kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۷۱۲۰
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۷
گزارش خبری تحلیلی کیهان

اولین گام‌های وحدت و خدمت قبل از آغاز رسمی مجلس یازدهم

طیفی در کشور تلاش خود را در مسیر تفرقه‌افکنی در مسیر مجلس یازدهم قرار داده‌اند اما منتخبان مردم در مجلس بعدی می‌گویند از هم‌اکنون کار خود را برای شناخت مشکلات مردم و صنایع آغاز کرده و با همفکری با کارشناسان در پی راهی برای درمان آنها هستند، وحدت مجلس انقلابی شمیم خوش خدمت را به مشام مردم می‌رساند.




سرویس سیاسی-

«کار جهادی» و «آتش به اختیار» دو کلیدواژه در نظام اندیشه و تفکر رهبر انقلاب هستند. این دو واژه از قضا با هم ارتباط‌های محسوسی دارند. یکی از این ارتباط‌ها این است که در هر دو مورد افراد منتظر سوت آغاز نمی‌شوند و در بند مسایل بروکراتیک نیستند. یعنی به عبارتی «اگر هدف خدمت است هر لحظه و هر دم غنیمت است.»
مجلس دهم با اکثریت اصلاح‌طلب و حامیان دولت کارنامه‌ای بسیار بسیار ضعیف از خود به جا گذاشت. مجلسی که در عوض در سیاسی‌کاری و ایجاد حاشیه برای نظام در رتبه‌های بالا و در کنار مجلسی مانند مجلس ششم ایستاد. مردم نیز در انتخابات 2 اسفندماه 1398 پاسخی در خور به طرز فکر طیف اصلاح‌طلب و بیگانگان با مطالبات اکثریت مردم و غافلان از مستضعفین دادند. در حقیقت مردم به منش و روشی رای دادند که کار و فعالیت برای مردم را سرلوحه خود قرار خواهد داد. پس نمایندگان مجلس یازدهم که تا حدود یک ماه دیگر کار خود را آغاز خواهند کرد، باید در نظر داشته باشند که مردم با کسی عقد اخوت ندارند و نمایندگان اگر در منظومه فکری بنیانگذار انقلاب و جانشین معظم او حرکت کنند، همچنان مورد تایید مردم و رهبر انقلاب و از آن بالاتر مورد دعا و حمایت امام عصر(عج) خواهند بود، چرا که منظومه فکری رهبران انقلاب نشات گرفته از سرچشمه‌های جوشان قرآن و عترت است. حال باید دید منظومه فکری رهبران انقلاب چه چیزهایی بوده‌اند. به دو مورد از آنها در ابتدای متن ‌اشاره کردیم.
برای نمونه رهبر انقلاب در بیانات خود در حرم مطهر رضوی در نخستین روز سال فرمودند: «همه مسئولین باید در خدمت به مردم از یکدیگر سبقت بگیرند و یک نهضت خدمت به مردم راه بیندازند... مسئولین تا نفس دارند باید به این مردم خدمت کنند. بایستی در بین مسئولین مسابقه خدمتگزاری و خدمت‌رسانی به مردم برقرار باشد. این مسابقه و رقابت درست است... رقابت، مسابقه و مبارزه‌ای درست است که در خدمتگزاری به مردم باشد. قرآن می‌فرماید: «سابقوا الی مغفرهًْ من ربّکم»؛ این مسابقه به سمت مغفرت و رحمت الهی است. «واستبقوا الخیرات» برای کارهای نیک، مسابقه بگذارید.»
خدمتگزار منتظر نمی‌نشیند
عملکرد ضعیف دولت و مجلس دهم به علاوه آسیب‌هایی که به کشور در موضوع برجام و غیربرجام از ناحیه اعتماد به آمریکا و اروپا وارد شد و نیز بدعهدی همیشگی آمریکا و اروپا و نیز اخیرا ویروس کرونا که به اقتصاد جهان آسیب رسانده است... همه اینها می‌گوید مجلس یازدهم کار بسیار دشواری پیش رو دارد.
در این شرایط آنکه چشمش به دهان ولی است، لاجرم دل در گرو منظومه فکری او دارد. چنین شخصی براساس تفکر جهادی، آتش به اختیار عمل می‌کند و منتظر نمی‌ماند تا به ساختمان بهارستان وارد شود و پس از آن کارش را شروع کند بلکه این مدت تا شروع مجلس را غنیمت شمرده و به سراغ جامعه می‌رود تا ببیند بخش‌های مختلف دچار چه مشکلاتی هستند و برای آن مشکلات با همفکری کارشناسان به چاره‌جویی می‌پردازد. این گونه تا مجلس آغاز شود، نمایندگان دوره یازدهم با شناخت دردها و در دست داشتن نسخه درمان به صندلی‌های سبز تکیه می‌زنند تا امید را (برخلاف آنها که به صورت شعاری و تنها در انتخاب نام به کار گرفتند) در دل مردم سبز کنند.
