kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۷۲۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۶
ابتلای دکتر عسگری به کرونا

خطر جانی برای دانشمند ایرانی زندانی در آمریکا وزارت خارجه فعالانه ورود کند

عسگری، استاد دانشگاه صنعتی شریف که در زندان‌های آمریکا گرفتار است، به ویروس کرونا مبتلا شده و دولت آمریکا هم علی‌رغم تبرئه‌شدن این استاد ایرانی در دادگاه، به او اجازه خروج نمی‌دهد آنچه از دستگاه دیپلماسی انتظار می‌رود، پیگیری فعالانه برای آزادی و درمان این دانشمند ایرانی است.




نشریه انگلیسی «گاردین» از ابتلای سیروس عسگری، دانشمند ایرانی دربند دولت ایالات متحده به ویروس کرونا خبر داد. گاردین پیش از این خبر داده بود، «مسئولان بازداشتگاه به عمد ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده در اختیار زندانیان قرار نمی‌دهند تا بیماری کووید ۱۹ آنها را از پای درآورد» و «این بازداشتگاه همچنین مخالفت کرده که عسگری ماسک محافظتی به‌صورت بزند و با وجود سابقه مشکلات حاد تنفسی، اجازه تهیه ماسک را نیز به وی نمی‌دهد.»
بر اساس گزارش گاردین، وکیل عسگری روز چهارشنبه از ابتلای این دانشمند ایرانی به ویروس کرونا مطلع شده است.
باشگاه خبرنگاران هم در گزارشی نوشت، پیگیری‌های رسانه‌ای و همچنین برخی سازمان‌های مردم نهاد حقوق بشری برای کسب اطلاعات بیشتر از وضعیت ایشان، با کارشکنی دولت آمریکا بی‌نتیجه مانده و در حال حاضر، خانواده دکتر عسگری در شرایط روحی نامناسبی به سر می‌برند و خواهان انتقال وی به یک مرکز درمانی هستند.
گفتنی است، دکتر سیروس عسگری، استاد دانشگاه و دانشمند ایرانی در حوزه مواد و متالورژی و استاد دانشگاه صنعتی شریف است که در سال 2016 با اتهام دروغین اف‌بی‌آی و به بهانه نقض تحریم‌های آمریکا در بدو ورود به کشوری که تحصیلات دوره دکترای خود را در آنجا گذرانده بود، بازداشت شد؛ اتهامی‌که سال گذشته در دادگاهای آمریکا از آن تبرئه شد اما دوباره به بهانه واهی حضور غیرقانونی، بازداشت و در زندانی با کمترین امکانات بهداشتی قرار داده شد.
بازداشتگاهی بدون امکانات اولیه نظافتی و بهداشتی
نشریه گاردین ماه گذشته نیز در گزارشی خبر داده بود که عسگری در تماسی تلفنی از بازداشتگاهش در شهر الکساندریای ایالت لوئیزیانا به گاردین گفته است که بازداشتگاه وی فاقد امکانات اولیه نظافت بوده و بازداشتی‌های جدید کماکان از سراسر آمریکا وارد می‌شود بدون آنکه راهبردی برای به حداقل رساندن تهدید کرونا وجود داشته باشد.
لازم به ذکر است، بازداشتگاه مزبور ۴۰۰ تخت دارد که به اقامت حداکثر ۷۲ ساعته اتباع بیگانه پیش از اخراج آنان از آمریکا اختصاص داده شده است. اما با محدودیت‌های مسافرتی ناشی از شیوع ویروس کرونا و لغو پروازها، اداره مهاجرت روزهاست که این افراد را در بازداشت نگاه داشته است.
عسگری از ۱۰ مارس(۲۰ اسفند) در بازداشتگاه الکساندریا به سر می‌برد و به دنبال بازگشت داوطلبانه به ایران است. اداره مهاجرت اجازه پرواز وی به وطنش یا آزادی موقت وی را نداده است. این اداره همچنین مخالفت کرده که عسگری ماسک محافظتی به‌صورت بزند و با وجود سابقه مشکلات حاد تنفسی اجازه تهیه ماسک را نیز به وی نمی‌دهد.
