kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۲۷۷
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۸

سفارت آمریکا کانون بحران ساز در لبنان (نگاه)


  بعد از سرنگوني صدام حسین، نگرو پونته پس از پل برمر فرماندهی سیاسی نیروهای آمریکایی را به عنوان سفیر در بغداد به دست گرفت. عملیات ترور و انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده پس از ورود او به عراق شعله‌ور شد اما کمتر کسی در این ارتباط دستگیر شد. زمانی که حدود ۱۸۰ هزار جنگجوی آمریکایی در عراق مستقر بودند که با ایجاد مقرهای ایست و بازرسی دست کم در شهرها هر حرکتی را تحت نظر داشتند.
نگروپونته پس از مدتی از سوی رئیس‌جمهور جورج بوش فراخوانده شد و در سمت کلیدی هدایت جامعه اطلاعاتی و امنیتی آمریکا که از «سیا» تا «اف بی‌ای» را شامل می‌شود منصوب شد. نگروپونته پیش از پایان ماموریتش با زبان مزاح به یکی از از رهبران سیاسی عراق گفته بود که آیا می‌دانی چرا در آمریکا کودتا نمی‌شود؟ مقام عراقی پاسخ داده بود که دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد از توزیع قدرت تا دموکراسی ریشه دار و... که نگروپونته بی‌درنگ می‌گوید : «زیرا آمریکا در واشنگتن سفارت ندارد.»
تلاش در جهت بی‌ثبات سازی و البته برقراری ثبات و فضای همسو با منافع آمریکا از مهم‌ترین راهبردهای واشنگتن در سایر کشورها از جمله منطقه غرب آسیاست. هر واحد سیاسی که دارای راهبردها و سیاست‌های مورد انتظار کاخ سفید باشد ولو نظام سیاسی آن مبتنی بر اصول مردم‌سالاري هم نباشد (مانند کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس) به راحتی می‌تواند به حیات خود ادامه دهد و با جنایاتی همچون قتل فجیع خاشقجی و تجاوز به یمن، در محیط بین‌الملل نیز محدودیتی برای آنها به وجود نیاید.
دورتی‌شیا سفیر آمریکا در بیروت جمعه گذشته در سخنانی تلویزیونی مدعی شد که «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان ثبات این کشور را تهدید می‌کند و حزب‌الله مانع حل بحران اقتصادی در این کشور است. وی همچنین تهدید کرده که تحریم‌های آمریکا ممکن است شامل طوائف و جریانات لبنانی هم‌پیمان و حامی حزب‌الله نیز بشود. وی اعلام کرد که واشنگتن در لبنان از دولتی که در آن حزب‌الله حضور نداشته باشد، حمایت می‌کند.
اظهارات فوق توسط خانم شیا در راستای مداخله‌های مرسوم سفرای آمریکا در امور داخلی کشورهای محل ماموریت خود قابل تفسیر است. او همچنین به این نکته پرداخته است که مردم لبنان این وضع را تحمل نخواهند کرد. منظور وی از (مردم لبنان) که در پی چنین موضعگیری در حمایت از سخنان او و در مخالفت با دولت و جریان مقاومت وارد میدان می‌شوند همان کسانی هستند که معمولا فاز دوم آشوبها را کلید زده و برای مدتی جوامع هدف را با تلاطم مواجه می‌سازند یعنی افراد از قبل آموزش دیده که در فضای مجازی و چه بسا به صورت حضوری همه فنون اغتشاشات شهری را فراگرفته و پس از ‌اشاره سياستمداري و یا حادثه‌ای وارد میدان می‌شوند. اعمال فشار اجتماعی و رسانه‌ای و به تبع آن سیاسی ادامه می‌یابد تا نظام سیاسی هدف تن به خواسته طراحان این بازی بدهند لذا باید گفت که از سخنان خانم سفیر بوی تفرقه و درگیری‌های جدید در لبنان به مشام می‌رسد که در کنار اعمال تحریم‌های وسیع علیه ایران، قانون قیصر علیه سوریه می‌تواند مقدمه تحرکات جدید واشنگتن علیه محور مقاومت و این بار علیه لبنان باشد.
از اینجاست که می‌توان به رمز و راز آن سخن کنایه‌آمیز نگروپونته پی برد. سفارت آمریکا در لبنان می‌تواند مرکزی برای هدایت مداخله خارجی و چه بسا کودتا در لبنان باشد. ناگفته نماند که چنین فرآیند و طرحی برای مردم ایران ناآشنا نیست چرا که در سال‌های اخیر و در مقاطع مختلف از سوی سفارت انگلیس حوادث مشابهی طراحی و اجرا شده است. البته این نکته را هم باید افزود که اهداف مجريان طرح‌های مذکور که منجر به پدیده‌های نام آشنا برای کشورهای منطقه یعنی انقلابهای رنگین، تغییر بدون خشونت، انقلاب نرم و... می‌شود لزوما با هدف اسقاط نظامهای سیاسی نیست و در مورد لبنان همانند آنچه در عراق رخ داد، تغییرات محدود و یا تغییر رفتار حاکمیت توسط واشنگتن مد نظر خواهد بود.
علی ساجد