یکصدا برای حل مشکلات مردم
با روحیه‌ای که ویژگی‌های آن ذکر شد، نمایندگان منتخب برای مجلس یازدهم دست روی دست نگذاشتند تا مجلس یازدهم شروع شود و آنها به طور رسمی ردای نمایندگی مردم را بر تن کنند. «الیاس نادران» از جمله نمایندگان منتخب مجلس یازدهم در صفحه شخصی خود نوشت: «به لطف پروردگار نشست وحدت شروع یک مجلس قوی خواهد بود. امروز با حضور آقایان آقاتهرانی، آقامیرسلیم، تقوی، حاج بابایی، زاکانی، قالیباف، میرتاج الدینی و نیکزاد جلسه‌ای داشتیم و ساز و کارهای ارتقاء کارآمدی و تحول مجلس مورد بحث قرار گرفت. مجلس یازدهم برای حل مشکلات مردم یک صدا خواهد بود.»
الیاس نادران به عنوان یک چهره اقتصادی مجلس، فعالیت‌های زیادی در این حوزه انجام داد. از جمله اینکه همراه با تیم اقتصادی فهرست تهران در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، با فرض وسعت آثار معیشتی و تداوم کرونا تا ابتدای تابستان ۹۹ و با علم به تنگناهای بودجه‌ای کشور، پیشنهادات اقتصادی لازم را ارائه کرد.
علاوه‌بر این، وی به همراه جمعی دیگر از منتخبان مجلس جلساتی را با مسئولان وزارت اقتصاد و نفت، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه با هدف همسان‌سازی اطلاعات راهبردی حوزه اقتصاد، اعلام آمادگی ظرفیت کارشناسی مجلس برای برداشتن موانع تولید و واکاوی ظرفیت‌های بسیار زیاد داخلی برای تحقق جهش تولید برگزار کرد. نادران به همراه منتخبان ملت جلساتی را با مدیران دولتی و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار کرد تا درخصوص اولویت‌های مجلس یازدهم قدم‌های اولیه برداشته شود به این منظور که دولت خود را برای تغییر ریل اقتصادی آماده کند.
خبرگزاری مهر در این راستا با برخی از این نمایندگان گفت‌وگو کرده و کارهایی که آنها انجام داده‌اند را جویا شده است. محمدباقر قالیباف منتخب اول مردم تهران در روزهایی که کشور در مقابله با بیماری کروناست، فعالیت‌های گسترده‌ای به ویژه در این حیطه انجام داده است. وی در وهله اول بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت گروه‌های جهادی برای شکست کرونا تاکید کرد و در همین راستا قرارگاه جهادی امام رضا(ع) متعهد شد که اقلام بهداشتی مورد نیاز را جهت توزیع در مناطق کم برخوردار تولید کند که این وعده محقق و طبق گفته قالیباف حدود ۷۰۰ هزار ماسک تولید و ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر ماده ضدعفونی‌کننده توزیع شد.
قالیباف در همین راستا پیشنهاد کرد که دولت، شرکت‌های وابسته به آن و نهادهای حاکمیتی تا دو ماه آینده نیازهای مصرفی عمده خود را از بازار خرده‌فروشی که بر اثر اپیدمی کرونا آسیب‌های جدی دیده‌اند، تأمین کنند.
بازدید از آجرپزخانه‌ها
نمایندگان منتخب مردم در مجلس یازدهم در این روزها به سراغ مردمی که نمایندگی آنها را برعهده‌دارند رفته‌اند و پای درد دل آنها نشسته و نیز از صاحبان مشاغل و صنایع کاستی‌ها را جویا شده‌اند. یکی از دغدغه‌های سید مصطفی میرسلیم در این روزها آن است که راهکارهای جدی برای تحقق شعار سال در نظر گرفته شود. وی در این زمینه گفت: مجلس برای تنقیح قوانین و رفع کمبودهای قانونی در مورد کارآفرینی و تسهیل کسب و کار باید به صورت جدی و بدون فوت وقت وارد عمل شود تا بتوان بر تحقق شعار سال یعنی «جهش تولید» امید بست.