نگرانی از وضعیت دانشمند ایرانی
در همین زمینه، پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر از علی باقری‌کنی، دبیر ستاد حقوق بشر درباره آخرین وضعیت عسگری سوال کرد که وی اظهار داشت: «ما نسبت به سلامتی همه ایرانیان دربند در زندان‌های آمریکا نگرانیم، در این میان اعلام ابتلای اندیشمند ایرانی دربند در آمریکا به کرونا بر نگرانی‌ها افزوده است و لذا از مراجع ذی‌ربط پیگیر آزادی ایشان هستیم، چرا که فقط آزادی هرچه سریع‌تر دکتر عسگری است که می‌تواند به نگرانی‌ها درباره سلامتی این استاد دانشگاه پایان دهد.»
دبیر ستاد حقوق بشر با‌ اشاره اخبار رسانه‌ها درباره وضعیت نامناسب زندان‌های آمریکا افزود: «سابقه بیماری تنفسی دانشمند ایرانی، نگرانی درباره سلامتی دکتر عسگری را بسیار جدی‌تر کرده است، لذا از وزارت امورخارجه می‌خواهیم تلاش‌های خود را برای آزادی دانشمند ایرانی شدت بخشیده و از همه ظرفیت‌های سیاسی، دیپلماتیک و حقوقی برای رهایی هرچه سریع‌تر ایشان بهره بگیرد».
گفتنی است از دو هفته پیش، کمپین جمع‌آوری امضاء و استفاده از فشار افکار عمومی برای آزادی دکتر سیروس عسگری استاد دانشگاه صنعتی شریف به راه افتاده است.
سؤال از مدعیان حقوق بشر...
سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با‌ اشاره به ابتلای دانشمند ایرانی به کرونا اظهار کرد: سؤال ما از مدعیان دموکراسی این است که چرا باید دانشمند ایرانی که هفته‌هاست به علت شرایط جسمی‌اش خواستار آزادی از زندان مهاجران آمریکا شده بود، در شرایط شیوع کرونا در زندان اسیر باشد.
او افزود: اگر ایران به کسی بگوید بالای چشمانت ابروست، آمریکا سریعاً جنگ تبلیغاتی خود را در رسانه‌های هم‌پیمانش علیه ما به راه می‌اندازد.
نقوی حسینی بیان کرد: در حالی که جمهوری اسلامی اقدام به آزادسازی زندانیان سیاسی و اقتصادی مانند نازنین زاغری می‌کند تا در شرایط فعلی به بیماری کرونا مبتلا نشوند، دولت آمریکا حتی از آزادسازی زندانیان علمی‌ممانعت می‌کند.
او تصریح کرد: آمریکا در شرایطی دانشمند ایرانی را در زندان خود نگه داشته است که نشان داد توان مقابله با ویروس کرونا را ندارد، این امر ضعف بزرگی برای کشوری تلقی می‌شود که ادعای رهبری جهان را دارد.
وزارت خارجه پیگیری کند
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: از دستگاه دیپلماسی کشورمان انتظار داریم که سریعاً وضعیت جسمانی سیروس عسگری، دانشمند ایرانی را پیگیری کند تا او برای درمان آزاد شود.
شایان ذکر است، اقدامات ضد حقوق بشری آمریکایی‌ها علیه دانشمند ایرانی در حالی است که در طول 3 سال گذشته، وزارت خارجه کشورمان هیچ اقدام جدی و فعالی را-  حداقل برای ضریب دادن رسانه‌ای و تمهید فشار افکار عمومی-  صورت نداده و در قبال این موضوع، یا سکوت و انفعال پیشه کرده و یا نهایتاً به یک پیام توییتری جناب وزیر خارجه بسنده کرده است! اکنون آنچه از دستگاه دیپلماسی انتظار می‌رود، پیگیری فعالانه برای آزادی و درمان این دانشمند ایرانی است.