kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۵۸۸
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳

هشدار رسانه آمریکایی به ترامپ درباره قدرت موشکی سپاه

پایگاه آمریکایی نشنال‌اینترست با‌اشاره به لفاظی اخیر دونالد ترامپ علیه ایران به رئیس‌جمهور کشورش درباره قدرت بالای موشکی سپاه پاسداران هشدار داد.

یک پایگاه خبری- تحلیلی آمریکایی در یادداشتی درباره پیام توئیتری اخیر رئیس‌جمهور این کشور درخصوص صدور فرمان «حمله به قایق‌های ایرانی» به او درباره «موشک‌های کشنده» ایران هشدار داد.
به گزارش فارس، پایگاه نشنال‌اینترست درباره توئیت ضدایرانی ترامپ مطلبی با این عنوان منتشر کرده است: «یادداشتی برای دونالد ترامپ: نیروی دریایی شبه‌نظامیان ایران (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) موشک‌های کشنده‌تری در اختیار دارد.»
در این گزارش آمده است: «قایق‌های تندروی متعلق به نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بر حسب عادت کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده و متحدانش را در خلیج‌فارس و بویژه در تنگه استراتژیک هرمز آزار می‌دهند. حالا به ادعای شبه‌نظامیان (سپاه پاسداران) این قایق‌های تندرو مجهز به موشک‌های پرنده هستند.»
نشنال‌اینترست ادامه داد: «علی رضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به رسانه دولتی این کشور گفت که این نیرو موشک‌های دریایی با برد ۴۳۰ مایلی در اختیار دارد.»
این رسانه آمریکایی هشدار داد: «این ادعای موشکی می‌تواند برای تنش‌ها در منطقه خلیج (فارس) تبعاتی در پی داشته باشد.»
نشنال‌اینترست سپس ادعای ۲۸ فروردین سازمان تروریستی سنتکام (فرماندهی نیروهای آمریکا در منطقه) درباره ایجاد مزاحمت یازده شناور ایرانی برای شناورهای آمریکایی را تکرار کرد. سنتکام در بیانیه خود ادعا کرده بود، کشتی‌های آمریکایی در حال عملیات مشترک با بالگردهای آپاچی در آب‌های بین‌المللی خلیج‌فارس بوده‌اند. همچنین ادعا شده که شناورهای ایرانی از نزدیکی دماغه و انتهای کشتی‌های آمریکایی عبور کرده‌اند.
پیشتر روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در پی بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی تروریست آمریکا در منطقه و متعاقباً ادعاهای مقامات این کشور درباره ایجاد مزاحمت ۱۱ قایق سپاه برای ناوهای آمریکایی در شمال خلیج‌فارس اطلاعیه‌ای منتشر کرده بود.
در این اطلاعیه با هالیوودی خواندن روایت تروریست‌های آمریکایی تاکید شد: به آمریکایی‌ها توصیه می‌کنیم مقررات بین‌المللی و پروتکل‌های دریانوردی را در خلیج‌فارس و دریای عمان تمکین و از هرگونه ماجراجویی و روایت‌های جعلی پرهیز کنند.
نشنال‌اینترست در ادامه گزارش خود به کشتی‌هایی که واشنگتن مدعی است شناورهای ایرانی آنها را مورد آزار قرار دادند،‌اشاره می‌کند.
به گفته سنتکام، کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا به نامهای «یو‌اس‌اس بی. پولر، یو‌اس‌اس پل همیلتون، یو‌اس‌اس فایربولت، یو‌اس‌اس سیروکو» و کشتی‌های گارد ساحلی به نام‌های «رنگل» و «مائوی» مورد آزار شناورهای ایرانی قرار گرفتند.
نشنال اینترست سپس می‌نویسد: «پولر یک کشتی با عرشه بسیار بزرگ است. همیلتون یک ناوشکن موشکی است. فایربولت و سیروکو کشتی‌های گشتی هستند. رنگل و مائوی هم کرجی‌های گارد ساحلی هستند.»
این پایگاه آمریکایی ادامه داد: «دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا ۲۲ آوریل ۲۰۲۰ در توئیتر نوشت که او به نیروی دریایی برای «زدن و نابود کردن» قایق‌های ایرانی آزاردهنده کشتی‌های آمریکایی مجوز داد اما ترامپ رسما به نیروی دریایی فرمان نداد که شیوه مقررات و تعامل خود را تغییر دهند.»
نشنال اینترست در پایان این گزارش درباره توانمندی‌های موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشدار می‌دهد و می‌نویسد: «موشک‌های با برد بیشتر می‌تواند نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در برهه جنگی، خطرناک‌تر از قبل کند.»
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در دنباله ادعای مقامات آمریکایی درباره ایجاد مزاحمت قایق‌های سپاه برای ناوهای این کشور در شمال خلیج‌فارس به لفاظی علیه ایران پرداخت.
وی در توییتی نوشت: به نیروی دریایی ایالات متحده دستور داده‌ام به سمت هر یا همه قایق‌(های) ایرانی که قصد مزاحمت برای کشتی‌های ما را در دریا دارند، شلیک و آنها را نابود کنند.
سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح پنج‌شنبه ۴ اردیبهشت به لفاظی ترامپ پاسخ داد.
وی با یادآوری این نکته که آمریکایی‌ها رفتارهای ما را در گذشته تجربه کرده‌اند و آن عبرت‌ها کافی است تا این حقایق را دریافت کنند، گفت: ما نیز به واحدهای نظامی خودمان در دریا دستور دادیم که اگر شناور یا واحد جنگی از نیروهای دریایی ارتش تروریست آمریکا بخواهد امنیت کشتی‌های غیرجنگی و یا شناورهای رزمی ما را مورد مخاطره قرار دهد، آن شناور و یا واحد نظامی را مورد هدف قرار بدهند.