kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۳۸۶
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

اصلاح‌طلبان: به‌خاطر عملکرد خود در انتخابات باختیم




سرویس سیاسی-
روزنامه ابتکار در شماره دیروز خود نوشت: «اصلاح‌طلبان در دو انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری و مجلس با ائتلاف برخی طیف‌ها و چهره‌های معتدل توانستند پیروز میدان رقابت شوند اما در ادامه عملکرد دولت حسن روحانی و مجلس مشخص شد که این جریان سیاسی فقط پیروز رقابت شده است اما در عمل نتوانست به هیچ‌کدام از برنامه‌ها و وعده‌های خود به پایگاه اجتماعی عمل کند چراکه سیاست‌های اتخاذ شده این جریان کارکرد لازم را نداشت و نتیجه چیزی جز نقد جدی سرمایه اجتماعی و در ادامه از دست دادن حمایت پایگاه اجتماعی نشد، پیامی که در انتخابات یازدهمین دوره مجلس اصلاح‌طلبان از پایگاه اجتماعی خود دریافت کردند.»
در ادامه این مطلب آمده است: «درواقع عدم آسیب‌شناسی و گفتمان‌سازی طی سال‌های اخیر و تمرکز بر راه‌یابی به ساختار قدرت و ماندن در آن باعث شد که اعتماد سرمایه اجتماعی خود را از دست بدهد. عدم مشارکت بدنه اجتماعی در انتخابات اسفندماه ۹۸ بزرگ‌ترین تلنگر به اصلاح‌طلبان برای آسیب‌شناسی و اصلاح ساختار خود بود.»
گرچه این روزنامه زنجیره‌ای نوشته «هرچند نباید از تأثیر رد صلاحیت‌های گسترده این جریان سیاسی در این دوره چشم‌پوشی کرد» اما اعتراف اصلاح‌طلبان به اینکه شکست در انتخابات به خاطر عملکرد دولت و مجلس دهم بوده است در حالی است که آنها همواره سعی کرده‌اند رد صلاحیت‌ها را بهانه شکست انتخاباتی خود قرار دهند.
افول روزافزون آمریکا در منطقه و سهل‌اندیشی مدعیان اصلاحات
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «در مسئله عراق و قولی که مبنی بر اخراج آمریکا از عراق به مردم داده‌ایم؛ (این) امری (است) که با توجه به امضای موافقتنامه امنیتی بین آقای نوری‌المالکی با بوش پسر در سال ۲۰۰۷ در کاخ سفید، آسان به‌نظر نمی‌رسد. آمریکا به راحتی خاک عراق را ترک نخواهد کرد. این تمایل در مقامات عراقی هم دیده نمی‌شود ولی ما به خاطر اینکه قدرت خود را به آمریکا نشان دهیم بر آن پافشاری کرده‌ایم».
اکنون آمریکا هم در مقابله با کرونا عاجز و درمانده شده است و هم با افول روزافزون در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) مواجه است.
پس از شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، مقامات کاخ سفید گمان می‌کردند که با این اقدام جنایتکارانه، محور مقاومت در موضع ضعف قرار گرفته و ایران نیز در رفتار منطقه‌ای خود عقب‌نشینی خواهد کرد.
اما مجموعه رویدادها در ماههای اخیر، از تشییع میلیونی سردار سلیمانی در ایران تا تظاهرات سراسری و میلیونی مردم عراق علیه آمریکا و در ادامه تصویب اخراج نیروهای آمریکایی از عراق در پارلمان این کشور، نقشه شوم آمریکا و نظام سلطه را نقش بر آب کرد.
با این‌حال مدعیان اصلاحات، چشمان خود را بر این رویدادهای بسیار مهم بسته و همچنان مشغول بزک آمریکا هستند. تحلیلگران غربی پیش از این تاکید کرده بودند که آمریکا اکنون تبدیل به ببر کاغذی شده است.
