kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۰۷۳
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹
رژیم صهیونیستی مدعی شد

قطر و سودان در نوبت عادی ‌سازی روابط با اسرائیل

رسانه‌های رژیم صهیونیستی به منظور تشویق کشورهای عربی به عادی ‌سازی روابط با اسرائیل، مدعی شدند که سودان و قطر نیز در صف عادی ‌سازی روابط هستند.

رژیم صهیونیستی پس از امضای توافق عادی ‌سازی روابط با بحرین و امارات، به دنبال تشویق و تحریک دیگر کشورهای عربی برای ورود به این فرایند است. در ابتدا کاخ سفید از تمایل کویت برای عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خبر داده بود، که این مسئله از سوی جریان‌های سیاسی کویت رد شده است. در ادامه این روند، رسانه‌های صهیونیستی از احتمال عادی ‌سازی روابط قطر و سودان با رژیم صهیونیستی خبرداده‌اند.
در این راستا، روزنامه «اورشلیم پست» مدعی شدکه قطر در مسیر عادی‌‌سازی کامل با اسرائیل است و دوحه اولین تایید‌کننده طرح معامله قرن خواهد بود. در این راستا، آمریکا و قطر هفته گذشته بیانیه مشترکی را صادر کرده‌اند. اورشلیم پست نوشت، مسئولان به این امر اشاره کرده‌اند که عادی‌‌سازی قطر، راه را در مقابل اجرای طرح معامله قرن «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا باز خواهد کرد.
یک مسئول برجسته در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی هم ادعا کرد که قطر آماده عادی ‌سازی روابط با اسرائیل بعد از امارات و بحرین است.
پیشتر شبکه بلومبرگ آمریکا از تیم «لیندرکینگ»، معاون جانشین وزارت خارجه آمریکا نقل کرده بود، قطر کارنامه‌ای در همکاری با اسرائیل دارد و ما بر این باور هستیم که این امر به توافق گسترده‌تری با اسرائیلی‌ها منجر خواهد شد. از سوی دیگر، شبکه خبری المیادین به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی خبر داده که تماس‌ها میان تل‌آویو و سودان برای مهیا کردن مسیر عادی‌‌سازی روابط، با پیشرفت‌هایی همراه بوده است. قرار است در شهر ابوظبی نشستی با حضور نمایندگان آمریکا، سودان و امارات برای بررسی توافق سازش میان سودان و رژیم صهیونیستی برگزار شود. قرار است طرف سودانی با آمریکایی‌ها بر سر حذف نام سودان از کشورهای حامی تروریسم و بخشش بدهی‌های سودان به آمریکا و تشویق دیگر کشورها برای بخشش طلب خود رایزنی کند دو و بسایت عبری «واللا» و «آکسیوس» نیز نوشته‌اند که در صورت موافقت آمریکا با شروط سودان، پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آتی بیانیه عادی‌‌سازی روابط میان سودان و اسرائیل صادر شود و به احتمال زیاد هم، واشنگتن با شروط خارطوم موافقت خواهد کرد.
انصراف فلسطین از ریاست دوره‌ای
شورای اتحادیه عرب
از سوی دیگر، «ریاض المالکی» وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، دیروز گفت که این تشکیلات تصمیم گرفت از حق خود برای ریاست کنونی شورای اتحادیه عرب صرف‌نظر کند. المالکی در یک کنفرانس خبری درباره آخرین تحولات سیاسی صحنه فلسطین گفت که دولت فلسطین عضو اتحادیه عرب است و برای تقویت نقش و جایگاه آن تلاش کرده است. طبق گزارش خبرگزاری فلسطین (وفا)، المالکی افزود که دولت فلسطین هرگز از کرسی خود در اتحادیه عرب چشم‌پوشی نخواهد کرد، چرا که این امر باعث ایجاد خلأ و به وجود آمدن سناریوهای مختلف خواهد شد. بنابر گزارش شبکه المیادین، المالکی همچنین گفت که در نشست اخیر اتحادیه عرب، شاهد همدستی این اتحادیه با رژیم صهیونیستی بوده ایم. اتحادیه عرب در نشست اخیر، با درخواست فلسطین برای محکومیت عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالفت کرد. خبر دیگر اینکه، رسانه‌های صهیونیستی فاش کردند که این رژیم بیش از ۱۰ سال است دفتر حافظ منافع در بحرین دارد و آن را اداره می‌کند. بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی از ابتدای دهه گذشته این دفتر را برای «تقویت اقدامات اقتصادی و سیاسی در منطقه» فعال کرده است و وزارت خارجه این رژیم بر همین اساس برای ایجاد سفارت خود در «منامه» پایتخت بحرین، برنامه‌ریزی می‌کند. خیانت بحرین و امارات به مسئله فلسطین در حالی است که هیئت دولت کویت با صدور بیانیه‌ای، مسئله فلسطین را مسئله نخست عرب‌ها و مسلمانان توصیف و تاکید کرد که این کشور از گزینه‌های ملت فلسطین و تلاش‌ها در ایجاد راه‌حل عادلانه و فراگیر برای مسئله فلسطین حمایت می‌کند.