kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۰۸۸
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۷

اجرای یک نمایش درباره شهید ابراهیم هادی(اخبار ادبی و هنری)

اجرای نمایش «کجایی ابراهیم؟» آغاز شد.

این نمایش با نگاهی به زندگی «شهید ابراهیم هادی» تا نهم آبان‌ماه، هر روز از ساعت 19 در تماشاخانه سرو به روی صحنه می‌رود.
لیلی عاج، کارگردان نمایش «کجایی ابراهیم؟» درباره اینکه چرا به اجرای نمایشی درباره شهید هادی پرداخته، گفت: همیشه حوزه دفاع مقدس از حوزه‌های مورد علاقه من بوده و دوست داشتم یک فرصتی برایم پیش بیاید که در این عرصه ایده و علاقه‌مندی‌هایم را با تجربه درآمیزم و در واقع یک خودآزمایی کنم تا ببینم در این حیطه چند مرده حلاج هستم. نکته دیگر هم این است که من تا قبل از جشنواره اقتباسی نمایشنامه‌نویسی گام دوم حقیقتا هیچ چیزی از شهید هادی نمی‌دانستم برای آن جشنواره تعدادی کتاب به ما معرفی شد، من خیلی کارها را خواندم، اما خیلی از این کتاب‌ها را که خواندم به استثنای آن ظاهر جذابشان خیلی مرا جذب نمی‌کرد. البته منظورم این نیست که کارها خوب نبودند، اتفاقا خیلی خوب بودند اما مرا نمی‌کشید. خیلی از این اسم‌های کتاب‌ها برایم جذاب بودند اما زاویه دید شخصی‌ام را در این کتاب‌ها پیدا نمی‌کردم.
وی درباره تفاوت کتاب شهید هادی با سایر آثاری که خوانده بود توضیح داد: من هر چه با خواندن این کتاب جلوتر رفتم احساس کردم چقدر ابراهیم را می‌شناسم و یک علت داشت، چرا که او خیلی مردم‌دار و دست به کمک بود و چون همیشه طبقه کارگر دغدغه من است و در نمایش‌های قبلی هم نشان دادم انگار ناخودآگاه به من آن اثر انگشت شخصی و خط و ربط شرایط حال را داد، یعنی برایم مدام ایده‌هایی را روشن می‌کرد. در کتاب «سلام بر ابراهیم» خیلی مفصل درباره زندگی و تحصیلات و اینکه شهید هادی معلم ورزش و والیبالیست بوده، توضیح می‌دهد و بعد خود موقعیت گردان کمیل و عملیات والفجر مقدماتی برایم به عنوان یک عملیات جنگی خیلی جذاب شد.
کارگردان نمایش «کجایی ابراهیم؟» در ادامه مصاحبه با فارس گفت: به هرحال همه این عملیات شکست می‌خورد و گردان کمیل به جز یک نفر به شهادت می‌رسند و این اتفاقاتی که در کانال رخ می‌دهد، از تیر خلاص زدن تا پُر کردن کانال و رد شدن با‌ تانک از روی پیکر شهدا همه در واقع تصاویر تلخی برایم ایجاد و مرا جذب خود کرد. علاوه‌بر شهید هادی، شهید علیرضا بنکدار، ثابت‌نیا، فرماندهان گردان و... جزو کاراکترهای اصلی ما شدند.