kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۸۳۰
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۷
طلاب و نیروهای جهادی چگونه کرونا را متحیّر کردند؟!

قم الگوی رزمایش همدلی



شیوع کرونا در ایران اولین بار با هوشیاری و دقت نظر پزشکان در قم و شناسایی بیماران مبتلا به این بیماری به طور رسمی اعلام شد. جامعه پزشکی متدین قم پس از اعلام رسمی شیوع کرونا نیز محکم و استوار در خط مقدم نبرد با این ویروس منحوس به مقابله با این بیماری پرداختند، ابتلای بیش از ۱۷۰ پزشک و پرستار و کادر درمانی به این بیماری حکایت از حضور جهادگرانه جامعه پزشکی قم در این عرصه دارد.
البته ضد انقلاب و دشمنان ملت ایران از این صداقت و وظیفه شناسی پزشکان متدین قمی سوء استفاده کرده و به عقده‌گشایی علیه شهر مقدس قم پرداختند، شهری که اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا را کشف کرده بود نه اینکه الزاماً شیوع این ویروس در این شهر باشد، لذا قم هراسی شدیدی را در رسانه‌های خود به راه انداختند ولی این بار نیز مثل همیشه ناکام ماندند. این بار هم در تقویم مردم شهر قم از شکوه و عظمت کار این مردم انقلابی برگ زرین دیگری رقم خورد. بی‌شک این روزها جوانان و مردم سراسر کشورمان نیز خاطره‌ای خوش از روزهای همدلی و ایثار به یادگار می‌گذارند. در این گزارش به گوشه‌ای از تلاش حماسه گونه مردم قم به عنوان پیشتازان مبارزه با کرونا و تجلی همدلی و جهاد برای شکست این بیماری می‌پردازیم.
 آغاز یک حماسه ماندگار
در هفته نخست اسفند ماه که نگرانی و ترس عمومی در سراسر کشور از شیوع ویروس کرونا به وجود آمد، طلاب، دانشجویان و نیروهای مردمی جهادگر در قم با تشکیل گروه‌های مختلف جهادی به کمک کادر درمانی و پزشکی شتافتند و این خط شکنی آنها الگوی تشکیل گروه‌های جهادی برای مقابله با کرونا در سراسر کشور شد. قم برای مقابله کرونا بسیج شد، جامعه دینی و نهادهای مذهبی بالاترین همکاری را با ستاد ملی کرونا انجام داده و علما، روحانیون و طلاب حوزه‌های علمیه درکنار کادر درمانی ایستاده و اجتماع ایمانی برای مقابله با کرونا در قم ایجاد شد.
فعالیت‌های خدماتی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، تلاش برای ایجاد آرامش معنوی در جامعه، کمک رسانی به اقشار محروم و مستضعف درگیر بیماری، راه اندازی آزمایشگاه‌های تولید مواد ضدعفونی و کارگاه‌های تولید ماسک و گان‌های بیمارستانی، ضدعفونی معابر عمومی، فعال شدن گروه‌های تخصصی جهادی برای خدمات فنی و مهندسی در مراکز درمانی، پشتیبانی‌های مالی مردم برای تهیه اقلام پزشکی و ... تنها گوشه‌ای از این رزمایش معنوی جامعه ایمانی در قم می‌باشد. هیئت‌ها و مساجد قم نیز با اینکه مراسم‌های معمول و نماز جماعت تعطیل شد ولی همانند زمان دفاع مقدس تبدیل به سنگرهای مبارزه با این ویروس منحوس شدند.
مردم قم که خط شکنی آنها در جهاد و خدمت به ملت ایران در همه عرصه‌ها کم نظیر است، این بار هم با ورود به میدان مبارزه جهادی با کرونا جلوه‌های زیبایی از همدلی و جهاد در راه خدمت را به نمایش گذاشتند.
در شهر قم بعد از شیوع ویروس کرونا توسط نیروهای جهادگر اقداماتی رقم خورد که می‌تواند به عنوان الگو برای کل کشور استفاده شود. پس از تایید وجود ویروس کرونا در استان قم، بلافاصله گروه‌های جهادگر برای کمک و امداد‌رسانی اعلام آمادگی کردند.