مجتبی توانگر با هماهنگی با قرارگاه جهادی امام رضا(ع) و با جمعی دیگر از منتخبان تهران، از محله امامزاده یحیی بازدید به عمل آورد. بازدید از آجرپزخانه‌های اطراف تهران و مدرسه کودکان کار از دیگر اقداماتی بود که از سوی توانگر و همراهانش انجام شد و در این بازدیدها اقلام بهداشتی مورد نیاز برای مقابله با ویروس کرونا مانند مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک بین اقشار ضعیف توزیع شد.
وی در سیزدهمین روز فروردین، با جمعی از مسئولان معاونت اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل جلسه داد که در آن جلسه بحث‌هایی در حوزه‌هایی چون تولید ملی، بیکاری و بهره‌وری مطرح شد.
معیشت مردم؛
اولویت مجلس انقلابی
حجت‌الاسلام سید محمود نبویان در ایام نوروز، تمرکز اصلی خود را روی مطالعه درباره راهکارهای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم و همچنین اصلاح نظام بانکداری گذاشت تا در مجلس آینده پیگیری شود. همچنین وی در جلساتی با موضوع اصلاح نظام بانکداری و پیش‌بینی راهکارهای لازم برای تحقق شعار سال حضور یافت و پیشنهادات خود را جهت اجرا، ارائه کرد.
عبدالحسین روح‌الامینی یکی از کسانی است که با توجه تخصصش و سابقه ریاست بر انستیتو پاستور از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشورمان، مجموعه کاملی از نظرات اپیدمیو‌لوژیست‌ها و کارشناسان مطرح کشور را جمع‌بندی کرد و به اطلاع بسیاری از مسئولان عالیرتبه نظام رساند تا جدیت و حساسیت‌ها و اهتمام لازم به موضوع شیوع کرونا در نظر گرفته شود.
همچنین وی برای در جریان قرار گرفتن و قدردانی از نیروهای خط مقدم جبهه مدافعان سلامت در تشخیص و اپیدمیولوژی ویروس کرونا، با کارکنان انستیتو پاستور ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. روح‌الامینی به همراه یکی دیگر از منتخبان مردم تهران، از قرنطینه بیمارستان مسیح دانشوری بازدید و با مدیران و اطبا آن مرکز گفت‌وگو کرد و پیگیری‌هایی در این زمینه داشت.
از دیگر اقدامات این منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم تشویق و همفکری با مجمع خیرین کشور و نیروهای مسلح است. روح‌الامینی می‌گوید تلاش کردم موضع‌گیری‌های به موقع داشته باشم و از طریق اطلاع‌رسانی بین دستگاه‌های مختلف قوای کشور هم‌افزایی ایجاد کنم.
زهره الهیان به همراه برخی از منتخبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در این مدت برنامه‌ریزی‌های لازم را برای شروع یک مجلس قوی و تعیین اولویت‌های اساسی کشور انجام داد. وی از قرنطینه بیمارستان مسیح دانشوری و همچنین کارگاه‌های تولید ماسک و اقلام بهداشتی بازدید به عمل آورد و با گروه‌های جهادی، نیروهای بسیج و خیرین که برای مقابله با کرونا اقداماتی را در دستور کار دارند، ملاقات کرد.
مجلس یکصدا برای جهش تولید
محسن پیرهادی و چند تن دیگر از منتخبان تهران در مجلس یازدهم، در ایام نوروز جلسات تخصصی داشتند و در حوزه مسائل اقتصادی و گشایش در این زمینه بحث و تبادل نظر کردند و در نهایت هم کارگروه اقتصادی مجمع نمایندگان تهران در مجلس یازدهم تشکیل شد تا طرح‌ها و برنامه‌های منتخبان تهران در حوزه اقتصاد را چکش‌کاری کنند.
با توجه به اینکه مقام معظم رهبری سال ۹۹ را سال «جهش تولید» نام‌گذاری کردند، سید نظام‌الدین موسوی از جمله منتخبان مجلس یازدهم مطالعات ویژه‌ای را در حوزه تولید آغاز و با صاحب‌نظران اقتصادی در این زمینه و همچنین راهکارهای تحول در نظام بانکی، مالیاتی و گمرکی تبادل اطلاعات کرده است و همچنین در حال بررسی گزارش تفریغ بودجه سالیان گذشته و سرفصل‌های بودجه ۹۹ است تا در مجلس یازدهم اصلاح شود.
