kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۱۷۵
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۶
رئیس سازمان غذا و دارو:

تولید ماسک 3 لایه در کشور از 150 هزار عدد در روز به 3 میلیون رسید

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در حال حاضر بحران ناشی از کمبود اقلام محافظتی برای نیروهای بهداشتی و درمانی را پشت‌سر گذاشته‌ایم. و امروز می‌توانیم امیدوار باشیم در زمینه صادرات نیز فعال باشیم.




به گزارش وبدا، محمدرضا شانه‌ساز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به‌صورت ویدیوکنفرانس در کمیته اطلاع‌رسانی قرارگاه مقابله با کرونا در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: تا قبل از شیوع کرونا، تولید ماسک در کشور پایین و در حد تولید 150 هزار ماسک سه لایه در روز بود اما امروز به حدود سه میلیون عدد در روز افزایش یافته است.
شانه‌ساز افزود: تولید ماسک‌های N95 یا فیلتردار مخصوص که مورد استفاده نیروهای درمانی باید قرار گیرد، کمتر از 5 هزار عدد در روز بود اما امروز تولید این نمونه ماسک در کشور به روزانه 170 هزار عدد افزایش یافته است. همچنین در زمینه تولید الکل و ژل‌ها و محلول‌های ضدعفونی‌کننده، ظرفیت تولید در کشور بسیار محدود و روزانه حدود 180 هزار لیتر بود اما امروز روزانه بیش از 400 هزار لیتر الکل استحصال می‌شود و در زمینه تولید محلول و ژل‌های ضدعفونی‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی اظهار داشت: خوشبختانه در زمینه تولید محلول و ژل‌های ضدعفونی‌کننده در کشور، مشکل و کمبودی نداریم بلکه بسیاری از صنایع و کارخانه‌ها، این محصولات را به مقدار کافی تولید و ذخیره کرده‌اند و برخی از آنها مجوز صادرات می‌خواهند که تا این لحظه موافقت نکرده‌ایم و منتظر هستیم تا به مقدار کافی در کشور ذخیره شود.
معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: در مورد لباس‌های ایزوله که در بخش‌های ویژه بیمارستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ظرفیت تولید ما در شرایط معمول، کمتر از دو هزار عدد در روز بود و پارچه مورد نیاز آن نیز وارداتی بود اما در این زمینه با همکاری وزارت صمت، صنایع و بسیج اصناف به نقطه‌ای رسیده‌ایم که قادر هستیم روزانه 100 هزار متر پارچه و 40 هزار دست لباس‌های ایزوله را تولید کنیم و کیفیت پارچه مورد استفاده در این لباس‌ها، به مراتب بهتر از نمونه‌های وارداتی از کشورهای صاحب‌نام است که قیمت آن یک چهارم تا یک پنجم، نمونه‌های وارداتی است. شانه‌ساز گفت: سازمان غذا و دارو و وزارت صمت از ابتدای شیوع کرونا تا امروز، هر روز فعالیت داشته‌اند و هر روز شاهد صدور مجوز برای بخش‌های مختلف هستیم. در زمینه تولید لباس‌های محافظتی برای کادر درمانی، قرارداد ساخت و دوخت 600 هزار دست لباس را منعقد کرده‌ایم و به دنبال ذخیره سه میلیون عددی لباس محافظتی در کشور هستیم. وی یادآور شد: در حال حاضر هنوز هیچ دارویی در دنیا تولید نشده که برای درمان قطعی بیماری کووید19 مورد استفاده قرار گرفته باشد اما همه داروهایی که کاندیدای اثربخشی درمانی هستند، در ایران تولید می‌شوند و از این بابت، نگرانی نداریم.
رئیس سازمان غذا و دارو درخصوص تأثیرگذاری داروی «رم دسیویر» برای درمان بیماران کووید19، گفت: این دارو یکی از کاندیداهایی است که احتمال می‌دهند می‌تواند در درمان بیماران کووید19 موثر باشد و خوشبختانه درخصوص این دارو صرف‌نظر از اثربخشی یا عدم اثربخشی آن، بخشی از طریق واردات تامین شده و در مرحله مطالعات بالینی قرار گرفته است. وی درخصوص تاییدیه سازمان غذا و دارو برای برخی تجهیزات و ویروس‌یاب که در روزهای اخیر رونمایی شد، گفت: در این زمینه، مدارک و اطلاعاتی به ما ارائه شده اما باید بررسی کنیم و با توجه به مستندات و نتایج آزمایشگاهی و مطالعات بالینی که انجام می‌شود، اگر مورد تایید باشد، مجوزهای لازم را صادر خواهیم کرد.