 بازهم پیشتازی طلبه‌ها
طلبه‌ها اولین گروهی بودند که رسما اعلام کردند که حاضرند در خط مقدم مقابله با کرونا به کمک کادر درمانی بیمارستان‌ها بشتابند. طلبه‌های فراوانی بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی توسط کادر درمانی بیمارستان، مشغول خدمت به بیماران کرونایی شدند. خیلی از مردم از حضور طلبه‌های جهادگر در بیمارستان‌ها بی‌اطلاع بودند تا زمانی که خبر ناگوار فوت همسر باردار و دوفرزند متولد نشده یکی از این طلبه‌های جهادگر به نام حجت‌الاسلام محمد مداح که با وجود بیماری همسرش روزهای زیادی مشغول خدمت در بیمارستان‌های قم بود منتشر شد و این اتفاق بسیار ناراحت‌کننده سبب شد تا مردم بیشتر از حضور این طلبه‌ها در بیمارستان‌ها مطلع شوند و از زحمات این عزیزان قدرشناسی کنند.
تاثیر حضور طلاب بر بیماران
بیش از حد تصور بود
احمد نامداری کارشناس ارشد حوزه سلامت و امنیت غذایی و مسئول کمیته اعزام و ساماندهی نیروهای جهادی و داوطلب ستاد مبارزه با کرونای دانشگاه علوم پزشکی قم در گفتگو با کیهان درباره اولین حضور طلاب جهادی در بیمارستان‌های قم گفت: در اولین روزهای شیوع کرونا و با توجه به اینکه هر بیمار مبتلا و بستری معمولا اطرافیان و خانواده خود را هم مبتلا کرده بود، وجود همراه در کنار بیماران ممکن نبود و به همین سبب مشکلات زیادی در بیمارستان فرقانی و کامکار قم به عنوان خط اول درمان به وجود آمده بود. نیروهای طلبه به سرعت وارد بیمارستان‌ها شدند. در ابتدا حساسیت‌هایی وجود داشت ولی به زودی کادر درمانی و روحانیون با کار کردن کنار یکدیگر خو گرفتند. تاثیر حضور طلاب بر بیماران بیش از حد تصور بود. بیماران به سبب عدم تماس و حضور اعضای خانواده و وحشت از بیماری روحیه خوبی نداشتند. برخی بیماران حتی میلی به غذا خوردن و درمان نشان نمی‌دادند. اینجا بود که حضور یک نیروی طلبه به عنوان همراه، اثر خود را نشان داد. بیماران از تاثیر کلام بسیاری از روحانیون روحیه خود را باز یافتند. پرستاران و پزشکان هم از نتیجه حضور راضی بودند و آرام آرام حضور نیروهای جهادی طلبه به یک نیاز تبدیل شد.
رئیس بیمارستان فرقانی قم:
حضور طلاب در بیمارستان تجربه خوبی بود
دکتر حامد شفیعی رئیس بیمارستان فرقانی قم یکی از بیمارستان‌های اختصاص یافته برای بیماران کرونایی در گفتگو با کیهان درباره تجربه حضور طلاب در بیمارستان تحت مدیریت خود گفت: به دلیل سختی کار پرستاران و کادردرمانی و مشکلات از این دست، وجود دوستان طلاب جهادی در این زمینه به ما کمک کرد؛ هم به عنوان همراه بیمار، هم در کارهای خدماتی و پشتیبانی کمک کردند. بیماران از حضور طلاب جهادی خیلی راضی بودند و کادر درمانی و پرستاری نیز راضی بودند و بازخورد‌های خوبی داشتیم و می‌گفتند که حضور این دوستان به روند درمانی بیماران کمک می‌کند. در مجموع حضور طلاب تجربه خوبی بود و راضی هستیم و این موجب شد این تجربه به بیمارستان‌های دیگر منتقل شده و دوستان طلاب جهادی در بیمارستان‌های دیگر نیز مشغول شوند.
طلبه‌ها با هماهنگی کادر درمانی هر کاری که بتوانند برای بیمار انجام می‌دهند
مسعود علیجانی یکی از طلبه‌های جهادگر فعال در بیمارستان‌ها درباره اقدامات طلبه‌های جهادی به کیهان گفت: در بیمارستان، طلبه‌ها با هماهنگی کادر درمانی و پرستاری هر کاری که بتوانند برای بیمار انجام می‌دهند، از دادن غذا و آب به بیماران، دستشویی و حمام بردن و کارهای دیگر. ما در بیمارستان از هیچ چیزی دریغ نمی‌کنیم، هر کاری بدانیم برای بیماران خوب است و تاثیر دارد برای آنها انجام می‌دهیم.
