kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۲۶۷
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۸
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

ویژگی مجلس دهم شفافیت بود اما به شفافیت آرای نمایندگان رأی نداد!

روزنامه اعتماد روز گذشته در یادداشتی به تعریف و تمجید از عملکرد مجلس دهم بویژه فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس پرداخت که بیشتر به طنز و فکاهه شبیه بود.


سرویس سیاسی-

این روزنامه اصلاح‌طلب در ابتدا انتقادهای گسترده از عملکرد مجلس دهم و همچنین رد صلاحیت 80 نفر از نمایندگان آن را نشانه کارآمدی و موثر بودن! این مجلس دانست و نوشت: «اينكه چرا اين مجلسي كه همين ديروز خبرگزاري ارزشمند فارس گزارش داده ناكارآمدترين مجلس بوده در تمامي ادوار 10‌گانه پيش از خود هنوز هم موي دماغ اين مخالفان پرتعداد است به ‌راستي نكته غامض ا‌ست. مجلسي كه آنقدر ناكارآمد بوده كه 92 نفر از وكلايش در مرحله نخست از حضور مجدد در انتخابات منع شدند و بعد هم برخي به احكام ردصلاحيت‌شان توسط شوراي نگهبان شكواييه بردند حدود 10 نفري بازگشتند تا باز هم حدود 70 تا 80 نفر همچنان با مُهر ردصلاحيت چند ماه آخر كار وكالت ملت را دنبال كنند، چطور است كه هنوز هم اين ‌چنين با هر كوچك‌ترين طرح قانوني و تحرك پارلماني خود چنانچه بعضي از همين ردصلاحيت‌شدگان گفتند، «آب به لانه بعضي مي‌ريزد» كه تحمل نمي‌كنند اين چند صباح آخر هم بگذرد و بالاخره مجلس انقلابي يازدهم از راه برسد و كشور را گلستان كند؟! »
اعتماد در ادامه «شفافیت»! ، «نقدپذیری»! و «نزدیکی به ملت»! را از ویژگی‌های مجلس دهم برشمرد و نوشت: «اين مجلس با تمامي ضعف‌ها و مسائل ريز و درشتي كه داشت يك نكته خوب داشت كه نه ‌تنها مجلس پيش‌تر، از آن خالي بود و اين‌ طور كه پيداست احتمالا منتخبان دوره جديد بعيد است از آن بهره‌مند شوند و آن اينكه اين مجلس، مجلس نقدپذيري بود. شفاف بود و تا مي‌شد به ملت نزديك شد. شايد بگوييد اين يكي توفيق اجباري بوده.»
گفتنی است این روزنامه اصلاح‌طلب که از قضا مدیر مسئول آن یکی از نمایندگان رد صلاحیت شده همین مجلس است ، آنچنان در تملق و مجیزگویی برای این مجلس زیاده روی کرده که از آن سوی بام افتاده و از نگاه مخاطب بیشتر به تمسخر و کنایه زنی می‌نماید تا تعریف و تمجید.
به عنوان نمونه این روزنامه درحالی شفافیت را از ویژگی‌های مجلس دهم دانسته که طرح شفافیت آرای نمایندگان در این مجلس رد شد و اغلب توسط نمایندگان اصلاح‌طلب مورد مخالفت و عدم پذیرش قرار گرفت.
احزاب اصلاح‌طلب مهم‌تر از مردم!
مشخص بود که با کارنامه بسیارضعیف طیف موسوم به اصلاح‌طلب در مجلس فعلی(دهم) شکست سنگینی در انتخابات مجلس یازدهم در انتظار آنهاست. پس از اعلام نتایج انتخابات این طیف کاری بسیار زننده و غیراخلاقی را آغاز کرده است.
مصداق این رویکرد گزارش دیروز روزنامه شرق است که در گزارشی نوشت: «آقای حدادعادل به آقای لاریجانی پیغام دادند در راستای وحدت اصولگرایان صلاح نیست من با شما رقابت کنم»؛ این پیام مخابره‌شده در مجلس نهم، چه از سر دغدغه واقعی[!!] وحدت بوده باشد و چه از سر آگاهی نسبت به نتیجه رقابت[!!]، ترسیم‌کننده وضعیتی است که این روزها در جریان اصولگرایی غایب است؛ جریانی که مدت‌های مدیدی است با بحرانی به نام «وحدت» و حب قدرت روبه‌رو شده و در بزنگاه‌ها به سختی و لطایف‌الحیل موفق به وفاق می‌شود[!!]؛ وفاقی که نه استراتژیک، بلکه تاکتیکی است و رقابت‌ها و حرف و سخن‌های بعدی نشان می‌دهد که تا چه اندازه این وحدت درون‌جریانی شکننده شده است. نمونه آن وضعیتی است که تا اینجای کار، حداقل پنج نفر برای ریاست صندلی بهارستان وارد گود رقابت شده و بعید نیست بر آن افزوده هم بشود.»
