kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۰۸۴
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۶
روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد:

آمریکا نه می‌تواند مذاکره را بر ما تحمیل کند و نه جنگ را

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه آمریکا نه می‌تواند مذاکره را بر ما تحمیل کند و نه جنگ را، تصریح کرد: زندگی با تحریم سخت است اما سخت‌تر از آن زندگی بدون استقلال است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در هفتاد و پنجمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، انتخاب نماینده کشور ترکیه به ریاست هفتاد و پنجمین نشست سالانه مجمع عمومی ملل متحد را تبریک گفته و برای وی، دبیرکل و همه همکارانشان که در مسیر تحقق اهداف ملل متحد، تلاش می‌کنند، آرزوی توفیق کرد.
روحانی در ادامه اظهار داشت: تصویری که از برخورد پلیس ایالات متحده آمریکا با یک شهروند معترض به سراسر جهان مخابره شد برای ما آشنا و تکراری بود. این پایی که بر گلو نهاده شد به عنوان پای استکبار بر گلوی ملت‌های مستقل را ما به خوبی می‌شناسیم.
وی خاطرنشان کرد: ملت دلاور ایران دهه‌هاست این‌گونه بهای آزادی‌خواهی و رهایی از سلطه و استبداد را پرداخت کرده ولی با ایستادگی، به بالندگی و پیشرفت خود ادامه داده و بر نقش تاریخی و تمدنی خود، به عنوان محور صلح و ثبات، مبارزه با ‌اشغال و افراط و منادی گفت‌وگو و رواداری پایدار مانده است.
رئیس‌جمهور افزود: ما هرگز ‌اشغالگری، نسل‌کشی، آواره‌سازی و نژادپرستی را نادیده نگرفتیم و بر سر قدس شریف و حقوق مردم فلسطین، هرگز معامله نکردیم و در سال ۲۰۱۲ راه‌حل دموکراتیک مسئله فلسطین را از طریق همه‌پرسی ارائه کردیم.
روحانی در ادامه گفت: ما در این منطقه حساس دست تنها با داعشی‌ها و افراطی‌های مدعی دروغین اسلام جنگیده‌ایم تا جامعه جهانی بداند اسلام واقعی کدام است، همان اسلام اعتدالی و عقلانی و نه افراط و نه خرافه. سردار شهید ما که قهرمان مبارزه با خشونت افراطیون در خاورمیانه بود از امنیت شهروندان مذهبی و غیر مذهبی، مسلمان و مسیحی، شیعه و سنی برابر مدعیان یک حکومت قرون وسطایی به خوبی می‌ایستاد و دفاع می‌کرد.
وی اظهار داشت: آمریکایی‌ها از مبارزه با تروریسم و داعش دم می‌زنند در حالی که خود آن را ایجاد کرده‌اند و برای این جنایت خود از ملت‌های منطقه طلبکار هم هستند.  به دروغ ما را متهم به تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای می‌کنند و به بهانه ‌اشاعه، این یا آن را تحریم می‌کنند، در حالی‌که جرم استفاده از سلاح هسته‌ای در تاریخ بشریت‌ را تنها به نام خود ثبت کرده‌اند و تنها رژیم دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه غرب آسیا، بازیگر خیمه شب‌بازی آنهاست.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: با فروش صدها میلیارد دلار سلاح به منطقه ما، آن را به انبار باروت بدل کرده‌اند ولی برخلاف همه قواعد حقوقی و اجماع جهانی، بیهوده می‌کوشند تا ایران را از حداقل نیازهای دفاعی محروم ساخته و محدودیت‌های تسلیحاتی ایران را به رغم نص صریح قطعنامه ۲۲۳۱ تمدید کنند.
روحانی با تاکید بر اینکه آمریکا نه می‌تواند مذاکره را بر ما تحمیل کند و نه جنگ را، تصریح کرد: زندگی با تحریم سخت است اما سخت‌تر از آن زندگی بدون استقلال است.
وی با بیان اینکه برای ما عزت و آسایش ملت‌مان مهم است که با دیپلماسی متکی بر اراده ملی و همراه با مقاومت به دست می‌آید، گفت: ما ابزار چانه‌زنی داخلی و انتخاباتی آمریکا نیستیم هر دولتی که در آمریکا انتخاب شود، به ناچار تسلیم تاب‌آوری ملت بزرگ ایران خواهد شد.
رئیس‌جمهوری افزود: برای جهان نیز امروز زمان «نه» گفتن به زورگویی و قلدرمآبی است. دوران سلطه و هژمونی به سرآمده است. ملت‌ها و فرزندان ما سزاوار دنیایی بهتر، امن‌تر و قانون‌ مدارترند امروز زمان تصمیمِ صحیح و درست است.