تشکیل قرارگاه مردمی کریمه اهل بیت‌(س) به همت نیروهای جهادی مردمی در قم
یکی از کارهای مهمی که بعد از شیوع کرونا در کمتر از چند روز در قم انجام شد، تشکیل قرارگاه مردمی کریمه اهل بیت سلام الله علیها بود. این قرارگاه به همت نیروهای جهادی در قم برای سهولت در امر کمک رسانی به اقشار آسیب پذیر و توزیع اقلام بهداشتی تشکیل شد و تا امروز کارهای زیاد و متنوعی را انجام داده است. قرارگاه کریمه اهل بیت سلام الله علیها در تلاش است در ماه مبارک رمضان، ۲۰ هزار بن خرید ۵۰۰ هزار تومانی برای افرادی که به خاطر کرونا شغل و درآمدشان آسیب دیده و تحت حمایت بیمه، سازمان، ارگان و مجموعه‌ای نیستند فراهم نماید که در نوع خود کار بی‌نظیری است.
زاکانی: قم باید نخستین شهری باشد که کرونا را ریشه کن می‌کند
دکتر علیرضا زاکانی دبیر قرارگاه مردمی کریمه اهل بیت سلام الله علیها در گفتگو با کیهان با‌اشاره به تأسیس این قرارگاه گفت: این قرارگاه در شهر قم شکل گرفت تا ظرفیت‌های نهادهای دستگاه‌های حاکمیتی و ظرفیت مردم و ظرفیت‌های موجود در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، مسجد مقدس جمکران، ستاد نماز جمعه، حوزه و دانشگاه در کنار هم قرار بگیرند.
زاکانی با تاکید بر اینکه شهر قم نخستین شهر کشورمان بود که ویروس کرونا را شناسایی کرد، تاکید کرد: قم باید نخستین شهری باشد که این بیماری را ریشه کن کند.
وی افزود:حدود 6 هزار نیروی جهادی برادر و خواهر اعم از طلبه، دانشجو و پزشک در قرارگاه مردمی کریمه اهل‌بیت سلام الله علیها مشغول فعالیت هستند، نمایندگان استاندار قم و دانشگاه علوم پزشکی قم هم در مجموعه حضور دارند و نهادسازی نوینی را در این قرارگاه مردمی شاهد هستیم.
ضد عفونی کردن منازل بیماران مبتلا به کرونا در همان روز مراجعه به درمانگاه
محمد استاد شریف دانشجوی پزشکی و مسئول کمیته درمان قرارگاه کریمه اهل بیت سلام الله‌علیها در گفتگو با کیهان درباره طرح ضد عفونی کردن منازل بیماران مبتلا به کرونا اظهارداشت: با هماهنگی صورت گرفته توسط قرارگاه کریمه اهل بیت با دانشگاه علوم پزشکی جهت قطع زنجیره انتقال و کمک به خانواده‌های درگیر با کرونا، طرحی اجرا شد که به صورت روزانه افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و مشخص می‌شود مبتلا به کرونا هستند چه در بیمارستان بستری می‌شوند و چه جهت قرنطینه خانگی به منزل بر می‌گردند، در همان روز لیست این افراد از طریق دانشگاه علوم پزشکی به قرارگاه کریمه اهل بیت‌سلام الله علیها ارسال شود و این قرارگاه آدرس بیماران را به مسئول محلات اعلام کند. در این مرحله نیروهای جهادی محلات با مراجعه به منزل بیماران در ابتدا دیگر اعضای خانواده را غربالگری کرده و اطلاعات را به مراکز بهداشت ارسال می‌کنند و بوروشورهای آموزشی و پک بهداشتی جهت ضدعفونی در اختیار خانواده بیمار قرار می‌دهند و منزل بیمار را به صورت کامل ضدعفونی می‌کنند.
ضد عفونی تمام خانه‌های
درگیر با کرونا ظرف 72 ساعت
مسئول کارگروه جذب و سازماندهی کارگروه محلات قرارگاه کریمه اهل بیت سلام الله علیها در خصوص این طرح به کیهان گفت: با همکاری دوستان جهادی ما در حوزه پزشکی و با طراحی کارگروه رصد که وظیفه پایش محیط این بیماری را در استان داشتند به این مدل رسیدیم که ما باید بر روی چهار هزار و200 خانواده‌ای که درگیر ویروس کرونا بوده اند، تمرکز کنیم. بر اساس تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی که محلات ما داشتند نیروهای جهادی را توجیه و آدرس‌ها را تفکیک کرده و در اختیار آنها قرار‌دادیم؛ در نهایت قرار شد که ظرف 72 ساعت این رزمایش مهم انجام شود. سرهنگ کبیری پور افزود: الحمدلله دوستان ما در محلات استقبال کرده و با جان و دل پای کار آمدند، و این کار پر ریسک انجام شد.
