kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۸۶۹۷
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۳
در میزگرد بررسی کارنامه مجلس دهم و اولویت‌های مجلس یازدهم مطرح شد

مجلس دهم با لابی‌ از نظارت‌ها عبور کرد



6 منتخب مردم در مجلس یازدهم در میزگرد بررسی کارنامه مجلس دهم و اولویت‌های مجلس آتی از عدم نظارت‌های مجلس پیشین انتقاد کرده و خواستار گسترش بازوان نظارتی آن شدند.
میزگرد بررسی کارنامه مجلس دهم و اولویت‌های مجلس یازدهم در خبرگزاری فارس با حضور
6 منتخب مردم در مجلس یازدهم - سارا فلاحی منتخب مردم ایلام، عباس جهانگیرزاده منتخب مردم پارس‌آباد، علی حدادی منتخب مردم ساوجبلاغ، علی اصغر خانی منتخب مردم شاهرود، احمد راستینه منتخب مردم شهرکرد و علیرضا نظری منتخب مردم خمین - برگزار شد.
سارا فلاحی منتخب مردم ایلام در مجلس یازدهم در این میزگرد درباره تأثیرات ارز فساد ارز 4200 تومانی و تأثیر آن در تضعیف اقتصاد کشور اظهار داشت: باید درباره ابعاد فسادهایی که به دلیل ارز 4200 تومانی به‌وجود آمده عمیق‌تر فکر کنیم، این در حالی است که برای بررسی این موضوع نباید نگاه سیاسی داشته باشیم؛ اما باید بدانیم در زمانی که سیاست توزیع ارز 4200 تومانی اجرایی شد در شرایط بحرانی تحریم‌ها قرار داشتیم؛ قطعا هیچ مسئولی نمی‌خواهد که کشور به سمت بحران برود ولی باید بکوشیم بحران‌ها را مدیریت کنیم این در حالی است که ما اصلا به زیرساخت‌های مدیریت بحران توجهی نمی‌کنیم، اجرای غلط شیوه مدیریتی‌مان باعث شده که تبدیل به بحرانی جدید شود که مثال آن ارز 4200 تومانی است که به منظور واردات کالاهای اساسی به فرد، افراد و یا شرکت‌های خاصی داده شد که در نهایت فساد زیادی را به‌وجود آورد.
فلاحی افزود: در یک مقطعی به نتیجه رسیدیم که نیازمند برخی کالاهای اساسی هستیم و بر همین اساس ارز 4200 تومانی
توزیع شد ولی اگر نظارت دقیقی بر این قضیه وجود داشت و احتکار و قاچاق و انحصار هم رخ نمی‌داد و شاهد صادرات برخی کالاهای اساسی وارد شده به کشور نبودیم که در آن صورت قطعا سفره مردم رنگین‌تر بود؛ ما در عرصه مدیریتی دچار ولنگاری نظارتی شده‌ایم یعنی عملاً برخی کارها را رها کرده و لابی‌بازی و قرینه‌بازی سیاسی باعث می‌شود که از برخی اقدامات خلاف عبور کنیم و از انحراف صورت گرفته در انقلاب اسلامی جلوگیری نکنیم در حالی که نباید در برابر این عده کوتاه آمد.
منتخب مردم ایلام در مجلس یازدهم درباره انتقادات وارده به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس اظهار داشت: بسیاری از کسانی که در مقام مسئولیت در کشورمان قرار می‌گیرند در حالی پُست می‌گیرند که همین پُست برای آنها دارای پَستی‌های زیادی است. متأسفانه به دلیل آنکه برخی دوستانشان در مسندهای نظارتی قرار دارند از فساد و انحرافات آنها عبور می‌کنند.
ممانعت از
تکرار حقوق‌های نجومی
عباس جهانگیرزاده منتخب مردم پارس‌آباد در مجلس یازدهم نیز در این میزگرد گفت: از هر کسی درباره حقوق‌های نجومی سؤال کنیم قطعا مخالف این حقوق‌ها خواهد بود ولی نباید فقط گذشتگان را نقد کرد و بگوییم که آنها این فسادها و تخلفات را کردند بلکه باید چنین دغدغه‌ای را در مجلس یازدهم هم داشته باشیم.
