kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۹۳۳
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۴
اعتراض یزدی‌ها به سفر سفیر انگلیس

جوانان یزدی: مهمان‌نواز هستیم جاسوس‌نواز نه

سفر سفیران انگلیس، سوئیس و دانمارک به شهر یزد، اعتراض مردم انقلابی و ولایتمدار یزد را برانگیخت.

سرویس سیاسی

روز پنج‌شنبه بود که اخباری مبنی بر سفر راب مک ایر، سفیر انگلیس در ایران (عنصر نامطلوب لندن در فتنه‌ها و اغتشاشات) به همراه سفیران سوئیس (حافظ منافع آمریکا) و دانمارک (که قبل از این در اسرائیل سفیر بوده) به یزد در فضای مجازی منتشر و موجب اعتراض مردم انقلابی و ولایتمدار دارالعباده ایران شد.
اعتراض مردم انقلابی یزد
مردم انقلابی دارالعباده یزد روز پنج‌شنبه برای اعلام اعتراض و عدم خوش‌بینی خود به سفر راب مک ایر، سفیر انگلیس در فرودگاه شهید صدوقی یزد تجمع کردند.
عده‌ای از جوانان یزدی هم در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، سفر خانوادگی سفیر انگلیس به همراه سفیران سوئیس و دانمارک به یزد را محکوم و تهدید کردند با برخورد جوانان انقلابی یزد مواجه خواهند شد.
گفتنی است راب مک ایر، سفیر انگلیس در تهران در اغتشاشات آبان ماه 98، برخلاف قوانین و عرف دیپلماتیک در تجمع مقابل دانشگاه امیرکبیر حضور داشت و درحالی‌که مشغول تهیه عکس و فیلم از تجمع اوباش بود توسط نهادهای امنیتی بازداشت شد.
تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های استان یزد؛
علت عزیمت سفیر انگلیس
به یزد چیست؟
ازاین‌رو بود که جمعی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های استان یزد با صدور بیانیه‌ای با‌ اشاره به سفر مشکوک راب‌مک‌ایر به شهر یزد ضمن محکوم کردن این اقدام، از مسئولان سیاسی و امنیتی خواستند علت این سفر را بررسی کرده و چرایی آن را تحقیق کنند.
در بخشی از بیانیه ۹ تشکل دانشجویی استان یزد آمده است: شنیده‌ها حاکی از آن است که رابرت مک‌ایر، سفیر انگلیس که قبلاًً با حضور در اغتشاشات آبان ماه و تصویربرداری از تجمعات دستگیر و به‌عنوان عنصر نامطلوب سیاسی شناخته‌شده بود، برای دومین بار قصد سفر به‌اصطلاح سیاحتی به یزد داشته و امروز پنج‌شنبه وارد استان یزد می‌شود.
این بیانیه افزوده است: از وقتی خبر حضور ایشان در یزد شنیده شده، مردم در این فکر هستند که باز چه نقشه‌ای در کار است؟! انگیزه او از این سفر چیست؟! چه فتنه‌ای قرار است در پی حضور ایشان رخ دهد؟! که این بدبینی و نگرانی مردم متأثر از سابقه منفی و عملکرد شرورانه‌ای است که از فتنه‌گری‌های انگلستان در حافظه تاریخی مردم نهادینه شده است.
تشکل‌های دانشجویی استان یزد تأکید کردند: آیا دومین سفر چندروزه سفیر انگلیس به استان یزد در کمتر از یک سال اخیر هدفی جز دخالت در امور داخلی ایران و پیگیری و پیمایش میدانی در جهت طراحی اغتشاشات دارد؟ پشت پرده این سفر به‌ظاهر سیاحتی، چه کسانی و با چه برنامه‌هایی هستند که بدون اطلاع مسئولین استان چنین سفری را برنامه‌ریزی کرده‌اند؟ مگر آثار باستانی یزد در مدت کمتر از یک سال چقدر تغییر کرده‌اند که آقای سفیر این‌چنین مشتاقانه پیگیر سفر چندروزه به استان یزد است؟