ایجاد موکب‌های سلامت در سطح شهر برای ضد عفونی معابر شهر و وسائل نقلیه
مرتضی خلیلی از نیروهای جهادی قرارگاه کریمه اهل بیت سلام الله علیها و مسئول مواکب سلامت استان قم هم به کیهان گفت: شروع به کار مواکب سلامت با 8 موکب در هفته پایانی سال 98 آغاز شد و تا امروز به 30 موکب سلامت رسیده است. هدف از ایجاد مواکب سلامت پیشگیری از شیوع بیماری، ضد عفونی معابر و وسائل نقلیه بوده است. ما 12 سازه مکانیزه ضدعفونی خودرو را طراحی و بازسازی کردیم که در مواکب سلامت از آنها جهت ضد عفونی خودروها استفاده می‌کنیم.
آماده شهادت
 احمد نامداری مسئول کمیته اعزام و ساماندهی نیروهای جهادی و داوطلب ستاد مبارزه با کرونای دانشگاه علوم پزشکی قم در بخش دیگر گفتگوی خود با کیهان از حضور نیروهای مردمی و جهادگر غیرطلبه در عرصه کمک رسانی وخدمت به مردم خبر داد و گفت: من روزها مشغول تفکیک نیروهای مختلف اعم از پزشک و پرستار و دانشجو و نیروهای متخصص و پیراپزشک بودم که با توجه به فراخوان گسترده ما از وضعیت ما مطلع ودر سامانه الکترونیک ثبت نام کرده بودند. از شرقی‌ترین تا غربی‌ترین و دور‌ترین نقاط کشور داوطلب داشتیم. رفتار و ادبیاتی آشنا که از سال‌های آغازین دفاع مقدس در خاطرم مانده بود دوباره در جریان شیوع کرونا جان گرفت.
نامداری افزود: در فراخوان ما دانشجوی پزشکی پایین فرم ثبت نام نوشته بود آماده شهادت. پزشکی که مشغول گذراندن شیفت در شهر خودش بود اعلام آمادگی کرد در شیفت‌های استراحت به قم بیاید. جوان ترهایی که پای میز من‌گریه و التماس می‌کردند تا به خط قرمز درمان یعنی همان خط مقدم بیمارستان‌ها اعزام شوند. دانشجوی پرستاری که دانشکده‌اش تعطیل شده بود و در قم بود و غیرتش قبول نمی‌کرد در خانه بنشیند. کارمند بازنشسته رادیولوژی می‌گفت که الان به من نیاز است؛ نامه بزن تا بروم بیمارستان. همه از عمق خطر ویروس کرونا مطلع بودند ولی پای کار بودند.
وی افزود: قصه حضور جهادی‌های قم به سرعت در کشور پیچید و چند دانشگاه علوم پزشکی دیگر با من تماس گرفته و درخواست انتقال تجربیات را داشتند.
مساجد و هیئت‌های مذهبی
در خط مقدم مبارزه با کرونا
حاج علی حاجی زاده جانباز دفاع مقدس و از همرزمان و شاگردان شهید مهدی زین الدین است. او سال هاست هیئت موج الحسین قم را راه اندازی کرده و این هیئت محفلی برای جوانان قم شده است. اما این هیئت در این ایام تعطیل نبود و اگرچه مکان هیئت در یکی از مناطق نسبتا محروم قم واقع شده است با این حال توانسته با همت جوانان انقلابی نزدیک به 150میلیون تومان از خیرین جمع آوری کند و در ضد عفونی و تامین ارزاق برای نیازمندان این منطقه فعال باشد.
حاجی زاده به کیهان گفت: در زمان جنگ بارها شاهد بودم که چه طور بچه‌ها روی مین می‌رفتند و از خود گذشتگی می‌کردند، امروز همان صحنه‌ها برایم تکرار شده است.
