kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۹۳۹
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۳

حمایت از آشوبگران و اراذل اجاره ای شرط آمریکا برای همراهی با دولت جدید عراق

آمریکا از دولت جدید و در حال شکل گیری بغداد خواست، مطالبات آشوبگران خیابانی عراق را بر آورده کند. این در حالی است که عراق طی یکی دو ماه اخیر از این آشوب‌ها خلاص شده و اصولا تظاهرکننده‌ای وجود ندارد که بخواهد مطالبه داشته باشد!



آمریکا که اکنون در عراق در شرایط دشواری به سر می‌برد، تلاش می‌کند که یکبار دیگر آشوب‌های خیابانی را کلید بزند. به گزارش خبرگزاری فارس، «گابریل سوما» مشاور رئیس‌جمهور آمریکا در امور غرب آسیا، به طور ضمنی نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه عراق را تهدید کرد و گفت که اگر «مصطفی کاظمی» مأمور تشکیل کابینه در عراق، می‌خواهد از حمایت واشنگتن برخوردار شود(یا با کارشکنی‌های آمریکا مواجه نشود)، باید شرط‌های واشنگتن را بر آورده سازد. این مقام کاخ سفید بی‌توجه به ساکت شدن اعتراضات خیابانی در عراق و البته، با هدف زنده کردن این آشوب‌ها، از کاظمی خواست که مطالبات تظاهرکنندگان را بر آورده سازد!
به گفته کارشناسان، نفس مطرح کردن چنین شرطی، نوعی تهدید محسوب می‌شود، زیرا آمریکا می‌خواهد بگوید که اگر خواسته‌هایش در عراق بر آورده نشود، بار دیگر عوامل خود را به خیابان‌ها می‌فرستد.
مشاور ترامپ گفت، هر کسی که به عنوان نخست‌وزیر کشور عراق انتخاب می‌شود، باید شرط‌هایی را رعایت کند تا از حمایت آمریکا برخوردار شود، فرقی هم نمی‌کند که نخست‌وزیر مصطفی کاظمی باشد یا هر شخصیت دیگری.
سوما گفت، مهم‌ترین شرط آمریکا، آن است که دولت عراق خواسته‌های تظاهر‌کنندگان(آشوب‌طلبان سال گذشته) را قبول کند.
شرط دیگر ذکر شده توسط سوما، یعنی حفظ حاکمیت عراق، موردی است که خود واشنگتن ناقض آن بوده است و شهادت «ابومهدی‌المهندس» معاون فرمانده حشدالشعبی توسط آمریکا در 13دی سال گذشته، از جمله موارد نقض حاکمیت عراق محسوب می‌شود.
اشغالگران باید اخراج شوند
«نصر الشمری» سخنگوی رسمی جنبش «النجباء» عراق، در واکنش به تجاوز هوایی چهارشنبه شب ترکیه به شمال عراق، گفت که‌اشغالگران آمریکایی راه بغداد برای مقابله با تجاوز را بسته‌اند. وی یکبار دیگر خواستار اخراج آمریکایی‌ها از عراق شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی جنبش «النجباء» گفت: علت اصلی نقض فاحش حریم هوایی عراق توسط ترکیه، ضعف موضع رسمی (بغداد) در قبال نقض مداوم و تحریک‌آمیز جنگنده‌های آمریکایی است.
پهپادهای ترکیه پس از نقض حریم هوایی عراق، شمال شهر «مخمور» (در جنوب غرب اربیل) را بمباران کرده و دو غیرنظامی زن را کشته‌اند.
الشمری تأکید کرد که جنگنده‌های آمریکایی، هیچ اهمیتی به حاکمیت زمینی و هوایی عراق نمی‌دهند. وی گفت: ما نیز تجاوز ترکیه را محکوم می‌کنیم.