kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۳۸۳
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹
گزارش کیهان از مشکلات بخشی از فرهنگیانی که فراموش شده‌اند

شرایط سخت 200 هزار معلم مدارس غیردولتی در روزهای کرونایی

در روزهایی که کرونا همچنان در صدر اخبار است و بسیاری از افراد در مشاغل مختلف از تبعات این بیماری دچار زیان شده‌اند، معلمان آزاد مدارس غیر‌دولتی با همه مشکلات این روزهای سخت مورد غفلت واقع شده‌اند.



سرویس اجتماعی-

روزهایی که مشاغل تعطیل شده به علت کرونا به تدریج در حال بازگشایی هستند و بسیاری از مردم برای تامین مایحتاج سراغ کار و پیشه خود رفته‌اند، قشری مظلوم در حال دست و پنجه نرم کردن با مصائب و مشکلات متفاوت هستند؛ درباره 200 هزار معلم مدارس غیردولتی که با تعطیلی مدارس خانه‌نشین شده‌اند حرف می‌زنیم.
در تعطیلی مدارس و ادامه‌دار بودن این روند شاید این‌طور به‌نظر برسد که خانواده‌ها و دانش‌آموزان اولین گروهی هستند که از این شرایط بیشترین لطمه را دیده‌اند، اما نباید معلم‌هایی که حالا باید برای گذران این روزهای سخت سراغ بیمه بیکاری بروند یا حداقل دریافتی را داشته باشند را فراموش کنیم.
حدود یک هفته پیش بود که تلفن روزنامه زنگ خورد و پای صحبت و درد دل این روزهای معلمان مدارس غیر‌دولتی نشستم. طولی نکشید که پس از پایان گفت‌وگو در چندین گروه مجازی که متشکل از معلم‌های مدارس غیر‌دولتی بودند، عضو شوم. حتما در این شبها سریال «نون.خ2» را دیده‌اید و یا درباره آن شنیده‌اید. سریالی که نشان می‌دهد مردم زلزله زده در اوج ناامیدی چطور با حضور یک مسئول یا فردی که فکر می‌کنند می‌تواند مشکل آنها را حل کند دلگرم می‌شوند و چشم امیدشان به وعده‌های آنها است.
ناامید از هر اقدامی
هزاران معلم حاضر در گروه به قدری رنج کشیده بودند که حضور یک خبرنگار برایشان بسیار امیدوار‌کننده بود.
حقیقت این است که مشکلات 200 هزار معلم مدارس غیردولتی مربوط به امروز و دیروز نیست اما کرونا سبب شده تا کارد به استخوان این افراد برسد. افرادی که برای رسیدن به عشق و علاقه‌شان و تامین معاش زندگی ناچار به امضای قراردادهای یک‌طرفه به‌صورت ماهیانه یا ساعتی و حتی بدون بیمه هستند.
مبالغ دریافتی معلم‌های مدارس غیردولتی به هیچ وجه در حد و اندازه‌های یک معلم شاغل در بخش دولتی نیست و فاجعه آنجاست که برخی از این معلم‌ها که پیش از این هم دریافتی حداقلی و ناچیزی از این مدارس داشته‌اند، طی دوماه اخیر و با تعطیلی مدارس، برای تامین معاش خود به مشکل خورده‌اند و دنبال بیمه بیکاری رفته‌اند چرا که مدرسه‌ای نیست که بتوانند به‌صورت ساعتی تدریس کنند تا حقوق بگیرند! این در حالی است که مدارس غیردولتی در زمان ثبت‌نام مبالغ قابل توجهی شهریه را دریافت کرده‌اند که بخشی از آنها حق‌الزحمه معلم‌ها است و با وجود تعطیلی‌های اخیر این مبالغ هم قرار نیست به خانواده‌ها عودت داده شود.
نه بیمه و نه حقوق مناسب!
در نظرسنجی‌هایی که در گروه‌های مجازی این معلم‌ها انجام شده است، 37 درصد معلم‌های شاغل در مقطع ابتدایی بین 500 تا 800 هزار تومان، 28 درصد زیر 500 هزار تومان و 16 درصد بین یک تا یک و نیم میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند.
در نظرسنجی دیگری که با هدف به دست آوردن متوسط دریافتی برای هر ساعت تدریس انجام شده است، 55 درصد معلم‌های شرکت‌کننده متوسط دریافتی به ازای هر ساعت تدریس را بین 5 تا 8 هزار تومان عنوان کرده‌اند.
علاوه‌بر این نظرسنجی دیگری نشان می‌دهد، حدود 42 درصد معلم‌های مدارس غیردولتی شرکت‌کننده در نظرسنجی بیمه نیستند و 31 درصد آنها حق بیمه را خودشان پرداخت می‌کنند!
نظرسنجی دیگری نیز نشان می‌دهد از حدود یک هزار معلم شرکت‌کننده در نظرسنجی، 69 درصد معلم‌ها در شرایط موجود پیشنهاد اقدام برای بیمه بیکاری دریافت کرده‌اند که نشان می‌دهد این افراد عملاً به‌‌دلیل تعطیل شدن مدارس دیگر تدریس نمی‌کنند.