تداوم جهاد از کمک رسانی
در زلزله و سیل تا مبارزه با کرونا
یکی از قرارگاه‌های بزرگ خدمات رسانی به مردم قم، قرارگاه مردمی تداوم جهاد است که در تکیه بزرگ شاه خراسان قم قرار دارد. مجموعه قرارگاه مردمی تداوم جهاد از سال 1391 به همت جوانان قمی برای خدمت به محرومین ایجاد شد. این مجموعه در منطقه زلزله‌زده ورزقان و همچنین در منطقه زلزله‌زده ثلاث باباجانی حضور داشتند و طی 20 روز حدود 15 میلیارد تومان کمک‌های مردمی را در آنجا توزیع کردند. این قرارگاه در مناطق سیل زده لرستان و خوزستان نیز مشغول کمک رسانی می‌بود و در پل دختر علاوه بر لایروبی و بازسازی خانه‌های مردم سیل زده، حدود سه هزار وعده غذایی به مدت 10 روز پخت و توزیع کردند. آنها در مناطق سیل زده سوسنگرد و کوت عبدالله نیز حضور داشتند و به مردم در تقویت سیل بندها و ارسال مواد غذایی امداد رسانی می‌کردند و اکنون در ایام شیوع کرونا در قم مشغول خدمت به همشهریان خود هستند.
سخنان رهبر انقلاب در مورد رزمایش همدلی و مواسات عزم‌ها را جدی‌تر کرد
دبیر قرارگاه مردمی تداوم جهاد درباره عملکرد این قرارگاه در ایام شیوع کرونا در قم به کیهان گفت: بیش از چهل روز است که این قرارگاه در بحث کرونا در قم فعال است. در روزهای اول حدود 120 نفر از افراد این قرارگاه با‌اشراف و نظارت علوم پزشکی قم وارد بیمارستان‌ها شدند. نیروهای جهادی ما قبل از ورود به بیمارستان آموزش‌های لازم را توسط متخصصین عفونی، متخصصین بهداشت محیط و متخصصین پرستاری در یک دوره آموزشی پنج ساعته دریافت کردند و در شیفت‌های مختلف به مدت 15 روز در بیمارستان فرقانی و شهید بهشتی به بیماران کرونایی خدمت رسانی کردند.
صادق بیطرفان افزود: تصمیم گرفتیم علاوه بر کادر بیمارستان، بسته‌های غذایی مناسب را هم برای این عزیزان و هم محرومین دیگر تهیه کنیم. ابتدا نیت داشتیم 313 بسته غذایی آماده و توزیع کنیم که هزینه آن تماما توسط بانیان و خیرین تامین شد و خدا را شکر توانستیم 313 بسته را بین این عزیزان توزیع کنیم. در گام دوم بررسی کردیم و به حدود دو هزار خانواده کم برخوردار رسیدیم. الحمدلله تا امروز نزدیک به چهار هزار و 100 بسته مواد غذایی در بین قشر آسیب پذیر و بیماران کرونایی و افراد کم برخوردار در سطح شهر قم با همت مردم و خیرین توسط قرارگاه تداوم جهاد توزیع شده است.
وی ادامه داد: با سخنان حضرت آقا در مورد رزمایش همدلی و مواسات عزم ما جدی‌تر شد و بنا داریم به مدد حضرت معصومه سلام الله علیها تا پایان ماه مبارک رمضان 12 هزار بسته را بین نیازمندان توزیع‌نماییم. ارزش تقریبی هر بسته بین 350 تا 370 هزار تومان است که شامل مواد غذایی، پروتئینی و مواد بهداشتی است که خانواده‌ها به آن نیاز دارند.
دبیر قرارگاه مردمی تداوم جهاد اظهارداشت: ما علاوه بر توزیع ارزاق بین نیازمندان، کارگاه خیاطی در فضای حسینیه ایجاد کردیم و این هم کاملا مردمی است. تعداد 20 دستگاه چرخ خیاطی در دو شیفت متراکم استفاده می‌شود و روزانه ظرفیت تولید بیش از 800 عدد لباس cover all بیمارستانی در آن مهیا است که ان‌شاء الله اگر مواد اولیه‌اش تامین بشود ظرفیت بیشتری نیز می‌توان قرار‌داد. تا امروز نزدیک 1200 عدد لباس بیمارستانی تولید شده و در اختیار مراکز درمانی قرار گرفته است. تمام هزینه‌های صورت گرفته توسط مردم و خیرین انجام شده است و تا امروز حدود دو میلیارد جذب کمک‌های مردمی داشته ایم.