عقده‌گشایی مدعیان اصلاحات علیه تریبون نماز جمعه
روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد روز گذشته در یادداشتی به قلم فاضل میبدی به بهانه انتشار ویدئوی حاشیه ساز از امام جمعه ایرانشهر به عقده‌گشایی علیه تریبون نماز جمعه پرداخت و نوشت: «امام جمعه بر اساس وظایف خود باید همواره اقدامات معنوی و اخلاقی را مبنای کارش قرار بدهد ولی امروز باید پرسید که چه اتفاقی رخ داده که برخی از ائمه جمعه ما گاه و بی‌گاه به مسائل جناحی و سیاسی ورود می‌کنند؟ در دوران صفویه و پیش از آن برخی فقها دقیقاً به دلیل واهمه از ورود ائمه جمعه به مسائل سیاسی برگزاری نماز جمعه را جایز نمی‌دانستند و برخی نیز برگزاری این مهم را صرفاً در حیطه اختیارات امام عصر معرفی می‌کردند ولی حالا که در جمهوری اسلامی نماز جمعه برگزار می‌شود، لازم است مسئولان و دلسوزان از ورود این افراد به مسائل سیاسی و جناحی جلوگیری کنند. نماز جمعه باید محلی برای ایجاد همدلی میان آحاد جامعه، فارغ از تمایلات و مسائل سیاسی و جناحی باشد ولی امروز مسئولان این نهاد از خود بپرسند که آیا به راستی کارکرد امروز ائمه جماعات چنین است یا اینکه با پرداختن به مسائل جناحی و آرزوی مرگ برای این جریان و آن فرد در رئوس اقدامات آنان قرار گرفته است؟»
فارغ از این مسئله که بلافاصله پس از امام جمعه ایرانشهر پس از ایجاد حواشی حول اقدام خود هم عذرخواهی کرد و هم از سمت خود استعفا داد، دلیل اینکه جریان اصلاحات هر از گاهی با هدف مخدوش‌سازی و تخطئه تریبون نمازجمعه، تیغ انتقاد خود را به سمت امامان جمعه می‌برند، واهمه و نگرانی آنان از انتقادات خطیبان نماز جمعه به عملکرد دولت و اصلاح‌طلبان است.
بسیار جای درنگ دارد این جریان که روزگاری داعیه‌دار آزادی و انتقاد کردن بوده‌اند این روزها صریحاً و آشکارا سخنان منتقدان را برنمی‌تابند و با هجمه به تریبون نماز جمعه که یکی از مهم‌ترین کار ویژه‌های آن آگاهی بخشیدن به مردم در زمینه معارف اسلامی و رویدادهای مهم اجتماعی و سیاسی است، ائمه آن را از اظهار نظر درباره مسائل سیاسی! بر‌حذر می‌دارند.
مسافران مترو بیشتر شوند، طرح فاصله‌گذاری را باید تمام شده تلقی کرد!
روزنامه دولتی ایران دیروز در گزارشی با عنوان «تهرانی‌ها با کرونا شطرنج بازی می‌کنند» نوشت: «تهران دیروز [دوشنبه] هم مثل یک هفته اخیر با موج سنگین ترافیک در ۱۰ معبر بزرگراهی روبه‌رو بود، علاوه‌بر این با بازگشایی مسیرهای بین استانی، تردد در جاده‌های برون‌شهری حدوداً ۶ درصد افزایش یافت و ترافیک سنگین در مسیر آزاد راه قزوین به کرج، کرج به تهران و شهریار به تهران مشاهده شد. علیرغم تردد روان در جاده‌های شمالی، اما پیش‌بینی پلیس از افزایش تردد در آخر هفته حکایت دارد.»
ارگان دولت افزود: «دیروز حمل‌ونقل عمومی با وجود عدم اجرای طرح ترافیک، تقریباً یک روز شلوغ را پشت سر گذاشت و با افزایش ترددهای شخصی، معضل جای پارک هم دوباره به خیابان‌ها بازگشت! متروی تهران از دیروز در یک پیامک ارشادی از شهروندان درخواست کرد تا در ایستگاه و داخل قطار فاصله یک و نیم متری را رعایت و از واگن‌های خلوت استفاده کنند. این روزها تعداد مسافران مترو عدد ۴۴۰ هزار را رد کرده و اگر به ۴۵۰ هزار برسد، عملاً اجرای طرح فاصله‌گذاری را باید تمام شده تلقی کرد! حمل‌ونقل عمومی با ۲۶ درصد همچنان علت اصلی ابتلا به کروناست، تعداد مسافران تاکسی البته موجب کاهش ۸۰ درصدی درآمد راننده‌ها شده است. اگرچه در اردیبهشت ماه شاهد افزایش حدوداً ۲۵ درصدی کرایه‌ها خواهیم بود، اما رانندگان از دولت درخواست دارند تا مابه‌التفاوت کرایه‌ها در قالب یارانه پرداخت شود.»
