فرمان مستقیم رئیس‌جمهور خود ‌ترور می‌کند و سپس مدعی می‌شود داعش را آمریکا از بین برده است.
پنس در ادامه ادعاهای مضحک خود می‌گوید: «شما درباره ورود مجدد به توافق هسته‌ای ایران صحبت می‌کنید؛ همان توافقی که در آن دولت قبلی ۱.۸ میلیارد دلار به دولت ایران انتقال داد؛ رئیس‌جمهور ‌ترامپ ما را از آن توافق خارج کرد و وقتی قاسم سلیمانی داشت برای صدمه زدن به آمریکایی‌ها به بغداد سفر می‌کرد، او را حذف کرد. آمریکا اکنون امن‌تر است و متحدانمان هم امن‌ترند»
کاملاً هریس در پاسخ به اظهارات پنس گفت: «شما به مسئله [سردار] سلیمانی‌ اشاره کردید. بعد از حمله به سلیمانی، حمله متقابلی از سوی ایران به نظامیان ما در عراق انجام شد و آنها به ضربه مغزی مبتلا شدند. می‌دانید دونالد ‌ترامپ این مسئله را چطور رفع و رجوع کرد؟ گفت آنها به سردرد مبتلا شده‌اند.»
اذعان به این موضوع در حالی است که تا مدت‌ها پس از اقدام متقابل ایران از سوی آمریکا و رسانه‌های وابسته به دولت این کشور گفته می‌شد که حمله ایران تلفاتی در پی نداشته است.