مسجدی که قرارگاه خدمت و جهاد است
حجت‌الاسلام و المسلمین فاطمی نیا از اساتید سطوح عالی حوزه و امام جماعت مسجد امام کاظم علیه السلام پردیسان قم در گفتگو با کیهان درباره اقدامات کمک رسانی قرارگاه باب الحوائج پردیسان گفت: این قرارگاه برای شناسایی نیازمندان و تهیه و توزیع بسته‌های ارزاق در بین نیازمندان و ایتام در پردیسان شکل گرفته است و تاکنون ۳۰۰نفر از نیازمندان شناسایی شدند و قریب به ۱۵۰بسته مواد غذایی دربین آنها توزیع شده است که هر بسته ۲۰۰هزارتومان ارزش مادی دارد. ما نیازمندان محله و منطقه خود را به تفکیک ایتام ،سادات و افرادی که از این ویروس منحوس متضرر شدند تقسیم کرده ایم و ان شاءالله به مدد اهل بیت و کمک خیرین در ماه مبارک رمضان ۲۰۰بسته دیگر توزیع خواهیم کرد.برنامه دیگر قرارگاه سرکشی از خانواده‌هایی است که به این بیماری دچار شدند. تاکنون۷راس گوسفند قربانی با نیت نذر سلامتی حضرت صاحب الزمان(عج) و دفع بیماری، ذبح و در بین خانواده‌های نیازمند توزیع شده است. تسویه حساب دفتری مردم نیازمند و آبرومند در مغازه‌های محل یکی از کارهای دیگر قرارگاه باب‌الحوائج است.
اقدامات چشمگیر سپاه و بسیج
در استان قم
در این میان نباید از اقدامات موثر سپاه و بسیج در مبارزه با کرونا غافل شد.
فرمانده سپاه استان قم در گفتگو با کیهان با‌اشاره آسیب دیدن خانواده‌ها از ویروس کرونا، به برخی برنامه‌های رزمایش «همدلی و کمک مومنانه» در حوزه معیشتی‌اشاره کرد و گفت: تعدادی خانواده نیازمند شناسایی‌شده و قرار است ۲۵ هزار بسته معیشتی به علاوه بسته‌های غذای گرم افطاری و سحری در هر شب و سحر ماه مبارک رمضان، با عنوان طرح علی یاوران و همچنین بسته‌های معیشتی بین آنان توزیع شود. توزیع بن کارت معیشتی برای دیگر خانواده‌های نیازمند در ماه مبارک رمضان نیز طرح دیگری است اجرا خواهد شد.
سردار شاهچراغی با‌اشاره به اقدامات سه ناحیه مقاومت بسیج در مبارزه با کرونا از 15اسفندماه تا 31 فروردین ماه، افزود: بیش از 146هزار مورد غربالگری خانه به خانه برای شناسایی بیماران کرونایی، 44هزار مود ویزیت و معاینه و طب سنجی رایگان ، 190هزار مورد آموزش همگانی برای رعایت بهداشت، بیش از 16هزار مورد سرکشی از خانواده‌های کرونایی و تامین مایحتاج آنها در این مدت انجام گرفته است.
وی با ‌اشاه به اقدامات دیگر این سه ناحیه مقاومت در این راستا، ادامه داد: توزیع بیش از 85هزار بسته فرهنگی و سرگرمی، توزیع بیش از 190هزار بسته اقلام بهداشتی اهدایی وزارت بهداشت، توزیع 185هزار بسته معیشتی اهدایی خیرین، توزیع بیش از 8هزار بسته معیشتی اهدایی فرمانده کل سپاه در محلات و بین نیازمندان استان در این مدت صورت گرفته است.
فرمانده سپاه قم اظهارداشت: همچنین در خصوص ضدعفونی شهر در این مدت بیش از 21هزار خودرو در روز، بیش از 10هزار مورد وسایل ورزشی و نیمکت پارک‌ها، بیش از 9هزار مورد ایستگاه اتوبوس در روز، بیش از دوهزار مسجد در روز ضدعفونی شده‌اند و در این مدت درب منازل و معابر عمومی هم ضدعفونی شده است.
روایت استاندار از عملكردچشمگیر استان قم در مبارزه با كرونا
استاندار قم در گفتگو با کیهان با تقدير از تلاش خودجوش و همدلانه خيرين، ستادهاي مردمي، گروه‌هاي جهادي، رسانه‌ها و ديگر بخش‌هاي سهيم در عرصه مبارزه با كرونا، اظهارداشت: خيرين، قرارگاه‌هاي مردمي و گروه‌هاي جهادي استان از همان روزهاي نخست فعالانه پاي كار آمدند و مساجد و حسينيه‌ها را به محلي براي تهيه و توزيع اقلام و كمك هاي بهداشتي و تأمين مايحتاج بيماران و خانواده هاي نيازمند تبديل كردند.
