kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۰۲۳۱
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۳

واشنگتن پست: تداوم جنگ قره باغ منطقه و جهان را تهدید می‌کند

یک روزنامه آمریکایی ضمن هشدار در‌باره فرسایشی شدن جنگ جاری در قره باغ، اعلام کرد که این جنگ می‌تواند امنیت منطقه و جهان را به خطر بیندازد.

واشنگتن پست نوشت، جنگ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، که کمتر از ۱۳ میلیون نفر جمعیت دارند، ممکن است که تبدیل به یک حریق جهانی شود.
به گزارش ایسنا، این روزنامه افزود: « یک هفته پیش و از زمانی که جنگ مذکور بالا گرفت، صدها تن‌، از جمله غیرنظامیان، کشته شده‌اند. نگرش‌ها در هر دو سمت در حال سرسخت‌تر شدن است و هر دو کشور دست به اجرای حکومت نظامی کامل یا مقطعی در ضمن بسیج مردمشان برای یک جنگ تقریبا موجودیتی زده‌اند.
همچنان‌که جنگ بالا می‌گیرد درگیری‌ها ممکن است بازیگران منطقه‌ای شامل ترکیه، روسیه و دیگران را بیش از پیش درگیر این مناقشه سازد.»
در بطن این بحران، منطقه مورد مناقشه قره باغ قرار دارد، منطقه‌ای که در داخل مرزهای جمهوری آذربایجان واقع است، اما دارای جمعیت عمدتا ارمنی تبار بوده و تحت کنترل گروه‌های دارای روابط نزدیک با ایروان است.
علاوه‌بر آن، یک سری از دیگر مناطق مجاوری که اکنون از گروه‌های غیرارمنی خالی شده‌اند، هم در این مناقشه مطرح هستند.
در مدت اخیر درگیری‌های دوره‌ای و پراکنده بر سر این اراضی مورد مناقشه گاها اتفاق افتاده که جدیدترین موردش مربوط به ماه ژوئیه(تیر) بود.
اما درگیری‌های اخیر به مثابه بدترین دور خشونت‌ها از اوایل دهه ۱۹۹۰ تا کنون است. از اوایل این دهه تا زمان آتش بس در سال ۱۹۹۴‌، بالغ بر ۳۰۰۰۰ نفر کشته و هزاران تن نیز آواره
شده‌اند.