kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۱۹۰
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۴
در اولین روز از هفته قوه قضائیه انجام شد

تجدید میثاق مسئولان عالی قضایی با آرمان‌های امام خمینی(ره)

رئیس و جمعی از مسئولان عالی قضایی همزمان با اولین روز هفته قوه قضائیه با حضور در حرم امام خمینی(ره) با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی تجدید میثاق کردند.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در حاشیه مراسم تجدید میثاق رئیس قوه قضائیه و مسئولان عالی قضایی با آرمان‌های امام خمینی(ره)، گفت: در این چهل ساله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دستگاه قضایی مبتنی بر فقه و حقوق اسلامی، تلاش‌های قابل توجهی را انجام داده است؛ لیکن با آنچه که باید، در اجرای عدالت فاصله دارد و باید تلاش کنیم که این فاصله کم و کمتر شود.
رئیسی ادامه داد: باید تلاش کنیم دستگاه قضایی در طراز دستگاه قضایی امیرالمومنین(ع) و دستگاه قضایی مورد انتظار امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری باشد.
وی با بیان اینکه از مهم‌ترین آموزه‌های امام خمینی(ره) به همه ما، اجرای عدالت است، تاکید کرد: امروز برای نظام اسلامی در گام دوم و بر بستر این گام، مسئله اجرای عدالت از مهم‌ترین اقداماتی است که باید صورت گیرد.
 مردم باید احساس عدالت کنند
رئیس قوه قضائیه بیان داشت: اقدامات بسیاری صورت گرفته که لازم بوده؛ ولی کافی نبوده است. منظور از اجرای عدالت این است که قانونگذاران در حوزه قانونگذاری، قانون عادلانه تصویب کنند؛ مجریان در حوزه اجرا عادلانه اجرا کنند و قضات در حوزه قضاوت، عادلانه داوری کنند و مردم احساس عدالت کنند. مردم احساس کنند اگر در گوشه‌ای از کشور به آنها ظلمی شد و به دستگاه قضایی مراجعه کردند، به پدری مهربان رجوع کرده‌اند که حتما حق آن‌ها را باز خواهد ستاند. این نکته‌ای است که به کار و تلاش جدی نیاز دارد.
رئیسی خاطرنشان کرد: همه اقداماتی که انجام شده، قابل تقدیر است؛ اما کار متفاوت آن است که حتما مردم در این دوره احساس کنند که اجرای عدالت صورت می‌گیرد.
وی با تاکید بر اینکه قانون‌گریزی و نظارت‌گریزی ضدارزش و قانونگرایی و نظارت‌پذیری ارزش است، گفت: تمام مدیران باید در اجرای قانون تلاش کنند و هیچ کسی به خود اجازه ندهد که قانون‌گریزی کند و همگان نظارت، خصوصا نظارت مردم را به عنوان یک اصل بپذیرند.
رئیس دستگاه قضا افزود: در دوره تحول در نظر داریم با نگاه به کرامت مردم، هم کرامت قاضی، هم کرامت ارباب رجوع، هم کرامت کارمندان و هم کرامت متهم، کرامت همه در دستگاه قضایی رعایت شود.
وی شخصیت شهید بهشتی را معماری برای دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: نقش شهید دکتر بهشتی در دستگاه قضایی مبتنی بر فقه و حقوق، نقشی برجسته بود.
رئیس و مسئولان عالی قضایی همچنین با حضور بر مزار شهدای واقعه هفتم تیر به مقام شهید بهشتی و یارانش ادای احترام کردند.
 افتتاح ۴۷ پروژه‎ عمرانی قوه قضائیه
رئیس قوه قضائیه، دیروز همچنین همزمان با نخستین روز از هفته قوه قضائیه در مراسم افتتاح مجازی پروژه‎های عمرانی قوه قضائیه با تقدیر از زحمات مسئولان در عملیاتی کردن این پروژه‎ها، گفت: امکانات و تجهیزات دارای اصالت نیستند و بهره‎برداری از آنها هنگامی ارزش می‎یابد که برای خدمت‌رسانی به مردم و حفظ کرامت ارباب رجوع و همکاران دستگاه قضایی باشد و در نهایت منجر به گسترش عدل و عدالت قضایی شود.
گفتنی است، در این مراسم ۴۷ پروژه مهم عمرانی دستگاه قضا در ۲۴ استان کشور به ‎صورت ویدئوکنفرانس مورد بهره‎برداری قرار گرفت که ساختمان دادسرای عمومی و انقلاب سراب، ساختمان دادگاه عمومی خارک، ساختمان شورای حل اختلاف شهرستان آق‌قلا، ساختمان پزشکی قانونی بندرعباس و ساختمان ثبت اسناد و املاک فردیس از جمله این پروژه‎ها بودند.
این پروژه‎ها عمدتاً مربوط به دادگستری‎ها، سازمان پزشکی قانونی، سازمان ثبت اسناد و املاک، سازمان زندان‎ها، سازمان بازرسی کل کشور و سازمان قضایی نیرو‌های مسلّح بودند.
معاون مالی و پشتیبانی قوه قضاییه در خصوص این پروژ‎ه‎ها گفت: این پروژه‎ها با هدف تکریم ارباب رجوع و خدمت‌رسانی بهتر دستگاه قضایی با صرف اعتباری بالغ بر حدود ۹۲ هزار متر مربع و صرف اعتباری بالغ بر ۲۵۲ میلیارد تومان به بهره‎برداری رسیده‎اند.