kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۰۶۴
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۳
با افزایش 70 درصدی نسبت به زمان مشابه سال قبل

کرونا، ترافیک تهران را قفل کرد!

روز گذشته با آغاز به کار اصناف کم خطر در تهران، ترافیک سنگینی در بسیاری از خیابان‌های پایتخت حاکم شد.


سرویس اجتماعی-

با پشت سر گذاشتن ایام محدودیت کار ادارات و سازمان‌ها در تهران از هفته گذشته و لغو دوباره اجرای طرح ترافیک برای پیشگیری از شیوع کرونا از طریق حمل‌ونقل عمومی، ترافیک در پایتخت به ویژه در ساعت رفت و آمد کارمندان افزایش پیدا کرده بود اما از دیروز با رفع ممنوعیت فعالیت اصناف کم خطر، میزان تردد در شهر به میزان قابل توجهی افزایش یافت.
در همین رابطه رئیس‌پلیس راهور تهران بزرگ درباره وضعیت ترافیکی روز گذشته پایتخت ،اظهار داشت: روز 30 ام فروردین از حدود ساعت 6:15 صبح شاهد آغاز بار ترافیکی در معابر، بزرگراه‌ها و مخصوصاً محدوده مرکزی شهر تهران بودیم و این شرایط تا ساعات پایانی کار ادارات و بعد از ظهر نیز ادامه داشت.
سردار محمدرضا مهماندار با‌اشاره به اینکه روز گذشته حدود 75 درصد نسبت به چنین روزی در سال گذشته شاهد افزایش ترافیک در محدوده مرکزی شهر تهران بودیم، افزود: در صورت ادامه این وضعیت و گستردگی حضور در مناطق مرکزی شهر، شاهد بروز مشکلات بیشتری خواهیم بود.
در روزهای مراقبت‌های کرونایی و با حذف طرح ترافیک در پایتخت بسیاری از مردم تصمیم به استفاده از خودروی شخصی برای در امان ماندن از ویروس گرفته‌اند و این موضوع حتی از سوی مسئولان و شخص رئیس‌جمهور نیز به مردم توصیه شد. از طرفی با وجود همه هشدارها مبنی بر لزوم پرهیز از استفاده از حمل‌ونقل عمومی طی روزهای گذشته مترو و اتوبوس در تهران شاهد افزایش پر حجم حضور مسافران بودند.
این در شرایطی است که روز جمعه گذشته سرپرست معاونت حمل‌ونقل شهرداری بابیان اینکه در تلاش هستیم برای حفظ سلامت مردم، کاهش خطرات و رعایت فاصله فیزیکی مترو در خطوط پرتردد سرفاصله حرکت قطارها را نیم دقیقه کاهش دهیم ، هشدارداد: این کار با توجه به تعداد واگن‌ها و حجم مسافران، در شرایط فعلی کار بسیار سختی است و خط قرمز ما برای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در مترو ۴۵۰ هزار نفر است یعنی به عبارت دیگر در حال حاضر تعداد مسافران مترو ۳۵۰هزار نفر است و می‌توانیم به خوبی طرح فاصله گذاری را اجرایی کنیم؛ اما اگر به هر دلیلی تعداد مسافران با ۱۰۰هزار نفر افزایش روبرو شود دیگر عملا امکان اجرای طرح فاصله گذاری در مترو نیست.
گفته‌های یوسف حجت نشان از آن دارد که در روزهای آینده و در صورت افزایش تعداد مسافران که در پایتخت امری عادی است، در صورت عدم اتخاذ تدابیر اساسی باید آماده بازگشت موج جدید از مبتلایان به کرونا باشیم.

