kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۱۰۳
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹
تحلیلگر آمریکایی:

تحریم‌های جدید دولت ترامپ علیه ایران تماماً نمایشی است

یک تحلیلگر آمریکایی فرمان اجرایی رئیس‌جمهور این کشور برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را «تماماً نمایشی» توصیف کرد.

تحلیلگران آمریکایی در گفت‌و‌گو با شبکه خبری سی‌ان‌ان تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را اقدامی نمایشی توصیف کرده‌اند.
اریک برویر، معاون «مرکز بین‌المللی مطالعات راهبردی» در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی گفت: تا به اینجای کار، ماجرا تماماً برای نمایش بوده است.
وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد شمار زیادی از هدف‌های تحریمی جدید، افراد یا سازمان‌هایی هستند که قبلاً تحریم شده‌اند؛ ضمن آنکه این تحریم‌ها را می‌شد بدون نیاز به بازگشت تحریم‌ها علیه ایران بر اساس فرمان‌های اجرایی موجود، اعمال کرد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه شب به وقت تهران  در بیانیه‌ای اعلام کرد دولت او اقدام به اعمال تحریم‌های جدید و در نظر گرفتن تدابیر کنترل صادراتی علیه ۲۷ فرد و نهاد مرتبط با «شبکه ‌اشاعه تسلیحاتی ایران» کرده است.
رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد که واشنگتن از توافق وحشتناک برجام خارج شده و تحریم‌های فلج‌کننده‌ای علیه ایران وضع کرد.
ترامپ در اظهارنظری گستاخانه با ‌اشاره به اقدام جنایتکارانه و تروریستی این کشور در ترور سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» مدعی شد که واشنگتن در راستای جلوگیری از تروریسم تلاش می‌کند.
توهم پمپئو
یک چهره شناخته شده آکادمیک در حوزه روابط بین‌الملل و صاحب نظریه «موازنه تهدید» در پیامی توییتری ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در نتیجه کلید زدن مکانیسم ماشه از سوی واشنگتن را خیالی و غیرواقعی توصیف کرد.
استفان والت نوشت: سرخط خبرها: مایک پمپئو اعلام می‌کند که از هم‌اکنون مفاد مربوط به بازگشت خودکار تحریم‌های ایران اجرایی شده است.
این استاد روابط بین‌الملل با لحنی تمسخر و طعنه‌آمیز ادامه داد: «او (پمپئو) همچنین موارد زیر را اعلام می‌کند: ۱- تیم فوتبال مردان ایالات متحده برنده واقعی جام جهانی قبلی بود. ۲- نظریه فلوژیستون، واقعی بود. ۳- ایالات متحده در آتلانتیس، سفارتخانه جدید باز می‌کند».
اشاره والت به نظریه «فلوژیستون» و همچنین «آتلانتیس» برای تاکید بر خیالی و غیر واقعی بودن ادعای دولت آمریکا درباره احیای تحریم‌های سازمان ملل ضد ایران است چرا که  دانشمندان علم شیمی و همچنین اساتید تاریخ،  صحت و موجودیت فلوژیستون و آتلانتیس را رد کرده‌اند.
تمسخر ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در حالی صورت گرفته که پیش از این واشنگتن پُست در این باره نوشت: درحالیکه آمریکا روز یک‌شنبه اعلام کرد که آماده اجرای همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است، بیشتر کشورهای جهان با این اقدام واشنگتن مخالفت کردند و طوری عمل کردند که انگار هیچ تغییری ایجاد نشده است.
استمرار همکاری
 مسکو با تهران
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که تحریم‌های جدید ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه تأثیر سیاسی یا اقتصادی بر همکاری مسکو با تهران نخواهد داشت.
خبرگزاری روسی «اینترفکس» در این خصوص گزارش کرد، ایالات متحده آمریکا در اقدامی یکجانبه تحریم‌های جدیدی را علیه نهادهای ایرانی وضع کرد و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای تصریح کرد که تحریم‌های جدیدی را علیه 27 فرد و نهاد مرتبط با «اشاعه تسلیحات ایران» تحمیل کرده است.