در کلمات و عبارات این گزارش دقت کنید؛ روزنامه اصلاح‌طلب با توسل به «نیت خوانی» خود و به منظور ترورشخصیت و تضعیف کار ارزشمند حدادعادل نوشته: «پیام مخابره‌شده[حدادعادل] در مجلس نهم، چه از سر دغدغه واقعی وحدت بوده باشد و چه از سر آگاهی نسبت به نتیجه رقابت...» حالا نکته تعجب آور آن است که در ادامه این گزارش و در بخش‌های پایانی آن نوشته شده: «این طیف از نمایندگان مجلس ابتدا سعی کردند حدادعادل را مجاب به رقابت با لاریجانی کنند؛ اما با نپذیرفتن حدادعادل، این مرتضی آقاتهرانی بود که عزم رقابت با لاریجانی کرد...»
یعنی این روزنانه طیف موسوم به اصلاح‌طلب خود به صراحت نوشته که حتی پس از مراجعه نمایندگان به حدادعادل در مقطعی دیگر برای رقابت با لاریجانی وی این را نمی‌پذیرد. آنها به این دلیل به نیت خوانی پرداخته‌اند که از تکرار این قبیل اقدامات در میان طیف اصولگرایان نگران هستند و نمی‌خواهند با تکرار آن وحدت میان آنها حاصل شود و سرانجام مجلس یازدهم کارنامه‌ای موفق از خود به جا بگذارد.
برای اصلاح‌طلبان که سیاست زدگی آنها بسیار زیاد است حزب و جریان سیاسی از مردم و سامان یافتن امور مهم‌تر است و برای همین نمی‌خواهند مجلس یازدهم کارنامه‌ای موفق به جا بگذارد که سپس مردم آن را نتیجه اقدامات اصولگرایان بدانند.
قیاس برای کاهش انتقادها به «پایتخت6»
روزنامه سازندگی در یادداشتی به قلم محمد هاشمی، رئیس‌پیشین صداوسیما به بهانه واکنش‌ها به حواشی سریال پایتخت 6 به مسئله نظارت بر صداوسیما و مفهوم مسئولیت‌پذیری ریاست سازمان پرداخت و نوشت: «مسئله پخش سریال پایتخت در ایام نوروز و تذکر و دستور رئیس‌سازمان صداوسیما درباره این سریال، بار دیگر مسئله نظارت بر صداوسیما را در صدر توجهات قرار داد.»
هاشمی در این مطلب به ذکر خاطره‌ای از دوران مدیریتش در صداوسیمای دهه 60 پرداخته است (اظهارات دخترخانمی در برنامه رادیویی آن زمان در مورد سریال اوشین که گفته بود الگوی ما باید اوشین باشد و حضرت زهرا متعلق به 1400 سال قبل است)
وی به واکنش حضرت امام خمینی(ره) به آن مصاحبه (دستور امام به دادستانی مبنی بر رسیدگی فوری)‌اشاره کرده و درخصوص نوع عملکرد خود اظهار داشته است: «من به‌عنوان رئیس‌صداوسیما باید از کارمندی که تخلف کرده بود حمایت می‌کردم چراکه معتقد بودم هر مسئله‌ای که پخش می‌شود به‌نوعی مسئولیت آن با من است و نباید در صورت بروز خطا و‌اشتباه، خودم در صدر شاکیان باشم و بگویم مسئله باید سریع بررسی شود که موضوع تخلفی بوده یا خدایی ناکرده سوءنیتی در کار بوده است.»
لازم به ذکر است که سریال پایتخت 6 به‌ویژه در قسمت پایانی آن مملو از هنجارشکنی و حاشیه‌هایی علیه بنیان‌های خانواده ایرانی بود که واکنش افکار عمومی و بسیاری از اصحاب فرهنگ و رسانه را برانگیخت. مدعیان اصلاحات که در همین روزنامه سازندگی چندی پیش معترف بودند «سریال پایتخت 6 چنگی به دل نمی‌زد جز سکانس پایانی آن» بازهم سعی کرده‌اند از شدت انتقادات و اعتراضات به این سریال هنجارشکن کم کنند. نکته مهم آن است که قیاس مع‌الفارق رئیس‌پیشین صداوسیما هم مرغ پخته را به خنده وا می‌دارد. آقای کارگزاران و آقای رئیس‌پیشین صداوسیما! پایتخت 6 سریال 15 قسمتی بود که با بودجه صداوسیما تولید شده است و آن خاطره‌ای که مرقوم فرمودید مصاحبه زنده یک مخاطب!
روزنامه ایران (ارگان دولت) در شماره دیروز در گزارشی با عنوان «از بیم‌های کرونا تا امیدهای پساکرونا» به بازنشر گزارشی از نشریه آمریکایی «تایم» پرداخت. اما نکته قابل تأمل در این میان، انتشار تصویر «دالایی لاما» در صفحه اول ارگان رسانه‌ای دولت است.