در ادامه بیانیه دانشجویان است: مردم استان یزد به سفر برنامه‌ریزی‌شده برای ایشان از طرف وزارت کشور و وزارت خارجه خوش‌بین نیستند چراکه روباه پیر سابقه سیاهی را در کارنامه خود دارد.
تشکل‌های دانشجویی تأکید کردند: جنبش دانشجویی یزد از استاندار یزد، نمایندگان ولایی و انقلابی استان و نماینده ولی‌فقیه استان در وهله اول درخواست لغو سفر سفیر روباه پیر، و در مرحله دوم می‌خواهد که برنامه سفر سفیر انگلیس به استان یزد را برای مردم شفاف، و هدف از آن را تشریح نمایند؛ و همچنین از فعالین سیاسی و فرهنگی استان درخواست دارد نسبت به این سفر که دارای ابهامات فراوان است بی‌تفاوت نباشند.
انگلیسی‌ها
در پی فتنه‌سازی هستند
سید جلیل میرمحمدی، رئیس مجمع نمایندگان استان یزد در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر نگاهی به نقش انگلیس در خیانت‌های ۲۰۰ ساله اخیر در ایران داشته باشیم، می‌بینیم که این کشور در هر شرایطی جز خیانت به ایران اسلامی کاری انجام نداده است.
وی حضور عناصر انگلیسی‌ها در هر رده‌ای در استان یزد را توأم با ضرر و زیان دانست و افزود: این سفر مطمئناً جدای بحث‌های گردشگری و توریستی مطرح خواهد بود، گرچه حسب ظاهر تمام مسائل را رعایت و اجازه گرفته باشند. انگلیسی‌ها در پی فتنه‌سازی هستند.
میرمحمدی با تأکید بر اینکه من حضور سفیر انگلیس را در استان یزد تائید نمی‌کنم اظهار داشت: حضور عناصر و سفیر انگلیس در استان و کشور جز خسارت برای ما چیز دیگری ندارد. چون این سفیر در جریان ناآرامی‌ها و فتنه در کشور حضور فعال داشته، این حضور را جز خسران و زیان برای کشور و استان نمی‌بینم.
تأکید بر ضرورت توضیح
این سفر از سوی مسئولان استانی
محمدصالح جوکار، نماینده یزد و ‌اشکذر در مجلس شورای اسلامی نیز بر لزوم توضیح این سفر از سوی مسئولان استانی تأکید کرد و گفت: باید مشخص شود حضور سفیر انگلیس به یزد با چه هدفی است و دستگاه‌های اطلاعاتی توضیح بدهند این سفرها به چه علت انجام
می‌شود.
جوکار افزود: آیا واقعاًً می‌توان باور کرد که سفیر انگلیس دوستدار میراث فرهنگی و فرهنگ یزد است یا اینکه در پشت پرده، اهداف خاصی را دنبال می‌کند و در پی فتنه‌سازی است.
همچنین بر اساس شنیده‌ها، قرار بوده سفیر انگلیس از میبد نیز بازدید کند که این امر موجب ناراحتی جوانان میبدی و عده‌ای از تشکل‌ها شد.
واکنش امام‌ جمعه میبد
در این زمینه امام‌جمعه موقت میبد با صدور بیانیه در این خصوص سفر سفیر انگلیس به شهرستان میبد را محکوم کرد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: مخالفت شدید خودم و جامعه روحانیت شهرستان و همه نیروهای بسیجی و ارزشی و مردم بزرگوار از حضور این عنصر نامطلوب در استان و شهرستان اعلام می‌نمایم و امیداست مسئولین سیاسی و امنیتی این شهرستان و استان نسبت به لغو این سفر اقدام و اطلاع‌رسانی
کنند.