kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۰۷۱
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹

یک روز خونین دیگر در افغانستان؛141 نفر کشته شدند

حملات متقابل جنگجویان طالبان و نیروهای دولتی در مناطق مختلف افغانستان، 141 کشته از طرفین

بر جای گذاشت. این در حالی است که بحث و جدل نمایندگان دو طرف بر سر دستور کار جلسه مذاکرات صلح در پایتخت قطر، همچنان ادامه دارد.
درگیری‌های خونین میان عناصر طالبان و نیروهای دولتی در مناطق مختلف افغانستان همچنان ادامه دارد؛ «سید محمد سادات» معاون استاندار « ارزگان» گفت، در این استان ۲۴ نیروی دولتی در حمله جنگجویان طالبان به مراکز بازرسی پلیس کشته شدند.
«عبدالهادی جمال» سخنگوی نیروهای امنیتی افغانستان در «پامیر» نیز گفت: ۵۴ تن از شورشیان در استان‌های قندوز، تخار و بغلان کشته شدند. این مقام محلی در‌باره شمار تلفات نظامیان وابسته به دولت افغانستان، چیزی نگفت. «محب‌الله شریف‌زی» سخنگوی استانداری وردک نیز گفت که در
ناآرامی‌های این استان، ۲۶ جنگجوی طالبان کشته شدند.
«عطا الله خوگیانی» سخنگوی استانداری ننگرهار نیز گفت، براثر درگیری میان نظامیان افغان و افراد طالبان در شهرستان «خوگیانی» استان ننگرهار، چهار نظامی افغان و هشت عضو طالبان کشته شدند.
استانداری غزنی هم از هلاکت 16 عضو طالبان در درگیری با نظامیان افغان در شهرستان «گیلان» از توابع این استان خبرداد.« ثناء الله روحانی» سخنگوی پلیس بدخشان نیز دیروز اعلام کرد، «ابراهیم» معاون کمیسیون نظامی طالبان در استان بدخشان، طی درگیری با نظامیان دولتی، کشته شد.
از سوی دیگر، عناصر طالبان طی کمتر از دو هفته اخیر، برای دومین بار به استان پنجشیر، که یکی از استان‌های نسبتا امن افغانستان است، حمله کردند. این حمله با مقاومت نظامیان ارتش افغانستان و نیرو‌های مردمی مواجه شدند. دراین نبرد، یک نفر بومی زخمی شد و سه عضو طالبان نیز دستگیر شدند.
در استان تخار نیز 9 سرباز ارتش و نیروی پلیس افغانستان طی تبادل آتش با طالبان، جان باختند و چهار تن دیگر نیز مجروح شدند.
شمار قربانیان طی 6 ماه
« طارق آرین » سخنگوی وزارت کشور دولت کابل، دیروز طی یک نشستی خبری گفت: از آغاز سال جاری میلادی
(11 دی) تاکنون، 3500 شهروند افغانستان در حملات طالبان، کشته و یا زخمی شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان افزود: طی شش ماه گذشته، 1140 عدد مین کار گذاشته توسط طالبان، در مناطق مختلف افغانستان منفجر شده‌اند.
اختلاف بر سر دستور کار مذاکرات
هیئت‌های دولت افغانستان و گروه طالبان پس از ۹ روز مذاکرات بین‌الافغانی، هنوز بر سر دستورکار مذاکرات رسمی صلح، توافق نکرده‌اند. ماهیت نظام سیاسی در قانون اساسی و مذهب رسمی کشور، از جمله اختلافات طالبان و دولت کابل است.
به گزارش ایسنا، طالبان تغییر نظام را می‌خواهد، ولی دولت کابل به دنبال توافق بر سر آتش‌بس پایدار است.
«محمد نعیم»، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه، اعلام کرد، تا هنگامی که مذاکره‌کننده‌گان دربارۀ علل وقوع جنگ به توافق نرسند، طالبان آتش بس را نمی‌پذیرد.
نعیم مدعی شد که با آغاز مذاکرات صلح، طالبان خشونت‌ها را کاهش داد، ولی حکومت کابل عملیات تهاجمی را متوقف نکرده‌ است. این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که بیشتر درگیرهای اخیر، به خاطر تهاجم عناصر طالبان رخ داده‌اند.
سخنگوی دفتر سیاسی طالبان، در ادامۀ سخنانش گفت که طالبان خواستار استقرار یک نظام اسلامی در افغانستان است.
طالبان طی مذاکرات جاری در دوحه، اصرار دارد که جنگ این گروه در افغانستان، باید «جهاد»نام‌گذاری شود. علاوه‌بر آن، فقه حنفی، مذهب اصلی تصمیم‌گیری‌ها در مذاکرات صلح باشد و از مذاهب دیگر نامی برده نشود. این در حالی است که قانون اساسی کنونی افغانستان، در مادۀ ۱۳۱، مذهب جعفری را به‌رسمیت
شناخته ‌است.
برخی از اعضای هیئت‌های مذاکره‌کننده گفتند که خواست دیگر طالبان این است که توافقنامه این گروه با آمریکا باید توافق‌نامه «مادر» تلقی شود و مذاکرات
بین الافغانی بخش جدایی‌ناپذیرآن باشد و هرگاه توافقنامه صلح طالبان و آمریکا نقض شود، طالبان به ادامۀ مذاکرات بین الافغانی پایبند نماند.
«ناجیه انوری»، سخنگوی وزارت صلح افغانستان، نیز در مورد مذاکرات بین الافغانی در دوحه، گفت که گفت‌و‌گوها میان دو طرف جریان دارد و تلاش می‌شود که اختلاف دیدگاه‌ها حل و فصل شود تا طرفین به یک دیدگاه واحد دست پیدا کنند.
خبر دیگر اینکه «هربرت مک ‌مستر» مشاور سابق امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، مذاکرات جاری صلح افغانستان را محکوم به شکست دانست.