در تایید این نظرسنجی‌ها می‌توان به اظهارات اخیر جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس دهم در جلسه کمیسیون آموزش با وزیر آموزش و پرورش که برای بررسی شرایط نظام آموزشی کشور در بحران کرونا برگزار شد،‌ اشاره کرد. جایی که وی به حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: «بیش از 200 هزار معلم غیردولتی در کشور داریم که اغلب آنها مدرک ارشد و دکترا دارند و پولی به آنها پرداخت نمی‌شود، شما با این افراد قرارداد بستید و باید در هیئت وزیران برای آنها چاره‌اندیشی کرد؛ می‌توان به آنها بیمه بیکاری پرداخت کرد. انتظار داریم برنامه‌ریزی مناسبی را داشته باشید و اختیاراتی را اخذ کنید.»
 استخدام مهم‌ترین مطالبه معلمان مدارس غیردولتی
اما مسئله حائز اهمیتی که این 200 هزار معلم مدارس غیردولتی به دنبال تحقق آن هستند، استخدام در آموزش و پرورش است! درخواستی که البته منع قانونی دارد و باید به‌عنوان یک لایحه از سوی آموزش و پرورش یا مجلس مطرح شود تا در صورت بررسی و تصویب برای آن بودجه کافی در نظر گرفته شود.
اما به عقیده این 200 هزار معلم، آموزش و پرورش بنایی برای دیدن مشکلات این افراد و استخدام آنها ندارد. به گفته یکی از این معلم‌ها، «معلمان مدارس غیرانتفاعی از گزینش گرفته تا آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های آموزشی و پرورشی را عینا مطابق مدارس دولتی انجام می‌دهند. درست نیست از هر گروه و قشری با تجربه حتی یک ساله و دو ساله استخدام شوند اما معلمان مدارس غیرانتفاعی با تجربه سال‌ها خدمت به نظام آموزشی در بدنه آموزش و پرورش به‌کار گرفته نشوند.»
این معلم مدرسه غیر‌دولتی افزود:«بنده دهمین سال تدریسم را در خدمت نظام آموزشی بوده‌ام و به تعبیری ریشم را در این راه سفید کرده‌ام اما حتی یک روز بیمه نشده‌ام.»
معلم دیگری در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان اظهار داشت: «مهم‌ترین مطالبه ما استخدام بی‌چون و چرا و بدون آزمون در بدنه آموزش و پرورش است. همچنین حذف کِبَرسنی برای نیروهای آزاد مدارس غیردولتی در آزمون‌های آموزش و پرورش و لحاظ نمودن سوابق تدریس این نیروها درخواست دیگر ما است.»
علاوه‌بر این، داشتن یک بسته حمایتی و قانونی که ضامن تمام حقوق مادی و معنوی باشد، نظارت جدی و موثر بر حقوق و بیمه تمام وقت، اولویت داشتن نیروهای آزاد در کلیه بسته‌های حمایتی و کمک معیشتی دولت چون سهام عدالت و....، ایجاد سازوکاری برای امنیت شغلی معلمان در مدارس غیردولتی، حذف تمامی قراردادهای صوری یک طرفه از مدارس غیردولتی و ایجاد قرارداد تعریف شده از طرف نهاد ذی‌ربط که موسس نتواند به معلم روزمزدی حقوق دهد، تعریف نیروی آزاد در مجموعه قوانین آموزش و پرورش و به رسمیت شناختن و داشتن هویت فرهنگی در قوانین آموزش و پرورش (هیچ تعریف رسمی ‌از معلم‌های مدارس غیردولتی در مجموعه قوانین آموزش و پرورش نیست)، ایجاد سازوکاری برای استفاده معلمان غیرانتفاعی از کلیه امکانات رفاهی، ورزشی، درمانی و بیمه‌ای، فعال شدن واقعی صندوق حمایت از مدارس غیردولتی در راستای تامین بخشی از بیمه معلمان غیردولتی طبق مفاد منعکس شده در قانون تاسیس مدارس غیردولتی نیز از دیگر خواسته‌ها و مطالباتی است که این افراد به دنبال تحقق آنها هستند. مطالباتی که به‌نظر می‌رسد با توجه به سوابق چند ساله آنها در امر تدریس و خدمت به نظام آموزشی کشور بیراه نباشد.
 بی‌توجهی به سوابق ارزشمند معلمان مدارس غیر‌دولتی
 با وجود کمبود معلم در آموزش و پرورش
در پایان جای این سوال مطرح است که چرا با وجود تجارب و سوابق بالا و به دوش کشیدن بخشی از بار نظام آموزشی و پرورشی کشور از سوی معلمان آزاد مدارس غیر‌دولتی همچنین انجام مراحل گزینش برای مشغول شدن آنها در این مدارس، در شرایطی که آموزش و پرورش با بحران کمبود 179 هزار معلم رو‌به‌رو است، مدیران نظام آموزشی اقدامی برای استخدام و به‌کارگیری رسمی ‌ این 200 هزار معلم مدارس غیردولتی نمی‌کنند؟