روزنامه ایران در این گزارش نوشت: «در روزهایی بسر می‌بریم که همه سرگردان میان نگرانی‌های ناشی از شیوع ویروس قرن، کرونا هستند...امیدها در امروز زندگی بشر آنجا کمرنگ می‌شود که می‌بینند تاکنون هیچ درمانی برای این ویروس و بیماری ناشی از آن تاکنون به‌دست نیامده است. از همین رو اکنون اولویت نخست همه انسان‌ها از مردم عادی گرفته تا رهبران جهانی تنها خلاصی از این ویروس که نخستین ویروس قرن اخیر است که تمامی کشورها را در بر گرفته و درمان کووید ۱۹ است».
ارگان رسانه‌ای دولت در ادامه نوشت: «دالایی‌لاما رهبر بوداییان تبت می گوید:»در عقاید بودا، هیچ جزئی از جهان مستقل نیست و به همین دلیل نیز بارها بر مسئولیت جهانی تأکید کرده‌ام...در این بحران ما نگران عزیزانمان، آینده جهان، اقتصاد و زندگی‌های فردی‌مان هستیم اما تنها با دعا نمی‌توان کاری از پیش برد».
ارگان دولت، دالایی لاما را یکی از رهبران جهانی و از طرفداران صلح و سلامت مردم جهان معرفی کرده است. این در حالی است که دالایی لامای به ظاهر صلح‌طلب، به مانند آنگ سان‌سوچی برنده جایزه صلح نوبل همواره ژست‌های خندان با جملات قصار بشردوستانه را چاشنی دیدارها و صحبت‌های خود می‌کنند، اما واقعیت این صلح‌طلبان بودائی چیز دیگری است.
براساس مستندات متعدد، «دالایی لاما» یکی از مهره‌های آمریکا در شرق آسیا است. بوداییان نژادپرست که تحت تأثیر آموزه‌های «دالایی‌لاما» قرار دارند، معتقدند که کسی که مسلمان شده باشد نژاد او دیگر میانماری نیست و باید کشته شده و یا از این کشور اخراج شود. در سال‌های گذشته خشونت علیه مسلمانان در سرتاسر کشور میانمار گسترش یافت.پس از سفر هیلاری کلینتون(وزیر خارجه وقت آمریکا در دولت اوباما) به میانمار و تاکید بر انجام اصلاحات در این کشور دهها هزار مسلمان به فجیع‌ترین شکل ممکن کشته شده‌اند.
بهانه تراشی برای به حاشیه بردن کارنامه خالی!
قاسم میرزایی نیکو، نماینده عضو فراکسیون امید مجلس و کاندیدای ردصلاحیت شده مجلس یازدهم در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«از مهم‌ترين و اصلي‌ترين مشکلات امروز کشور وجود دو دولت است بدان معنا که دولتي پنهان، تصميم‌گير و اثرگذار است اما دولتي ديگر در تضاد با دولت تصميم‌گير و بي‌اثر است. اين موانع بايد رفع شوند و با مردم در کمال شفافيت و صداقت رفتار کنيم. در واقع براي از ميان بردن مشکلات بايد شفافيت صددرصدي در کشور وجود داشته باشد و تمام مراکز قدرت شفاف باشند. به‌عنوان مثال نمايندگان براساس مصلحت کشور تصميم مي‌گيرند يک وزير را در تيم دولت از کار برکنار کنند، اما پيام‌هايي دريافت مي‌شود که استيضاح را انجام ندهيد. اگر موضوع آنها اظهارنظر است، بايد به‌طور علني اظهارنظر کنند و نبايد اين روش موجب شود دستورات مجلس به تعويق بيفتد».
میرزایی نیکو در ادامه گفت:«من معتقدم که مجلس جديد با اين مشکلات مواجه نيست. مي‌توان گفت مجلس جديد به‌دليل هماهنگي که با طيف فکري نهادهاي موثر دارند بهتر مي‌تواند مسائل را پيش ببرد و در اين ميان به مشکلات شبيه نمايندگان مجلس دهم برخورد نخواهد کرد. در مجلس جديد اين امکان وجود دارد که بسياري از طرح‌هايي که در مجلس دهم قابليت تصويب يا اجرا نداشت در مجلس يازدهم توسط نمايندگان جديد عملياتي شود».
اکنون دولت در هفتمین سال فعالیت خود به سر می‌برد. برخی دولتمردان و فعالین مدعی اصلاحات در چهارسال اول دولت روحانی، تمامی قصور و تقصیرهای دولت را به گردن دولت قبل انداخته و مدعی بودند که دولت در حال آواربرداری است و در دولت دوم، میوه و محصول فعالیت‌های دولت روحانی چیده می‌شود.
اما در دولت دوم نیز ترفند نخ نمای فرار از مسئولیت با ادبیاتی دیگر تکرار شد. این بار تمام قصور و تقصیرها به گردن دولت پنهان! انداخته شد.
برخلاف ادعای مدعیان اصلاحات، هم دولت و هم مجلس، امکانات و اختیارات گسترده‌ای دارد، به همین دلیل در آستانه هر انتخابات، مدعیان اصلاحات برای پیروزی در انتخابات، خود را به آب و آتش می‌زنند.
دروغ‌هایی همچون «دولت پنهان» و «در رأس امور نبودن مجلس» صرفا بهانه‌ای برای به حاشیه بردن کارنامه خالی است.