kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۷۹۴۹
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۷

فروش ارز در قبال کارت ملی با هدف کاهش سودجویی در بازار ممنوع شد

در پی بروز صف‌های طولانی و سودجویی برخی افراد برای دریافت ارز سهمیه‌ای با کدملی، بانک مرکزی دستور داد صرافی‌ها به فروش 2000یورو یا معادل آن به هر کارت ملی اقدام نکنند.


همزمان با افزایش چشم‌گیر قیمت ارز و ورود دلار به کانال‌های جدید قیمتی، صف‌های خرید ارز نیز مقابل صرافی‌های بانکی طولانی‌تر از قبل تشکیل و حتی در مواردی باعث دعواهای زرگری شد. تصاویری که در روزهای اخیر از مقابل صرافی‌های بانکی منتشر شد بیانگر صف‌های بسیار طولانی بود. بر همین اساس، بانک مرکزی از ظهر دیروز، به صرافی‌های بانکی دستور داد که دیگر مانند قبل نسبت به فروش 2200 دلار به هر فرد (کارت ملی) اقدام نکنند.
در توضیحات ابلاغی به صرافی‌های بانکی آمده است: «به‌استناد تصمیمات متخذه از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فروش اسکناس از محل سایر کد (24) تا اطلاع ثانوی از سیستم سنا حذف گردید بدین‌ترتیب فروش 2000 یورو و یا معادل آن به سایر اسعار به هر دارنده کارت ملی در سال منتفی گردیده است. شایان ذکر است که نیازهای واقعی مشتریان از جمله ارز مسافرتی بیماری، و دانشجویی و غیره کماکان در شعب بانک‌ها و صرافی‌ها به متقاضیان ارائه می‌شود.»
به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ پیش از این، صرافی‌های بانکی با داشتن کارت ملی، کارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضی از ساعت 10 تا 15 تا 2000 یورو یا معادل آن به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کردند. این میزان ارز به هر متقاضی فقط یک‌بار در سال فروخته می‌شد، ضمن اینکه صرافی‌های بانکی نیز در طول روز متناسب با نوسان قیمتی در بازار آزاد، خرید و فروش دلار و یورو را با قیمت‌های مختلفی انجام می‌دادند.
از همین رو، افراد حاضر در این صف‌ها به‌دلیل اختلاف نرخ دلار بانکی با آزاد ساعات طولانی در صف به‌امید خرید ارز دولتی و فروش در بازار آزاد و کسب سود حدوداً چهار میلیونی حضور پیدا می‌کردند. همچنین، برخی افراد که به دنبال سودجویی بودند با پرداخت مبلغ اندکی از مردم می‌خواستند تا سهمیه ارزی سالانه خود را خریداری کرده و به آنها بدهند، تا از این طریق از ما به التفاوت ارز بانکی و ارز بازار آزاد سودی به جیب بزنند.
بروز چنین اتفاقاتی در نهایت منجر به تغییر تصمیم بانک مرکزی شد، با این حال، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که اصل این اقدام در زمان شروع، کار مثبتی بود چراکه با سهمیه‌ای شدن فروش ارز، به نوعی تقاضای ارز کاهش یافت و بسیاری از متقاضیان بازار ارز، توان خریدهای بالا (خصوصاً برای کسب سود) را نداشتند، اما حالا به دلیل رشد قیمت دلار در بازار آزاد، قیمت این ارز جذاب شده و بسیاری را برای دریافت آن وسوسه نموده است.
لذا تصمیم اخیر بانک مرکزی در جهت مقابله با سودجویی و کاهش التهابات اخذ شده و می‌توان آن را گام مفیدی در جهت آرامش بازار ارز تلقی کرد.