بهرام سرمست افزود: علی رغم مسائل ناروايي که در ابتدای شیوع کرونا به قم نسبت داده شد، اما عموم شهروندان، روحانیون و متدینین قم همكاري بسيار خوبي در اجرای پروتكل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغی، قرنطینه دوماهه خانگی و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی داشتند و خوشبختانه قم در این زمینه يكي از استان هاي پيشرو در کشور محسوب مي‌شود. با همراهی و همت خوب مردم و تمهیدات و اقدامات صورت گرفته تا امروز استان قم در کنترل این اپیدمی عملکرد چشمگیرو قابل قبولي داشته است.
بانوان جهادگر قمی پیشرو
در خدمت‌رسانی به مردم
خانم ابراهیم آبادی از مسئولین خواهران قرارگاه کریمه اهل بیت سلام الله علیها در گفتگو با کیهان درباره فعالیت‌های بانوان جهادگر قمی گفت: خانم‌های جهادگر فعالیت‌های بسیار زیادی در این ایام داشتند که از جمله آنها راه اندازی کارگاه‌های دوخت ماسک و گان بیمارستان‌ها و بیماران ( ۵۰ کارگاه)، تهیه آبمیوه‌های مختلف و کمپوت برای بیماران در بیمارستان‌ها، تامین اجاره خانه منازل بیماران کرونایی نیازمند که توان پرداخت نداشتند، ذبح ۳۵۰ گوسفند به نیابت سلامتی مردم شریف ایران ودفع بلا از کشور، حضور خواهران همگام با مدافعان سلامت در بیمارستان‌ها و نقاهتگاه از روزهای ابتدایی شیوع این ویروس، غربالگری تلفنی سلامت خانواده‌ها توسط خواهران با همکاری خانه بهداشت و... می‌باشد.
تأمین غذای گرم خانواده‌هایی که مادرشان مبتلا به کرونا شده است
 توسط بانوان جهادگر
وی در ادامه به دو کار مهم و جالب بانوان جهادگر‌اشاره کرد و افزود: بانوان جهادگر با ابتکارات بسیار زیبا و جالب خود کارهای مهمی انجام دادند که می‌تواند برای استان‌های دیگر هم الگو شود، یکی از آن کارها این بود که خواهران ما برای خانواده‌هایی که مادر خانه مبتلا به کرونا شده و آنها به دلیل نبود مادر توانایی پخت غذا را ندارند، آن هم در این شرایط بحرانی که هم بیمار و هم دیگر اعضای خانواده احتیاج به تقویت و غذای مقوی دارند، غذای گرم ارسال می‌کردند. روش کار این طور بود که خانم‌های جهادی ما با شناسایی این خانواده‌ها تا زمانی که مادر توانایی پخت غذا را ندارد به صورت روزانه دو وعده غذای گرم خانگی به صورت بهداشتی در منزل پخت می‌کردند و توسط نیروهای جهادی دیگر به منازل این خانواده‌ها تحویل می‌دادند که این حرکت در نوع خود بی‌نظیر است. خانواده‌هایی بودند که تا ۱۴ روز به در منازل شان غذای گرم خانگی ارسال شده و الحمدالله با این کار به درمان این خانواده‌ها کمک بزرگی صورت گرفت و مردم قدردان این خانم‌ها هستند.
توزیع کیک خانگی در بیمارستان‌ها
خانم ابراهیم آبادی در ادامه به کار جالب دیگر خواهران جهادی‌اشاره کرد و اظهارداشت: به همت بانوان در مدت اخیر صدها کیک خانگی پخته و تزیین شد و در اعیاد شعبانیه و نیمه شعبان برای ایجاد روحیه به بیمارستان و نقاهتگاه برده و جشن گرفته شد. بیش از ۲۰۰ کیک به منازل کودکان آسیب دیده از کرونا برده شد به همراه ۱۱۰سری اسباب بازی، وسایل بازی و ورزشی متناسب با جنسیت و سنشان در منزل این کودکان تحویل داده شد و تعدادی کیک هم به افرادی هدیه داده شد که شغلشان در روزهایی که همه تعطیل بودند تعطیل نبود، همچون ماموران نیروی انتظامی، هلال احمر، کارگران، نانوا، میوه فروشی، پاکبان، باغبان شهری و ...
