kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۳۷۷
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳
در واکنش به وضعیت کرونا در دنیا

رئیس بهداشت جهانی: هنوز اول راهیم!

رئیس‌سازمان بهداشت جهانی با‌اشاره به پیامدهای شیوع ویروس کرونا، هشدار داد که این ویروس ممکن است پیامدهای بدتری نیز داشته باشد.




جدیدترین گزارش‌ها از شیوع جهانی ویروس کرونا حاکی است تا لحظه تنظیم این گزارش(عصر سه شنبه) بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر به این ویروس مبتلا شده و متاسفانه 171 هزار و 334 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. تاکنون 657 هزار و 900 نفر نیز در سراسر جهان بهبود یافته‌اند. آمریکا، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، در صدر مبتلایان و فوتی‌ها در جهان قرار دارند.
در این میان، «تدروس آدهانوم» رئیس‌سازمان بهداشت جهانی، طی یک کنفرانس خبری، نسبت به پیامدهای بدتر شیوع بیماری همه‌گیر «کووید-۱۹»  هشدار داد و گفت، بدترین وقایع مربوط به شیوع کرونا، هنوز اتفاق نیفتاده‌است. آدهانوم درباره اینکه چرا فکر می‌کند کرونا می‌تواند عواقب بدتری داشته باشد توضیحی نداد. وی در این کنفرانس خبری تنها گفت:« به ما اعتماد کنید. بدترین اتفاق‌ها پیش رو است. بیایید از این تراژدی جلوگیری کنیم. این ویروسی است که بسیاری از مردم هنوز درکش نمی‌کنند».
دیروز همچنین «تاکیشی کاسای» مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی برای غرب اقیانوس آرام، گفت: در شرایط کنونی، نمی‌توان در مورد منشاء دقیق این ویروس، به جمع‌بندی نهایی و روشنی دست یافت. البته شواهد نشان می‌دهد که یک حیوان احتمالا منشا اصلی این ویروس بوده است.«دونالد ترامپ» هفته گذشته اعلام کرده بود که دولت آمریکا در تلاش برای مشخص کردن این مسئاله است که آیا ویروس کرونا از آزمایشگاهی در ووهان چین منتشر شده است یا نه.این آزمایشگاه دولتی در ووهان چین ادعاهای مقام‌های آمریکایی را به شدت رد کرده است.
درس‌های کرونا به آمریکا
آمریکا همچنان با 792 هزار و 938 نفر مبتلا و 42 هزار و 518 نفر فوتی، صدر جدول جهانی کرونا را به خود اختصاص داده است. روز دوشنبه ترامپ در کنفرانس خبری روزانه خود، با‌اشاره به درس‌های کرونا برای آمریکا گفت:«در این بحران چیزی که یاد گرفتیم این بود که هرگز به کشور خارجی اعتماد نکنیم و در زنجیره تامین مواد مورد نیاز، به خصوص در زمینه دارویی، به خارج کشور وابسته نباشیم». ترامپ همچنین از فرصت کرونا استفاده کرده و با انتشار یک پیام توئیتری، از  تصمیم خود برای امضای یک فرمان اجرایی به منظور تعلیق موقت مهاجرت به آمریکا با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد. دیروز سی ان ان نیز با انتقاد شدید از توئیت‌ها و اظهارات کرونایی ترامپ نوشت: ترامپ از تجهیزات پزشکی ضروری و کمک‌های فدرال، برای اهداف سیاسی خود استفاده می‌کند. او با انتشار توئیت‌های بیمارگونه‌اش درباره آزاد‌سازی ایالت‌ها، البته آنهایی که توسط دموکرات‌ها اداره می‌شوند، در حال تهییج برای به راه‌انداختن جنگی فرهنگی بسیار شبیه به جنگی مدنی است.متاسفانه ترامپ توانایی مدیریت بحران را ندارد. مستبدان در شناسایی مشکلاتی که می‌تواند برایشان قدرت بیشتری بیاورد خوب عمل می‌کنند. اما در راه‌حل افتضاح هستند، زیرا تا زمانی که در قدرت هستند اصلا به آن توجهی ندارند. »
ادامه اعتراضات در فرانسه
در یک شب ناآرام دیگر در فرانسه در پی تشدید قوانین قرنطینه به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و تأثیر منفی این قوانین بر آرامش اجتماعی مناطق محروم فرانسه، رسانه‌‌های این کشور دیروز از ادامه اعتراضات خشونت‌بار در محله‌های کم درآمد در نزدیکی «پاریس» خبر دادند. طبق گزارش خبرگزاری رویترز، شبکه تلویزیونی «بی اف ام تی وی» و «سی نیوز» تصاویری از جوانان فرانسوی را در حال آتش زدن سطل‌های زباله در مناطقی چون «وینیو لگرن»، «اولنه سو بوآ» و «انییر سور سن» نشان می‌داد.طبق این گزارش، اعتراضات به قوانین قرنطینه بعد از آن به خشونت کشیده شد که پلیس ضدشورش فرانسه علیه معترضان، از خشونت استفاده کرد. اعتراضات برای اولین بار شنبه شب هفته جاری در «وینیو لگرن» واقع در شمال پاریس آغاز شد. مدت‌ها است که حومه‌های فرانسه یا بسیاری از محله‌های کم درآمد این کشور به واسطه نارضایتی‌های اجتماعی و اقتصادی، به جبهه‌های خشم و عصبانیت مردم این کشور تبدیل شده است.