خودزنی اصلاح‌طلبان با سیاستی که سوپرمن ساخت
روزنامه شرق در صفحه نخست خود طی یادداشتی با عنوان «ردپای دولت؛ از گزارش تغریغ بودجه تا کشتن جوجه‌های یک روزه» نوشت: «ردپای کامل دولت را در سه موضوع پربحث اقتصادی این هفته به‌وضوح می‌توان مشاهده کرد: مناقشه ایجاد شده بر سر گزارش اخیر دیوان محاسبات از تفریغ بودجه سال 97 و نامشخص‌بودن سرنوشت 4/8 میلیارد دلار ارز چهارهزارو 200 تومانی، واگذاری 10 درصد سهام شستا و انتقادهای وارده از سوی کارشناسان مبنی بر هدف درآمدی دولت از این اقدام و نه کاهش تصدی‌گری و خصوصی‌سازی و خبر مربوط به معدوم‌شدن حدود 20 میلیون جوجه یک‌روزه در روزهای دست به‌گریبانی جامعه با ویروس کرونا و اهمیت‌یافتن جان و حیات از هر قسم و گونه آن.»
در ادامه این یادداشت آمده است: «ارز چهارهزارو 200 تومانی از همان ابتدا ناقص به دنیا آمد و از بدو تولد با انتقادهای بسیار مواجه شد. تقریباً اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان و نهادهای مرتبط با بخش خصوصی (نظیر اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران) این تصمیم دولت را فسادآور و رانت‌زا خوانده و هشدار دادند که این بیراهه به راه ختم نخواهد شد. هشدارهایی که جدی گرفته نشد و نتایج ناگوار و نامطلوب آن در قالب برگزاری روزانه دادگاه‌های سوءاستفاده‌کنندگان از این زمینه فسادآور و نیز گزارش‌های مراکز آماری در کاهش‌نیافتن درخور توجه تورم کالاهای وارد شده با این ارزهای ارزان‌قیمت برملا شد.»
در بخش انتهایی این یادداشت می‌خوانیم: «خبر پربازتاب سوم یعنی کشتن 20 میلیون جوجه یک‌روزه اگرچه از لحاظ اقتصادی شاید چندان مهم نباشد؛ اما تأثیر بسزایی در فضای اجتماعی و روحی و روانی جامعه داشته است. در اینجا نیز جدای از وقوع بیماری کرونا و کاهش مصرف، با دست «مداخله‌گر» دولت مواجهیم.»
در این باره لازم به ذکر است که دولت تدبیر و امید با حمایت کامل طیف موسوم به اصلاح‌طلب روی کار آمد و اکنون نیز از معاون اول رئیس‌جمهور تا بسیاری از مدیران بخش‌های میانی و استانداران و فرمانداران از همین طیف هستند. همچنین درباره کشتن جوجه‌های یک روزه لازم به یادآوری است که در زمان دولت نهم و دهم وقتی مواردی از قبیل سیب‌زمینی‌های مازاد را دولت وقت به جای دفن کردن میان مردم به رایگان تقسیم می‌کرد روزنامه‌های اصلاح‌طلب به هجمه علیه دولت می‌پرداختند و این کار را برای جمع کردن رأی عنوان می‌کردند!
دیگر آنکه وقتی معاون اول دولت روی صفحه تلویزیون ظاهر شد و خبر ارز چهارهزار و دویست تومانی را داد روزنامه‌های اصلاح‌طلب تصویر او را با لباس سوپرمن منتشر کردند! حالا همین روزنامه‌ها چنانکه خواندید نوشته‌اند این سیاست از همان ابتدا غلط بود!!