kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۷۸۰
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۳
بلایی که کرونا بر سر آمریکا آورد

43 درصد بزرگسالان آمریکا بیکارشده یا حقوقی دریافت نمی‌کنند

وزیر کار سابق آمریکا ضمن بیان اینکه کرونا شکاف طبقاتی جدیدی در این کشور ایجاد کرده، گفته 43 درصد از بزرگسالان در آمریکا یا شغل خود را از دست داده‌اند و یا اصلا حقوق دریافت نمی‌کنند.




بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط پایگاه اینترنتی «ورلد امتر» تعداد مبتلایان به کرونا در دنیا تا لحظه تنظیم این گزارش، به 2 میلیون و 931 هزار و 923 نفر رسیده و متاسفانه تعداد قربانیان نیز در سرتاسر جهان از 200 هزار نفر فراتر رفته است. بیش از یک چهارم فوتی‌ها مربوط به آمریکاست و وضعیت کشورهای اروپایی نیز اصلا خوب نیست.
آخرین آمارها حاکی است شمار تلفات کرونا در آمریکا به بیش از 54 هزار و 265 نفر رسیده‌ است. بعد از آمریکا،‌ اسپانیا با بیش از 22 هزار و 900 قربانی، در جایگاه دوم جهان قرار دارد. ایتالیا نیز به عنوان سومین کشور در لیست تعداد مبتلایان به ویروس کرونا،  بیش از 195 هزار مبتلا و بیش از 26 هزار قربانی داشته است و به نوشته خبرگزاری فرانسه «همچنان نیمی از مردم جهان در قرنطینه
هستند».
شکاف طبقاتی جدید
در آمریکا به گفته وزیر کار سابق این کشور کرونا شکاف طبقاتی جدیدی را بوجود آورده است.«رابرت رایش»، وزیر کار دوره ریاست‌جمهوری بیل کلینتون، در یادداشتی که دیروز در پایگاه «گاردین» منتشر شد با‌اشاره به اینکه «در بحبوحه بحران کرونا در آمریکا، تعداد زیادی از شهروندان این کشور آنچه را که برای مقابله با این ویروس لازم دارند دریافت نمی‌کنند»، نوشته: «بیماری کرونا، چهار گروه جدید (دورکارها، مشاغل آسیب پذیر، حقوق نگرفته‌ها و فراموش‌شده‌ها) را در آمریکا ایجاد کرده است.  
به گزارش فارس در بخش دیگری از این یادداشت درباره حقوق نگرفته‌ها می‌خوانیم: «این افراد نسبت به بیکار‌ها گروه بزرگتری را تشکیل می‌دهند و به زودی 25 درصد از نیروی کار در آمریکا را در برخواهند گرفت. درصد این افراد به همان‌اندازه‌ای است که در دوران «رکود بزرگ» پیش‌ از جنگ جهانی دوم بود. برخی از این حقوق‌نگرفته‌ها از مرخصی موقت استفاده می‌کنند. بسیاری از این مشاغل، خدمات شخصی هستند که نمی‌توان آنها را از دور انجام داد. بر اساس گزارشی 43 درصد از بزرگسالان در آمریکا یا شغل خود را از دست داده‌اند و یا حقوق نمی‌گیرند. حدود 9.2 میلیون نفر نیز بیمه‌ای که کارفرمای آنان برایشان تأمین می‌کرده را از دست داده‌اند. افرادی که حقوق نگرفته‌اند نیازمند پول هستند تا خانواده خود را تأمین کنند و اجاره خانه خود را پرداخت کنند. کمتر از یک دوم این افراد می‌گویند بودجه ضروری لازم را فقط برای سه ماه  خرج و مخارج دارند. تاکنون، دولت آمریکا نیز در مورد این افراد کوتاهی کرده است».
وزیر کار سابق آمریکا درباره «فراموش شده‌ها» نیز اینطور نوشته: «این گروه شامل افرادی هستند که فاصله‌گذاری اجتماعی تقریباً برایشان غیر‌ممکن است؛ زیرا آنها در مکان‌هایی هستند که شهروندان آمریکایی اغلب آنان را نمی‌بینند. مکان‌هایی مانند، زندان برای مهاجران بدون سند و مدرک، کمپ برای کارگران مزارع مهاجر، پناهگاه برای بی‌خانمان‌ها و خانه‌های سالمندان. این مردم نیازمند فضا‌های امن و مراقبت‌های درمانی درست، فاصله‌گذاری اجتماعی، تست تشخیص کرونا و دوری از کسانی هستند که به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. تعداد کمی از این افراد، چنین چیز‌هایی را دریافت می‌کنند».
این صاحب‌نظر سیاسی در ادامه یادداشت خود می‌نویسد: «جای تعجب نیست که گروه حقوق‌نگرفته‌ها و فراموش‌شده‌ها، افراد فقیر، سیاهپوست و نژاد لاتین هستند که بسیار زیاد به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند.طبق آمار و داده‌هایی که خبرگزاری «آسوشیتدپرس» منتشر کرده، نزدیک به 33 درصد از افرادی که بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند، آفریقایی-آمریکایی بوده‌اند؛ این در حالی است که این افراد تنها 14 درصد از جمعیت مناطقی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند را تشکیل