پنهانکاری در ترکیه
روزنامه «نیویورک تایمز» به بررسی شیوع ویروس کرونا در ترکیه پرداخت و در این باره نوشت، طی ماه‌های اخیر و در فاصله ماه‌های مارس تا آوریل (اسفند تا اردیبهشت) گذشته، آنکارا 2 هزار و ۱۰۰ مورد جدید مرگ را به ثبت رسانده است. تحقیقات نیویورک تایمز نشان می‌دهد، آنکارا درخصوص شمار تلفات ناشی از شیوع بیماری کووید-۱۹ پنهان‌کاری می‌کند. در بخشی از این گزارش آمده است: رجب طیب اردوغان به مدت چند هفته تلاش می‌کرد تا عملکرد این کشور در قبال شیوع ویروس کرونا را به عنوان یکی از موفق‌ترین عملکرد‌ها در جهان نشان دهد و کنترل سخت‌گیرانه خود را بر انتشار اطلاعات درباره شیوع این بیماری حفظ کند. اما داده‌های جمع‌آوری شده از سوی نیویورک تایمز، از سوابق مرگ و میر در اسلامبول حاکی از آن است که ترکیه با فاجعه بسیار بزرگتری ناشی از شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، که ابعاد آن بسیار بزرگتر از ارقامی است که دولت اعلام کرده است. دولت ترکیه تاریخ نخستین مورد مرگ ناشی از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را در این کشور، هفدهم مارس (بیست و هفتم اسفند) اعلام کرد. اما آمار و ارقام نیویورک تایمز حاکی از آن است که حتی در حوالی همین تاریخ، شمار کل مرگ و میر‌ها در اسلامبول بسیار بالاتر از متوسط‌های تاریخی بوده است
تعلیق نمازها در مکه و مدینه
رژیم آل‌سعود تعلیق اقامه نمازهای پنجگانه و نماز تراویح در حرم شریف مکه و در مسجد النبی در مدینه منوره را در طول ماه مبارک رمضان تمدید کرد. ریاست امور حرمین شریفین در عربستان از طریق حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد: «مقامات عربستان در راستای تدابیر پیشگیرانه، اعتکاف در مسجد الحرام در مکه مکرمه و مسجد نبوی در مدینه منوره را در طول ماه مبارک رمضان امسال به حال تعلیق درآورده است».«عبدالرحمن السدیس» گفت: «این تصمیم مشتمل بر ادامه تعلیق حضور نمازگزاران برای نمازهای پنجگانه و نماز تراویح در ماه مبارک رمضان است که به منظور حفظ سلامت زائران بر اساس توصیه‌های مراجع ذی‌صلاح انجام می‌شود».عربستان تا روز سه شنبه تعداد 10 هزار و 484 مورد مبتلا به کرونا را ثبت کرده و گفته از این میان 103 نفر جان باختند.
آمارهای غیر واقعی در انگلیس
آمار قربانیان کروناویروس در انگلیس و ولز ۴۱ درصد بیشتر از آمار رسمی بوده که دولت انگلیس در هفته منتهی به ۱۰ آوریل اعلام کرده بود.اداره آمار ملی انگلیس در گزارشی در این زمینه اعلام کرد: تلفات خارج از بیمارستان را به حساب آورده و آن را 1662 مرگ بر اثر کووید-۱۹ ثبت کرده است. مرگ‌های بیمارستانی در همین دوره معادل ۸ هزار و ۶۷۳ مورد بوده است.«اسکای نیوز» نیز گزارش داد از بیمارانی که خارج از بیمارستان جان خود را از دست دادند، هزار و ۴۳ نفر در مراکز نگهداری از سالمندان و بیماران خاص بودند که این رقم در مقایسه با ۲۱۷ موردی که هفته قبل از آن گزارش شده بود، افزایش قابل توجه‌ای داشته است. در همین دوره ۴۶۶ نفر در خانه شخصی خود فوت شدند.«لیز کندال»، وزیر مراقبت‌های اجتماعی دولت در سایه حزب کارگر گفت این ارقام نشان‌دهنده «تلفات وحشتناک» ویروس کرونا در میان افراد سالمند و ناتوانی است که در آسایشگاه‌ها زندگی می‌کنند. دیروز همچنین رئیس‌تدارکات خدمات بهداشت ملی انگلیس اعلام کرد برخی بیمارستان‌ها در انگلیس مجبور شده‌اند در استفاده از تجهیزات خود صرفه‌جویی کنند و وسایل یکبار مصرف خود را برای استفاده مجدد بشویند.