kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۸۶۱
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به کیهان:

نمی‌توان دستاوردهای طرح تحول سلامت در مدیریت کرونا را انکار کرد

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر تلاشی که در گذشته در راستای اجرای طرح تحول سلامت و افزایش امکانات شده است امروز مقابل دید همگان است.

کیانوش جهانپور روز چهارشنبه در نشست خبری ویدیو کنفرانس در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان که پرسید؛ «با وجود برخی انتقادها به طرح تحول سلامت اما در گذشته اقدام‌هایی در راستای افزایش امکانات، خدمات و تخت‌ها انجام شده است، این دستاوردها چه میزان در مدیریت کنونی کرونا موثر بود؟»، اظهارداشت: قائدتا آنچه که در گذشته اتفاق افتاده که ثمرات 6 سال تلاش‌های دولت در راستای اجرای طرح تحول سلامت بود، این روزها مقابل چشم همگان است. در حال حاضر بیماری را پیدا نمی‌کنید که منتظر تخت آی‌سی‌یو باشد. در این باره نمی‌توان ثمرات اضافه شدن 40 هزار تخت و صدها تخت آی‌سی‌یو را نادیده گرفت. در سال‌های اخیر و در سایه طرح تحول ده‌ها مرکز آی‌سی‌یو اضافه شد.
جهانپور ادامه داد: از دیگر سو نمی‌توانیم انتقادها به این دستاوردها را منکر شویم، حتی خودمان هم اذعان داشتیم که ضریب اشغال این تخت‌ها پایین بوده است، اما امروز نتیجه صبر کردن‌ها و تلاش‌های گذشته را مشاهده می‌کنیم. حتی اگر 50 درصد بیماران پذیرش شده در آی‌سی‌یو به سلامت بازگشته باشند، بدون شک طرح تحول در حفظ حیات این عزیزان نقش موثر و بهینه
داشته است.
وی افزود: به همین دلیل، آنچه که در طرح تحول دیده شد و در مصوبات قانون پنجم و ششم توسعه آمده بود و به مرحله اجرا رسید امروز در مقابل چشم همگان است و برکات و ثمراتش به مردم رسید، اما آنچه انجام نشد مانند طرح پزشک خانواده، نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت می‌توانیم بگوییم امروز از این ناحیه ضربه خورده‌ایم. از دیگر سو نمی‌توانیم منکر شویم که در یک سال اخیر توجه و تمرکز ویژه وزیر بهداشت بر همین سه بخشی بوده که به صورت کامل اجرا نشده‌اند.
ثمرات ویژه پزشک خانواده
در استان‌های مازندران و گلستان
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار کیهان درباره میزان اثرگذاری طرح پزشک خانواده‌ در چند استانی که به مرحله اجرا رسیده، در مدیریت کرونا، بیان کرد: قطعا در استان گلستان و مازندران از برکات این اقدامات بسیار استفاده کردیم. مازندران شرایط بحرانی داشت و اگر نظام پزشکی خانواده در این استان وجود نداشت، قطعا مشکلات در این استان بیشتر می‌شد؛ هرجا بخش بهداشت در کشور فعال‌تر شد و بهورز و مراقب سلامت هم درگیر غربالگری شد، بار مراجعه به بیمارستان‌ها کاهش یافت و عاقبت بیماران با شناسایی و مداخله زودهنگام بهتر شد. ابزار ما چیزی جز پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت و پزشکان خانواده نبود و بطور قطع این موارد بسیار سودمند است.
لزوم توجه ویژه به پرونده الکترونیک، نظام ارجاع
و پزشک خانواده
جهانپورگفت: یکی از اتفاقاتی که در دو دهه اخیر در کشور افتاد این بود که توجهی که در ابتدای انقلاب به حوزه بهداشت شد و شبکه بهداشت تشکیل شد، به مرور کمرنگ شد و توجه به حوزه درمان خیلی نبود. البته همان توجه‌ها و زیرساخت‌های ابتدای انقلاب به درد ما خورد. اگر در کشور، نظام شبکه گسترده‌تر می‌شد و پزشک خانواده و نظام ارجاع محقق شده و پرونده الکترونیک به صورت صددرصد ماهیت پیدا کرده بود، نتایج عملکرد بهتری داشتیم؛ زیربنای سلامت همین پزشک خانواده و نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت است. در یک سال اخیر هم مشاهده کردیم که نقطه توجه وزیر بهداشت در زمینه پزشک خانواده، نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت بود و اگر کووید ۱۹ دو سال دیگر اتفاق می‌افتاد، باز هم توفیق بیشتری داشتیم.
وی ادامه داد: لزوم توجه ویژه به زیرساخت‌های شبکه بهداشتی و استقرار همه جانبه پرونده الکترونیک، نظام ارجاع و پزشکی خانواده بیشتر از همیشه احساس می‌شود و کووید۱9 مسیر آینده ما را هم مشخص‌تر کرده است، این موضوع نباید از خاطره سیاست‌گذاران کشور برود.
بیش از نصف تخت‌های اختصاصی آی‌سی‌یو خالی است
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا وزارت بهداشت همچنین در پاسخ به سوالی درباره تخت‌های آی‌سی‌یو ویژه بیماران کووید ۱۹ اظهارداشت: در روزهای اول نیازهایی وجود داشت که به سمت افزایش تخت آی‌سی‌یو رفتیم و ۸ هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار تخت آی‌سی‌یو فعال داشتیم که ۵۰ درصد آن به مبتلایان به کرونا اختصاص یافت. هیچ وقت صددرصد اشغال تخت آی‌سی‌یو اختصاصی کرونا را در کشور نداشتیم. بعد از آن هم نیاز به تخت‌های آی سی یو کاهش نسبی یافت. از چهار هزار و ۵۰۰ تخت آی‌سی‌یو اختصاصی برای کووید ۱۹، بیش از نصف آنها در حال حاضر خالی است.
*برای درمان به تست PCR نیازی نیست
جهانپور در ادامه گفت: برای انجام درمان بیماران کرونایی نیازی به تست PCR نیست و با تشخیص پزشک و سی‌تی‌اسکن می‌توان تا ۹۸ درصد بیماری را تشخیص و اقدام درمانی را انجام داد. اگر بخواهیم بررسی اپیدمیولوژیک انجام بدهیم و گواهی سلامت صادر کنیم و به افراد اطمینان بدهیم که حداقل تا یک سال آینده به این ویروس مبتلا نمی‌شوند به تست‌های سلولوژیک نیاز داریم. در کشور ما هم به فناوری‌هایی در این زمینه دست یافتیم. با این اقدام به افراد می‌توان گفت که حداقل در ماه‌های آتی یا بازه زمانی یک ساله به این ویروس مبتلا نمی‌شوند.
یک سوم مرگ و میر جدید کرونا
 مربوط به تهران است
وی درباره آمار مرگ و میر اخیر بیماران کرونایی افزود: حدود یک سوم آمارهای مرگ‌و‌میر و مبتلایان جدید این بیماری مربوط به تهران است. البته با وجود روند نسبتا نزولی، در هفته‌های اخیر بیش از ۴۰ تا ۷۰ درصد آمار مرگ و میر و موارد جدید ابتلا به بیماری کووید ۱۹ مربوط به تهران بوده است.