به گفته ایرج حریرچی ،معاون کل وزارت بهداشت، حمل‌ونقل عمومی از قبیل مترو و اتوبوس با سهم 26/5 درصدی بیشترین عامل انتقال کرونا در میان عوامل دیگر معرفی شد، از سوی دیگر مسئولان شهری و دولتی نیز مردم را برای حفظ سلامت و درامان ماندن از ابتلا به ویروس کرونا به استفاده از وسیله نقلیه شخصی دعوت می‌کنند.
حتی محسن هاشمی رئیس‌شورای شهر تهران با‌اشاره به نوع کار سیستم تهویه مترو تهران نسبت به احتمال بالای شیوع کرونا در تهویه چرخشی واگن‌ها هشدار داده بود.
لزوم توجه به نیازهای حمل‌ونقل عمومی
در این میان هر چند هنوز برخی تردد‌های غیر ضروری در سطح شهر از سوی مردم مشاهده می‌شود اما به نظر می‌آید با شروع به کار اصناف و ادارات و سازمان‌ها باید فکری برای مدیریت تردد در سطح شهر از سوی مسئولان صورت گیرد.
یکی از این اقدامات می‌تواند افزایش سطح خدمات و ناوگان حمل‌ونقل عمومی از جمله اتوبوس و مترو باشد تا از انباشته شدن تردد همزمان مسافران تا حد امکان جلوگیری شود. البته پس از کاهش سطح خدمات حمل‌ونقل عمومی با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا در اواخر اسفند و در فروردین ماه اما اکنون با عادی شدن نسبی تردد‌ها و بازگشایی اصناف و ادارات باید برای استفاده زیاد مردم از سیستم حمل‌ونقل عمومی فکری شود.
حال آنکه بحران قدیمی کمبود بسیار شدید وسایل حمل‌ونقل عمومی پایتخت و کم توجهی طولانی مدت دولت در تامین نیاز و کمک به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر که از ماه‌ها پیش نیز بسیار به چشم می‌آمد، مدیریت شهری را با چالشی بزرگ روبرو کرده است.
به نظر می‌رسد در شرایط فعلی وبا توجه به احتمال ادامه دار بودن شرایط حضور کرونا در کشور و وضع غیر قابل قبول مترو واتوبوسرانی برای حفظ فاصله فیزیکی و لزوم تسریع در اقدامات برای کم خطرتر کردن مسافرت با حمل‌ونقل عمومی و ایجاد شرایط مناسب برای حفظ فاصله فیزیکی مناسب و از طرفی کاهش زمان انتظار مسافران در صف‌های مترو و اتوبوس، لازم است دولت وزارت خانه‌های مربوطه اقدام به پرداخت سریع‌تر بودجه تصویب شده برای توسعه مترو و اتوبوسرانی نماید تا در صورت ادامه دار بودن این شرایط در طولانی مدت، مردم با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به خلوت بودن و کم خطر شدن مترو و اتوبوس تمایل به استفاده از آنان داشته باشند.
 بازنگری در ساعات کاری و طرح شناورسازی مشاغل برای کاهش بار ترافیک معابر
بازگشایی اصناف کم خطر و ادارات و سازمان‌ها در کنار عدم اجرای طرح ترافیک باعث تردد بسیاری از مردم در سطح شهر شده است.
با شرایط به وجود آمده،هرچند عدم اجرای طرح ترافیک تا شکست قطعی کرونا امری منطقی و عاقلانه به نظر می‌رسد، اما نیاز به اتخاذ تصمیمات مکمل و انجام اقدامات تکمیلی برای کاهش بار ترافیک در طول روز به شدت ضروری به نظر می‌رسد.
در صورتی که بسیاری از افراد که در طول ساعات اداری برای رسیدن به محل کار خود و حفظ سلامت مجبور به استفاده از خودروی شخصی و تردد در مناطق پرترافیک شهری هستند، در کنار لزوم پرهیز مردم از تردد‌های غیر ضرور در سطح شهر، بازنگری در ساعت کار اصناف و ادارات و سازمان‌ها و شناور کردن آنها می‌تواند باعث کاهش بار ترافیک و هجم تراکم مسافران در حمل‌ونقل عمومی را در پی داشته باشد.
در این میان ستاد مدیریت کرونا و اعضای دولت می‌توانند با برخی تغییرات جزئی در ساعات کار ادارات و اصناف و مدیریت رفت و آمد‌ها و جلوگیری از عدم تداخل ساعات کاری مشاغل اداری با اصناف آزاد از تجمع غیر ضرور و بی‌دلیل خودروها و مردم در سطح شهر جلوگیری کنند.