می‌دهند.
مخفی کاری آمریکا!
خبرگزاری «اسپوتنیک»اما طی گزارشی نوشته بررسی جدیدی که از سوی صندوق دموکراسی و پروژه ملل دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (یوسی‌ال‌اِی) و همچنین روزنامه آمریکایی «یواس‌ای تودی» انجام شده، نشان می‌دهد تقریباً یک سوم مردم آمریکا معتقدند دولت آمریکا واکسنی برای مقابله با کووید-۱۹ دارد، اما از دادن آن به مردم خودداری می‌کند.
نتایج این بررسی همچنین نشان می‌دهد ۵۰ درصد شرکت‌کنندگان به آمار تلفات که از سوی دولت اعلام می‌شود اطمینان ندارند. «رابرت‌گریفین» مدیر تحقیقات گروه مطالعات رای‌دهندگان صندوق دموکراسی در این خصوص که حدود یک سوم شرکت‌کنندگان معتقد بودند واکسن وجود دارد و دولت آمریکا مخفی‌کاری می‌کند، ابراز شگفتی کرده و گفته: این فکر بسیار تاریکی است که در بین مردم رایج است. نوعی بی‌اعتمادی در لایه‌های زیرین جامعه در جریان است.
اخراج وزیر بهداشت آمریکا
مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، پس از شدت گرفتن انتقادها از مدیریت دولت در بیماری دنیاگیر «کووید-19»،  اخراج «الکس آزار»، وزیر بهداشت و خدمات انسانی را بررسی کرده‌اند.«جاد دیری»، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به گزارش وال‌استریت‌ژورنال گفته که اخراج قریب‌الوقوعی در کار نیست.
اروپا
موج اعترضات علیه قرنطینه از آمریکا به اروپا نیز کشیده شده است. بر اساس گزارش رویترز صدها نفر از معترضان به قوانین سرسختانه قرنطینه مربوط به کرونا با تجمع در مرکز «برلین» و «وین» خواستار لغو این محدودیت‌ها شدند. پلیس آلمان نیز بیش از یکصد نفر از معترضان را دستگیر کرده است. بنا بر این گزارش پلیس ضدشورش آلمان که ماسک بر صورت‌های خود پوشانده بودند با دهها معترض این کشور که در مرکز برلین با تجمع خواستار لغو قوانین قرنطینه مربوط به کروناویروس شده بودند، درگیر شدند.طبق این گزارش، معترضان فریاد می‌زدند: «من می‌خواهم به زندگی بازگردم» و دست نوشته‌هایی را حمل می‌کردند که روی آنها شعارهایی همچون «از حقوق قانونی محافظت کنید» و «آزادی همه‌چیز نیست اما بدون آزادی، هیچ‌چیز امکان‌پذیر نیست» نوشته شده بود. طبق گزارش خبرگزاری رویترز تجمع مشابهی نیز در وین پایتخت اتریش برگزار شده است.
استعفای وزیر بهداشت رژیم صهیونیستی
رسانه‌ها شنبه شب خبر دادند که وزیر بهداشت رژیم صهیونیستی نیز قصد کناره‌گیری از این سمت را دارد. به نوشته روزنامه «هاآرتص»، «یاکوف لیتزمن» وزیر بهداشت رژیم صهیونیستی که در روزهای گذشته بابت نحوه مواجهه با ویروس کرونای جدید مورد انتقاد قرار گرفته بود به «بنیامین نتانیاهو» گفته که قصد کناره‌گیری از این سمت را دارد. این وزیر صهیونیستی در حالی قصد کناره‌گیری از سمتش را دارد که یک روزنامه صهیونیستی دیگر در گزارشی از هراس نهادهای امنیتی و سیاسی این رژیم از آغاز نافرمانی مدنی گسترده در فلسطین‌اشغالی در پی شیوع کرونا و فراهم بودن عوامل مورد نیاز برای این امر، خبر داده‌اند.
افزایش فشارها به دولت انگلیس
درپی شیوع ویروس کرونا در انگلیس، دولت این کشور برای انتشار گزارشی از ضعف‌های نظام درمانی در مانور مواجهه با همه‌گیری آنفلوانزا در سال 2016، تحت فشار است. بنا بر گزارش گاردین درصورتی که دولت انگلیس گزارش مربوط به ضعف نظام درمانی در مواجه با شیوع بیماری‌ها را منتشر نکند ممکن است دادگاهی شود. به نوشته روزنامه «گاردین»، سال ۲۰۱۶ در بیمارستان‌های انگلیس مانور همه‌گیری بیماری آنفلوآنزا برگزار شده که نتایج آن نشان داده نظام درمانی این کشور قادر به مواجهه با شیوع گسترده بیماری‌های واگیردار نیست.
روزنامه «تلگراف» نیز در این باره نوشته، گزارش ضعف کادر درمانی انگلیس به قدری «تکان‌دهنده» است که دولت از انتشار آن اجتناب کرده است. تاکنون در انگلیس بیش‌از ۱۴۸ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۲۰ هزار و319 نفر نیز در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.«دومنیک راب»، وزیر خارجه انگلیس، که در پی ابتلای بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور، اداره امور را در دست دارد، روز یکشنبه اعلام کرد این کشور در برهه حساسی قرار دارد.