اقبال شاکری از طریق پایگاه‌های بسیج برخی از مناطق تهران با خانوارهایی که به علت شیوع کرونا از لحاظ اقتصادی دچار آسیب شده‌اند، دیدار و از طریق کمک‌های مردمی حمایت‌هایی از آنان کرد. وی به همراه خانواده‌اش در خانه به تهیه ماسک پارچه‌ای و بسته‌بندی مواد ضدعفونی پرداخت و بخشی از این محصولات را از طریق یک خیریه به دست گروه‌های آسیب‌پذیر رساند.
از آنجایی که قیمت لباس‌های پزشکی و مورد نیاز پرستاران در ابتدای شیوع کرونا بسیار بالا بود، شاکری به اتفاق جمعی از همکاران خود این موضوع را پیگیری و با تولیدکنندگان پارچه و همچنین خیاط‌های این لباس‌ها دیدار کرد که نتیجه این پیگیری‌ها منجر شد که این محصولات با یک سوم قیمت قبلی در اختیار کادر پزشکی قرار گیرد.
ابوالفضل عمویی به همراه جمعی دیگر از منتخبان مجلس یازدهم جلساتی را به صورت مجازی برگزار کرد و موضوعات مختلفی از جمله راهکارهای مقابله با کرونا را مورد بحث و تحلیل قرار داد. بازدید از مدرسه «صبح رویش» ویژه بچه‌های کار در دروازه غار و کوره‌های آجرپزی حاشیه تهران هم از اقداماتی بود که انجام داد و در این بازدیدها اقلام بهداشتی مورد نیاز برای مقابله به کرونا به این دسته از مردم که جز اقشار کم درآمد جامعه هستند، داده شد.
تقویت بُعدنظارتی مجلس
مالک شریعتی در این ایام به همراه منتخبان مجلس جلساتی را با مسئولان وزارت اقتصاد، نفت، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه داشت که در این جلسات بر ضرورت افزایش راندمان نیروگاه‌ها و توسعه پایین دستی پتروشیمی تاکید شد. علاوه‌بر این، وی با برخی از منتخبین تهران از دو مجموعه فناور در حوزه کاتالیست و بیوتکنولوژی در گرمدره بازدید کرد و در این بازدیدها بر این نکته تاکید کرد که با تولید داخل می‌توان زنجیره محصولات پایین دستی پتروشیمی را کاملاً پشتیبانی کرد. همچنین آنان از شرکت تولیدکننده محصولات بیوتکنولوژی و داروی خاص بازدید به عمل آوردند.
روح الله ایزدخواه برای تحقق شعار سال با بیش از ۱۰ اندیشکده مختلف جلسات تحلیلی برگزار کرده است. این منتخب مردم تهران موضوع جهش تولید را هم با صاحب‌نظران مورد بحث و بررسی قرار داده و در حال تهیه طرحی است تا مجلس از لحاظ قانون‌گذاری و نظارتی اقداماتی را برای تحقق شعار سال انجام دهد.
حجت‌الاسلام سید رضا تقوی، راهکارهای لازم برای بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم را مورد ارزیابی قرار داده و راهکارهای عملیاتی کردن رفع بیکاری و تحقق جهش تولید هم از دیگر اولویت‌هایی است که درباره آن مطالعات و بررسی‌های لازم را داشته است. وی در حال تهیه پیشنهادی برای طرح در مجلس یازدهم است تا نظام بانکی و مالیاتی کشور اصلاح و مشکلات این عرصه هر چه سریع‌تر مرتفع شود.
هماهنگی و همدلی
در کلام رهبر انقلاب مسابقه درست، خدمتگزاری به مردم ذکر شده است. در همان بیانات معظم‌له مسابقه غلط را نیز ذکر فرموده‌اند: «رقابت‌های سیاسی و جناحی و رقابت بر سر قدرت و تکالب در امر دنیا و امور دنیوی مردود است.» همچنین رهبر انقلاب در 12مرداد 1385 فرمودند: «کسانی که قدرت و منصب و مقام را برای بهره‌مندیهای خود، پُر کردن کیسه‌های خود و دنیای خود میطلبند، آن‌جایی که منافع آنان با منافع مردم اصطکاک پیدا می‌کند، نمی‌توانند به نفع مردم کار کنند. قدرت به خودی خود نه نعمت است، نه نقمت؛ اگر برای خدا و برای خدمت شد، نعمت است؛ اگر برای دستاوردهای مادی و ارضای هوس‌های انسانی شد، می‌شود نقمت.»
نمایندگان منتخب مردم در مجلس یازدهم باید در نظر داشته باشند که متاسفانه منافع برخی در ایجاد تفرقه در میان نمایندگان مجلس یازدهم است پس این نمایندگان باید با همدلی و هماهنگی و پرهیز از تفرقه به خدمت فکر کنند و حل مشکلات جامعه.