از طرف دیگر، وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای جداگانه فهرستی از افراد و نهادهایی که به بهانه «مشارکت در فعالیت‌های ایران در زمینه تسلیحات متعارف» تحریم شده‌اند منتشر کرده است.
ریابکوف با ‌اشاره به این اقدامات جدید واشنگتن تأکید کرد: «مسکو اقدامات لازم را برای محافظت از خود در مقابل تأثیرات احتمالی تحریم‌های آمریکا به واسطه همکاری با ایران برمی‌دارد».
پیش از این دیگر مقام‌های روسیه نیز تأکید کرده بودند که تحریم‌های آمریکا تأثیری بر همکاری ایران و روسیه نخواهد داشت به طوری که «ولادیمیر دژاباروف» رئیس‌کمیته شورای روابط خارجی فدراسیون روسیه روز گذشته (دوشنبه) تاکید کرد که علیرغم فرمان اجرایی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای تنبیه کشورهایی که با ایران همکاری تسلیحاتی می‌کنند، روسیه به همکاری‌های نظامی با ایران ادامه خواهد داد.
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در یک مصاحبه جدید بدون توجه به انتقادهای بین‌المللی درباره مواضع غیرقانونی این کشور در قبال ایران و نقض آشکار قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، چین و روسیه را به اعمال تحریم‌ها تهدید کرد.
تهدید وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ علیه روسیه و چین در حالی مطرح شده که این دو کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و همچنین عضو برجام، بارها مواضع واشنگتن را رد کرده‌اند.
شکست فشار حداکثری
خبرگزاری روسی اسپوتنیک در گزارشی، تلاش‌های دولت ترامپ برای اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران با وجود خروج دو سال پیش آمریکا از برجام را بی‌معنی توصیف کرده و افزوده سیاست فشار حداکثری دولت آمریکا برای خرد کردن ایران شکست خورده است.
جان دان، استاد برجسته تئوری سیاسی دانشگاه کمبریج هم درخصوص اقدامات ترامپ گفت: نمی‌دانم این طرح جدید (اعمال تحریم‌های جدید) را ابتدا چه کسی پیشنهاد کرده‌ اما اگر نظر خود ترامپ بوده، هیچ دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم این معنای موثری دارد.
به گزارش فارس، جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در دولت کنونی آمریکا در پیامی توییتری اذعان کرد تلاش آمریکا برای کلید زدن مکانیسم ماشه و احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران شکست خورد.
مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در پی تصمیم دولت ترامپ برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران در توئیتی نوشت: تصمیم امروز آمریکا به منظور اعمال تحریم‌ها علیه ایران هیچ تاثیر عملی ندارد، جز اینکه، نشانه روشنی از ناامیدی پس از ناکامی‌های اخیر این کشور در سازمان ملل است که فقط بر انزوای ایالات متحده آمریکا افزود.
ونزوئلا دور جدید تحریم‌های ایالات متحده علیه «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا و ایران را متجاوزانه و غیرقانونی توصیف کرد.
دو جنبش فلسطینی جهاد اسلامی و حماس نیز تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را نشانه قلدری واشنگتن خواندند و افزودند، این تحریم‌ها در رسیدن به اهداف خود از جمله پایان حمایت‌های ایران از مقاومت و فلسطین ناموفق خواهد بود.
نمایندگی انگلیس در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین طی سخنرانی در کنفرانس عمومی آژانس اتمی، ضمن تکرار حمایت این کشور از توافق هسته‌ای ایران، خواستار بازگشت تهران به پایبندی به تعهدات برجامی شد.
انگلیس جزو بدهکارها در برجام است اما با گستاخی، ایران را مورد بازخواست قرار می‌دهد.