kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۸۷۳
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۸
آخرین گزارش‌ها از وضعیت کرونایی کشورها

سوءمدیریت ترامپ در مقابله با کرونا جان 55 هزار آمریکایی را گرفت

در حالی که شمار فوتی‌های کرونا به لطف مدیریت افتضاح ترامپ در آمریکا از 55 هزار نفر فراتر رفته، شبکه خبری «سی ان ان» در گزارشی با‌اشاره به خسارت‌های سنگین کرونا بر اقتصاد آمریکا اعلام کرده احیای اقتصاد آمریکا بعد از کرونا بر خلاف تصورها ممکن است سال‌ها به طول انجامد.


سرویس خارجی-

برآوردهای وبگاه «وُرلداُمتر» نشان می‌دهد تعداد کسانی که در جهان به ویروس «کووید۱۹» مبتلا شده‌اند عصر دیروز (دوشنبه) از مرز ۳ میلیون نفر فراتر رفته است. بر این اساس، ویروس کرونا تاکنون ۳ میلیون و 7 هزار و 194 نفر را در جهان مبتلا کرده که از این تعداد ۸۸۲ هزار و ۵۵۲ تن بهبود یافته‌اند. بر اثر شیوع این ویروس متاسفانه ۲۰۷ هزار و 265 تن نیز در دنیا جان باخته‌اند و آمریکا با نزدیک به یک میلیون مبتلا و بیش از ۵۵ هزار کشته، در جایگاه اول بیشترین آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا قرار دارند.
بعد از آمریکا، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلیس بیشترین مبتلایان و فوتی‌ها را دارند. یکی از نکات قابل توجه آمارهای روند شیوع کرونا، مدت زمان افزایش شمار مبتلایان است. بر اساس بررسی‌های آماری، ۹۳ روز طول کشیده تا  ۱ میلیون نفر در جهان به این ویروس مبتلا شوند، ۱۳ روز زمان نیاز بوده تا این رقم به ۲ میلیون برسد، اما این بار ۱۲ روزه از مرز ۳ میلیون نفر عبور کرده است!
در آمریکا با وجود تعداد بالای مبتلایان و فوتی‌ها ترامپ تلاش می‌کند برای جلوگیری از سقوط بیشتر اقتصاد این کشور بخش‌هایی از اقتصاد آمریکا را بازگشایی کند؛ مسئله‌ای که سازمان‌های بهداشتی آمریکا به شدت نسبت به تبعات آن هشدار می‌دهند. دیروز شبکه آمریکایی سی ان ان نیز در گزارشی هشدار داد که احیای اقتصاد آمریکا پس از کرونا ممکن است، ماه‌ها بلکه سال‌ها طول بکشد. در بخشی از گزارش سی ان ان آمده: «هفته گذشته ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار آمریکایی دیگر برای اولین بار نام خود را در سامانه بیکاری ثبت کردند. با این حساب آمار افرادی که در ۵ هفته گذشته شغل خود را از دست داده‌اند، به رقم باورنکردنی ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسید. هر یک از این ثبت‌نام نشان‌دهنده یک زندگی لب تیغ است.کسانی که هرگز تا قبل از این تقاضای کمک نکرده بودند، به بانک‌های غذایی سر می‌زنند و نرخ بیکاری ناگهان به نرخ دوران رکود بزرگ نزدیک می‌شود».
این گزارش می‌افزاید: «دونالد ترامپ فکر می‌کند تقاضا که در پی شیوع کرونا محدود شده، در صورت بازگشت زندگی به حالت قبل و زمانی که مشتریان بتوانند با آزادی خرید و خرج کند، اقتصاد آمریکا را مثل یک راکت به بالا خواهد برد.این در حالی است که حتی اگر شیوع ویروس در آمریکا کاهش یابد، که اینطور نیست، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و سینماها باید با ظرفیتی کم شروع به کار کنند. یک کافه که قبلاً ۶ خدمه داشت، حالا شاید تنها به ۳ نفر نیاز داشته باشد. حتی تضمینی وجود ندارد که مشاغل دیگر بتوانند دوباره احیا بشوند...کارکنان کمتر به معنای این است که تعداد افرادی که می‌توانند خودرو بخرند و به سفر بروند کمتر خواهد بود. این بدان معناست که صنایعی مثل گردشگری، سرگرمی و غیره راه طولانی و سختی در پیش دارند. پس بعد از غلبه بر کروناویروس، جنگ برای احیای آمریکا تا مدتها ادامه خواهد داشت. این مبارزه نه ماه‌ها بلکه سالها به طول خواهد انجامید».
ترامپ؛ بی‌کفایت و خودشیفته
رئیس‌کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا نیز از نحوه مقابله دولت آمریکا با این ویروس به شدت انتقاد کرده است. به گزارش فارس، «آدام شف» نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا، در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی» گفته: «بیش از 50 هزار آمریکایی کشته شدند چون سنا در برکناری ترامپ از قدرت در جریان استیضاح انجام شده در ماه فوریه شکست خورد... تا چند ماه دیگه انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود اما نمی‌دانیم ترامپ در ماه‌های پیش‌رو تاچه‌اندازه ویرانی بوجود خواهد آورد. ترامپ نمی‌تواند فراتر از خود فکر کند و آمریکا را در اولویت قرار دهد. ما هرگز نمی‌توانستیم پیش‌بینی کنیم که خودشیفتگی و بی‌کفایتی وی باعث ایجاد تلفات در میان مردم آمریکا شود.»
روزنامه نیویورک تایمز نیز با‌اشاره به تاثیر احتمالی کرونا بر انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه آمریکا نوشته: «کرونا به طور کامل شکل انتخابات پیش‌روی آمریکا را تغییر داده است. اقتصاد در وضعیت وخیمی قرار دارد. مردم مضطرب هستند و ترسیده‌ا‌ند. ترامپ در نظرسنجی‌ها افت داشته و چشم‌انداز آینده خوب به نظر نمی‌رسد اما ترامپ با حربه دروغ و فریب و با کمک جمهوری‌خواهان نخواهد گذاشت عملکرد نامناسبش در مقابله با کرونا شانس پیروزی مجدد در انتخابات را از وی بگیرد».
بزرگترین چالش انگلیس
 نخست‌وزیر انگلیس نیز در اولین حضور عمومی خود پس از ابتلا به کرونا و ترخیص از بیمارستان، کرونا را بزرگترین چالش این کشور از زمان جنگ جهانی دوم دانست. به گزارش ایسنا بوریس جانسون،  به خبرنگاران مقابل دفتر نخست‌وزیری انگلیس گفت: «شاهدم که این ویروس هر روز غم و ناراحتی برای برخی مردم در سراسر این سرزمین ایجاد می‌کند این یک واقعیت است که این ویروس بزرگترین چالش کشورمان از زمان جنگ است... دولت طرح‌هایی برای کاهش قرنطینه کرونایی طی روزهای آتی دارد. جانسون همچنین هشدار داد که انگلیس در نقطه‌ای قرار دارد که با «بیشترین خطر» مواجه است.