طلاب خواهر، فرشتگان جهادگر
 از تولید ماسک و گان
تا حضور در بیمارستان و غسالخانه
بانوان طلبه هم از نخستین گروه‌هایی بودند که پا در این میدان گذاشتند و با ایجاد شبکه بانوان جهادگر کار را در پشت جبهه بهداشت و سلامت آغاز کردند و هر خانه را کارگاهی برای تولید ماسک و لباس‌های بیمارستانی کردند .
برخی از خانم‌ها خانه‌شان را قرارگاه کردند تا افزون بر تولید ماسک و لباس، اقلام بهداشتی و مایحتاج عمومی و ضروری برای خانواده‌های بی‌بضاعت تهیه، بسته بندی و توزیع کنند. عده‌ای دیگر داوطلب حضور در بیمارستان‌ها و غسالخانه‌ها شدند، بیماران کرونایی که در بیمارستان‌ها در حال مبارزه با این ویروس منحوس بودند علاوه بر دارو نیاز به روحیه مضاعف هم داشتند، طلاب خواهر چادر غیرت بر کمر بستند و راهی بیمارستان‌ها شدند تا هم کمکی باشند برای کادر درمان و هم مشاور و سنگ صبور بیماران باشند و هم به سؤالات شرعی‌ آنها پاسخ گویند و البته مادرانه و خواهرانه به هموطنان خود خدمت‌ کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن برزو، معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام در گفتگو با کیهان با‌ اشاره به اینکه در همان روزهای نخستین شیوع کرونا بیش از ۵۰۰ طلبه جامعه الزهرا برای فعالیت‌های جهادی اعلام آمادگی کردند اظهار داشت: پس از هماهنگی با ارگان‌های مختلف استانی، طلاب خواهر داوطلب بر اساس اقتضا و شرایط در چهار گروه جهادی ساماندهی شدند که فعالیت این گروه‌ها در راستای تجهیزو تغسیل اموات، همراهی با بیماران و کمک به کادر درمانی در بیمارستان‌ها، فعالیت فرهنگی در فضای مجازی و تولید ماسک و لباس وبیمارستانی و بسته بندی و توزیع اقلام بهداشتی است.
غسل اموات کرونایی
توسط طلاب جهادگر خواهر و برادر
یکی از کارهای بسیار بزرگی که در ابتدا در قم آغاز شد و بعد در شهرهای مختلف کشور به راه افتاد بحث تجهیز اموات کرونایی بود که با ورود طلاب خواهر و برادر جهادی این کار مهم انجام گرفت. این طلبه‌های جهادگر با خدا معامله کردند و پا به این میدان گذاشتند و به تکلیف شرعی تجهیز اموات اقدام نمودند.
 حضور در غسالخانه‌ها مخصوصا برای خواهران طلبه کمی سخت به نظر می‌رسید ولی آنها برای عمل به فتوای وجوب کفایی مراجع عظام تقلید در تجهیز و تکفین اموات کرونایی وارد عمل شدند. کاری که شاید در شرایط عادی کمتر کسی حاضر به انجامش باشد حال در شرایط کرونایی باید تعبد خود را نشان می‌دادند تا هم واجب الهی بر زمین نماند و هم مرهم کوچکی باشد بر دل خانواده‌های داغدار که مطمئن باشند امواتشان با رعایت دستورات شرعی به خاک سپرده می‌شوند.
یکی از بانوان طلبه جهادگر در گفتگو با کیهان درباره دلایل و تجربه حضور خود در غسالخانه گفت: این امر را یک تکلیف الهی می‌دانم که با توجه به شرایط بحرانی لازم بود افرادی برای غسل و کفن بانوانی که به واسطه این ویروس فوت کرده‌اند حاضر شوند. البته راستش را بخواهید حتی یک بار هم از نزدیک، میتی را ندیده بودم ولی توکل به خدا کردم و توانستم در این امر مهم انجام وظیفه کنم.
حکایت همچنان باقی است...
در پایان، ذکر این نکته ضروری است که کارهای بسیار بزرگی در شهر مقدس قم بعد از شیوع کرونا انجام شد و این گزارش قطعا نمی‌تواند به طور کامل ابعاد این کار عظیم را به نمایش بگذارد ولی این ذره‌ای بود از عظمت دریای بی‌کران جهادگران قم که نشان دادند در هر لباس و شغلی همیشه در راه خدمت به مردم خط شکن هستند.
حال این رئزها سراسر کشور صحنه تجلی ایثار و جهاد مردم و جوانان جهادی است که با تلاش و روحیه وصف ناپذیر جهان درگیر با کرونا را شگفت زده
کرده‌اند.