جهانگیرزاده افزود: وقتی کشورمان انقلابی است و خیلی از افراد در این کشور انقلابی و جهادگر بوده و در زمره خانواده شهدا و ایثارگران هستند، نباید شاهد حقوق‌های نجومی باشیم. مجلس یازدهم می‌تواند ضمن رفع خلأ‌های قانونی مانع از تکرار حقوق‌های نجومی شود و با آنکه سقف دریافتی حقوق در کشور طبق قانون مشخص است ولی متأسفانه شاهد آن هستیم که برخی افراد در حال سوءاستفاده هستند.
همچنین علی حدادی منتخب مردم ساوجبلاغ در مجلس یازدهم در این میزگرد گفت: عدم استفاده از ابزارهای نظارتی یکی از علت‌های ناکارآمدی مجلس دهم  بود.
حدادی افزود: طرح مباحث غیراولویت‌دار در مجلس دهم، معیشت مردم را بهم ریخت.
تلقی برخی نمایندگان
از مصونیت اشتباه است
احمد راستینه منتخب مردم شهرکرد در این میزگرد اظهار داشت: مصونیتی برای نمایندگان مجلس تعریف شده است تا بتوانند فریاد بلند مردم در مجلس باشند اما متأسفانه این مصونیت بین تعدادی از نمایندگان به خطا  گرفته می‌شود و احساس می‌کنند این مصونیت اجازه هر رفتاری را به نماینده می‌دهد لذا من معتقدم این احراز صلاحیت در دوره نمایندگی باید در بوته آزمایش نمایندگان قرار گیرد.
راستینه افزود: اگر وزیری در دوران وزارت تخلف کند باید پیگرد قضایی شود.
در این میز گرد، علی‌اصغر خانی منتخب مردم شاهرود طی سخنانی اظهار داشت:‌ مجلس باید برای انتخاب وزرا خیلی وقت‌ بگذارد در حالی که این اتفاق رخ نمی‌دهد؛‌ برای تصویب بودجه‌ای که صفر تا صد زندگی مردم و دخل و خرج کشور باید خیلی وقت گذاشت ولی نمایندگان خیلی وقت برای آن نمی‌گذارند در حالی که مردم برای خرید کفش و کت و شلوار وقت زیاد می‌گذارند. در حالی که وقتی می‌خواهند سکان یک وزارتخانه بزرگ و اجرایی کشور را به یک وزیر وقت لازم گذاشته نمی‌شود.
علیرضا نظری منتخب مردم خمین در مجلس یازدهم نیز گفت: وقتی به سراغ نماینده‌ای می‌روند و از او سؤال می‌کنند که دلیل انصراف شما از سؤال از رئیس‌جمهور چیست، پاسخ می‌دهد برادرم مدیرکل فلان اداره است و گفته‌اند اگر امضایت را از پای برگه سؤال از رئیس‌جمهور پس نگیرید برادرت را از آن پست عزل خواهیم کرد و حتی شاهد آن بودیم که یکی از نمایندگان اعلام می‌کرد که مدت‌ها است به‌دنبال تغییر فرماندار شهرستان خود بودم اما وزارت کشور گفته است اگر به‌دنبال این کار هستید ما آماده‌ایم به شرطی که امضایت را از پای برگه سؤال از رئیس‌جمهور پس بگیرید.
حتی برخی از نمایندگان به‌دنبال بهره‌برداری خاص از امضای خود پای برگه سؤال استیضاح دولتی‌ها هستند و می‌گویند از این امضا به‌عنوان ابزار قدرت استفاده می‌کنیم تا بتوانیم کار خاصی را پیش
ببریم.
نظری افزود:‌ اگر شفافیت وجود داشته باشد و ببیند که بده‌ بستان‌ها و لابی‌گری‌ها در منظر مردم است و آنها متوجه خیلی قضایا خواهند شد قطعاً رخ نخواهد داد.