kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۷۰۷۵
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران خبرداد

احتمال اجرای طرح ترافیک از هفته آینده

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از ارایه طرح مشترک پلیس راهور، شورای شهر و شهرداری به وزارت کشور برای اجرای طرح‌های ترافیکی با تمهیدات ویژه در ایام مقابله با کرونا، خبر داد.




به گزارش معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران، سید مناف هاشمی دیروز در حاشیه نشست ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونای کلان شهر تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برای تامین ماسک مورد نیاز مسافران مترو و اتوبوس چه تمهیداتی اندیشیده اید، گفت: در این خصوص مقدمات لازم را با مجموعه‌های تولید داخل شهر تهران از مساجد و خیرین تا حوزه‌های مختلف اجتماعی و مردمی و فرهنگسرا‌های خودمان انجام داده‌ایم و مکاتباتی را با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران داشتیم که در ایستگاه‌هایمان شرایط فروش را برای کسانی که ماسک همراه ندارند، فراهم کنیم.
هاشمی افزود: پیش‌بینی ما این است که ۵۰ درصد مردم از دستکش و ماسک استفاده می‌کنند و ما باید برای ۵۰ درصد دیگر شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم تا ماسک با قیمت مناسب در اختیار آنها قرار گیرد.
 طرح مشترک شهرداری، شورای شهر و پلیس راهور برای اجرای طرح ترافیک
وی در ادامه با ‌اشاره به لغو اجرای طرح‌های ترافیکی و افزایش ترافیک در محدوده مرکزی شهر، افزود: ما هم اکنون در همه نقاط تهران به جز محدوده مرکزی به لحاظ ترافیک وضع مساعدی داریم، اما در محدوده مرکزی تهران به سبب حضور اصناف و کارکنان دولت مشکلاتی ایجاد شده است به همین منظور روز گذشته طرحی را در وزارت کشور برای هماهنگی هرچه بیشتر ارائه کردیم که طرحی مشترک میان شهرداری تهران، شورای شهر و راهور است که بر اساس آن بنا داریم ساعت طرح ترافیک اصلاح شود، به طوریکه ساعت اجرای طرح‌های ترافیکی از ۸ تا ۱۶ در نظر گرفته شود که اگر کارکنان دولت قبل از ۸ صبح وارد محدوده شوند مشمول طرح نشده و چون قبل از ساعت ۱۶ هم خارج می‌شوند باز مشمول نخواهند شد.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: مقرر شد دوربین‌ها، شهروندان عادی را هم نگیرد و خروج از محدوده طرح ترافیک تا پیش از ساعت 16 را آزاد کردیم تا دوربین‌ها ثبت تخلف نکنند و شرایط قیمت را هم ۵۰ درصد و ۷۰ درصد تخفیف در نظر گرفتیم تا بتوانیم جلوی سفر‌های زائد را بگیریم و سفر‌های ضروری انجام شود.
هاشمی با بیان اینکه افزایش تا 10 درصدی مسافران را در بخش اتوبوسرانی و مترو خواهیم داشت، ادامه داد: اما با این وجود می‌توانیم در حد استاندارد‌ها و پروتکل‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا و ستاد تهران، فاصله گذاری‌ها را رعایت کنیم.
وی با بیان اینکه در برخی ساعات روز افزایش 75 تا 90 درصدی ترافیک را در برخی معابر مرکزی شهر، نسبت به هفته‌های مشابه سال گذشته شاهد بودیم افزود: در این ایام در محدوده مرکزی تهران که شاهد ترافیک بسیار زیادی بودیم حتی اتوبوس‌های ما هم امکان تردد نداشتند از اینرو باید با تصمیمات موثر مشکلات ساکنان این منطقه را هم حل کنیم.
معاون شهردارتهران درباره زمان اجرای دقیق طرح پیشنهادی ترافیک گفت: تلاش ما این است که از ابتدای هفته آينده هم موضوع ماسک و هم طرح ترافیک را انجام دهیم و جلسات بسیار زیادی در این روز‌ها داشته ایم تا طرح با مشکلات بسیار کمتری اجرا شود.
نگرانی از توقف فاصله‌‌گذاری اجتماعی در مترو
اظهارات معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران مبنی بر اینکه «افزایش تا 10 درصدی مسافران را در بخش اتوبوسرانی و مترو خواهیم داشت، اما با این وجود می‌توانیم در حد استاندارد‌ها و پروتکل‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا و ستاد تهران، فاصله گذاری‌ها را رعایت کنیم» و همچنین تلاش برای اجرای دوباره طرح ترافیک در حالی است که زنگ خطر توقف فاصله‌گذاری در مترو به صدا در آمده است. در همین زمینه فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از پنج میلیون نفر با مترو سفر کرده‌اند، دیروز گفت: «روز سه شنبه 556 هزار و 32 نفر از مترو استفاده‌ کرده‌اند در حالی که این رقم در سه شنبه هفته گذشته 513 هزار و 442 نفر بوده است و در ایام نوروز تنها یکصد هزار نفر با مترو تردد داشته‌اند.»
به گزارش تسنیم، این آمار نشان می‌دهد طی یک هفته اخیر 41 هزار و 590 نفر به مسافران مترو افزوده شده و این در حالی است که یوسف حجت سرپرست سابق معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران پیش از این گفته بود «اگر تعداد مسافران مترو از 400 هزار نفر عبور کند، ظرفیت مترو جوابگوی فاصله‌گذاری اجتماعی نیست و نمی‌توان توقع داشت این تعداد مسافر در مترو قرار گیرند و فاصله‌‌شان نیز حفظ شود. در هفته سوم فروردین که تعداد مسافران حدود 350 هزار نفر بود، در برخی ساعات و مکان‌ها وضعیت از کنترل خارج می‌شد بنابراین نگرانی کنونی ما این است که تعداد مسافران مترو از 400 هزار نفر بیشتر شود.»
با گذشت حدود سه هفته از اظهارات حجت، این تعداد مسافران مترو از 400 هزار نفر عبور کرد و با این اوصاف زنگ خطر توقف اجرای فاصله‌گذاری در مترو تهران به صدا درآمده است اما یکی از راه‌های کاهش نگرانی‌ها از شیوع این بیماری بین مسافران مترو، استفاده اجباری از ماسک است.
در این راستا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران اعلام کرد: مقرر شده پس از انجام مقدمات کار، تهیه ماسک با استفاده از ظرفیت وزارت صمت و با کمک وزارت بهداشت و شهرداری تهران انجام پذیرد و با قیمت یارانه‌‌ای و مناسب در مبادی مترو در اختیار افراد قرار داده شود زیرا در غیر این‌‌صورت با توجه به تراکم جمعیت در مترو، ممکن است با چالش شیوع بیماری روبرو شویم.
وی با ‌اشاره به ایجاد زیرساخت‌های لازم و شرایط تسهیل یافته برای تهیه ماسک خاطرنشان کرد: با هماهنگی‌‌های لازم مکانیسمی برای ایجاد پایانه‌‌های فروش ماسک در مترو با قیمت یارانه‌‌ای برای تسهیل دسترسی شهروندان تدارک دیده شده است. حال باید دید در شرایطی که اجرای طرح ترافیک که پیش از این با مخالفت وزارت بهداشت متوقف شده بود می‌تواند فشار و ازدحام بیشتری را به حمل‌ونقل عمومی تحمیل کند، آیا اجباری شدن استفاده از ماسک بین مسافران می‌تواند به بهبود وضعیت موجود و رفع نگرانی‌های ایجاد شده کمک کند؟