kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۰۸۲
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۶
سخنگوی هیئت‌رئیسه در تشریح طرح تحول مجلس:

طرح‌­ها و لوایحی که در زندگی مردم اثری نداشته باشد در دستور کار مجلس قرار نمی­‌گیرد

دیروز مجلس کار خود را با جلسه غیرعلنی آغاز کرد که در آن نمایندگان پیرامون اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس به بحث پرداختند؛ محمدحسین فرهنگی در این مورد گفت که طرح­ها و لوایحی که در زندگی مردم اثری نداشته باشد، در دستور کار مجلس قرار نمی­‌گیرد.

دیروز مجلس شورای اسلامی کار خود را با جلسه غیرعلنی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز کرد. آن‌گونه که از قبل اعلام شده بود در این جلسه درباره مسائل داخلی مجلس بحث و تبادل نظر صورت گرفت. ساعت از 11 گذشته بود که جلسه علنی مجلس آغاز شد. محمدباقر قالیباف در ابتدای جلسه علنی، گفت: در وهله اول هفته دفاع مقدس را به همه ملت به ویژه خانواده‌های معزز شهدا، ایثارگران و جانبازان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.
وی بیان کرد: مجلس شورای اسلامی از ساعت ۸:۱۵ جلسه غیرعلنی برگزار کرد و این جلسه بیش از سه ساعت طول کشید و درباره موضوعات مختلف بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه مباحثی پیرامون اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس مطرح شد و مسئولانی از مرکز پژوهش‌های مجلس، جمعی از نمایندگان و رؤسای کمیسیون‌ها گزارش‌هایی در این باره ارائه کردند و هم‌اندیشی‌هایی در این راستا انجام شد. هدف از بررسی این موضوع آن است که طرح تحول مجلس برای کارآمدسازی با اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گیرد.
پخش زنده جلسه­‌های مجلس
دیروز طرح پخش زنده مذاکرات مجلس از سیمای جمهوری اسلامی ایران با امضای نمایندگان دیروز تقدیم هیئت‌رئیسه شد. «حسینعلی حاجی‌دلیگانی»، عضو هیئت‌رئیسه مجلس طراح پیش‌نویس قانونی «طرح پخش مذاکرات مجلس از سیمای جمهوری اسلامی» گفت: طرح یاد شده به امضای تعدادی از نمایندگان رسیده است.
در مقدمه طرح «پخش مذاکرات مجلس از تلویزیون» که توسط «حاجی‌دلیگانی» تدوین شده، آمده است: تنظیم کنندگان قانون اساسی در اقدامی مترقی، لزوم علنی بودن جلسات مجلس و پخش مستقیم آن از مهم‌ترین و فراگیر‌ترین رسانه آن زمان یعنی رادیو را در اصل شصت‌ونهم قانون اساسی گنجاندند. با گذشت زمان و جایگزین شدن تلویزیون به عنوان فراگیرترین رسانه، با وجود پخش هزاران ساعت برنامه کم‌اثر در سیمای جمهوری اسلامی، مردم از دیدن و نظارت برآنچه در راس نهادهای کشور و خانه ملت می‌گذرد محروم هستند. به منظور رفع این نقیصه و در جهت شفاف‌سازی، این طرح جهت مراحل قانونی تقدیم می‌گردد.
در متن این طرح می‌خوانیم:
ماده ۱: صداوسیمای جمهوری اسلامی موظف است حداکثر تا ۳ ماه پس از تصویب این قانون با تاسیس شبکه تلویزیونی خانه ملت، مذاکرات علنی مجلس را به صورت مستقیم پخش کند. تبصره: پخش هر جلسه علنی مجلس باید ظرف ۲۴ ساعت یک بار تکرار شود.
ماده ۲: شبکه تلویزیونی خانه ملت موظف است جلسات رسمی کمیسیون‌ها و هیئت رئیسه مجلس را حداقل یک بار و حداکثر ظرف مدت ۳ روز از زمان برگزاری جلسه پخش کند.
در خاتمه این طرح اظهار شده است: تبصره: هر یک از نمایندگان موضوع بندهای این ماده می‌توانند یک نماینده جایگزین را به ‌جای خود برای مصاحبه معرفی کند.
ماده ۴: هزینه‌های تاسیس و اداره شبکه موضوع این قانون از محل در آمد تبلیغات در آن شبکه تامین می‌شود.
«دنا پلاس» به نام مجلس
 شماره­‌گذاری می‌شود
«محمدحسین فرهنگی» سخنگوی هیئت‌رئیسه در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس در جمع خبرنگاران، درباره تحویل خودروی «دنا پلاس» به نمایندگان، با بیان اینکه قرار گرفتن خودروهای تولید داخل در اختیار نمایندگان چیز تازه‌ای نیست و در همه ادوار مجلس نیز سابقه داشته، اظهار داشت: ۱۸۰ نفر از همکاران ما در مجلس یازدهم سابقه نمایندگی نداشتند از این رو خودروی مناسبی برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه در اختیارشان نیست.
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس اضافه کرد: کسانی که مسئولیت‌های پایین‌تری دارند خودروهای متنوعی در اختیار دارند و این رویه در گذشته وجود داشته و اما تنها فرق آن این بود که قبلاً به نام نمایندگان شماره‌گذاری می‌شد، اما این دوره به نام مجلس شماره‌گذاری شده است و امکان واگذاری ندارد.
فرهنگی تاکید کرد: هر چند بعد از پایان دوره هم این خودروها به درد مجلس نمی‌خورد که بخواهد به مجلس برگردد به دلیل آنکه مستهلک می‌شود و قابل استفاده نیست. این خودروها برای انجام وظایف نمایندگی در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد، بنابراین وسایل رفاهی نیست ضمن آنکه هم‌تراز آن نمایندگان که وزرا هستند گاهی ده‌ها خودرو در اختیارشان است اما در مجلس چنین امکانی نیست.
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه استانداران، فرمانداران و بخشداران امکانات وسیعی دارند، گفت: مجلس و اکثریت آن مصر هستند که حاشیه‌ها بر متن غلبه نکند زیرا حواشی ما را از کار باز می‌دارد. برخی نمایندگان هم در اثر فضایی که ایجاد شده منصرف شدند اما مسلماً این امر در کارکرد و کارایی آنها تاثیر منفی دارد.
وی تاکید کرد این انتظار نیز بجا است که مجلس ورود کند و موضوع خودرو را به سامان مشخصی برساند. نه آنکه نماینده وسیله کار نداشته باشد و نتواند وظایفش را انجام دهد.
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس همچنین درباره جزئیات جلسه غیرعلنی امروز مجلس، گفت: در این جلسه موضوع ایجاد تحول در مجلس از سوی روسای کمیسیون‌ها، کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و برخی همکاران مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد کمیسیون آئین‌نامه در این باره جمع‌بندی کند و تغییراتی را به وجود آورد که ما زیر بمباران طرح‌ها و لوایحی که برای مردم مفید نیست و تاثیری در شرایط زندگی مردم هم ندارند، قرار نگیریم.