kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۸۳۹
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸
در میان اعتراض‌های جهانی اتفاق افتاد

قطع بودجه سازمان بهداشت جهانی توسط آمریکا در بحبوحه شیوع کرونا!

اقدام «دونالد ترامپ» در قطع کمک‌های مالی آمریکا به «سازمان بهداشت جهانی» آن هم در شرایطی که این سازمان برای مقابله با ویروس کرونا، به شدت به کمک‌های مالی بین‌المللی نیازمند است، واکنش‌های گسترده بین‌المللی را به دنبال داشت.

برآوردهای وبگاه «وُرلداُمتر» نشان می‌دهد تعداد کسانی که در جهان به ویروس «کووید۱۹» مبتلا شده‌اند، از مرز دو میلیون و 14 هزار نفر فراتر رفته است. تا لحظه تنظیم این گزارش، 127 هزار و 595 نفر نیز بر اثر آن، جان خود را از دست داده‌اند.
 در میان کشورهای آلوده به این ویروس، آمریکا با بیش از ۶۱۴ هزار مبتلا و بیش از 26 هزار نفر فوتی، در ردیف اول جهانی قرار می‌گیرد. آمارها همچنین نشان می‌دهند، مردم آمریکا علی‌الخصوص ساکنان ایالت نیویورک، اوضاع بحرانی را سپری می‌کنند. اما برخی کشورهای اروپایی با پشت سر گذاشتن وضعیت اضطراری، رو به ثبات می‌روند. با این وجود، برخی رسانه‌ها، دولت‌های اروپایی را متهم می‌کنند که فوتی‌ها ی مراکز سالمندان را در شمار تعداد تلفات کرونا لحاظ نمی‌کنند. دیروز در همین رابطه، «ای بی‌سی نیوز» گزارش داد، صدها مورد مرگ در خانه‌های سالمندان انگلیس براثر ابتلا به کرونا اتفاق افتاده است. روزنامه «گاردین» هم روز دوشنبه طی گزارشی، اعلام کرده بود، حدود نیمی از موارد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در کشورهای اروپایی، در مراکز نگهداری سالمندان رخ می‌دهند.
پیامد خطرناک فرافکنی ترامپ
اما در حالی که سازمان بهداشت جهانی به عنوان متولی اصلی مقابله با ویروس کرونا در سطح جهان، شدیدا به کمک‌های مالی دولت‌ها نیاز دارد، دیروز خبر رسید که ترامپ کمک مالی آمریکا به این سازمان را متوقف کرده و عملا با این ویروس همدست شده است. رئیس‌جمهور آمریکا که در سلب مسئولیت از خود و فرافکنی، سابقه دارد، بامداد چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی روزانه خود اعلام کرد، دستور توقف کمک‌های آمریکا به سازمان بهداشت جهانی را صادر کرده است. وی با انتقاد از این سازمان، مدعی شد، سازمان بهداشت جهانی اطلاعات غلط به دست آمده از چین را به جهان ارائه کرد و باعث مرگ هزاران نفر به دلیل کرونا شد.این سازمان نتوانسته اطلاعات کافی در مورد ویروس کرونا کسب و آن را به صورت شفاف منتشر کند. ترامپ این نهاد سازمان ملل را به «سوءمدیریت و سرپوش گذاشتن» بر شیوع کرونا پس از ظاهر شدن آن در چین متهم کرد و گفت که باید «پاسخگو باشد.»
بر اساس گزارش‌ها، آمریکا سالانه 400 میلیون دلار از بودجه سالانه این سازمان (15 درصد از کل بودجه آن) را تامین می‌کند.
واکنش‌ها
اقدام ترامپ در قطع کمک‌ها به سازمان بهداشت جهانی، آن هم در سخت‌ترین شرایطی که این سازمان برای مقابله موثر با این بیماری به کمک‌های جهانی نیاز دارد، با واکنش‌های گسترده بین‌المللی مواجه شد. «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، بامداد چهارشنبه خطاب به ترامپ گفت: اکنون زمان مناسبی برای کاهش منابع مالی عملیات سازمان بهداشت جهانی یا هر سازمان انسان‌دوستانه دیگر، که با ویروس کرونا مقابله می‌کند، نیست. وی خاطرنشان کرد،‌ اکنون زمان وحدت است و جامعه جهانی باید با هم برای توقف ویروس و تبعات نابود‌کننده آن، همبستگی داشته باشد.سناتور دموکرات «بن کاردین» از اعضای کمیته روابط خارجی سنا، نیز در بیانیه‌ای نوشت: «راه نجات جان مردم و خارج کردن کشور و جهان از بحران بهداشت عمومی جاری، مقصر شناختن دیگران نیست، اما ترامپ باز هم دیگران را برای‌اشتباهات فرضی سرزنش می‌کند و همزمان، به غلط ادعا می‌کند که واکنش دولت آمریکا در واکنش به شیوع کووید-۱۹ بی‌نظیر بوده است.
«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان، نیز با انتشار پیامی توئیتری، از اقدام دولت آمریکا در قطع بودجه سازمان بهداشت جهانی انتقاد کرد. ماس نوشت:‌انداختن تقصیر به گردن این و آن، مشکلی را حل نمی‌کند، کرونا مرز نمی‌شناسد و کشورها باید مقابل آن با یکدیگر همکاری کنند.معاون وزیر خارجه روسیه نیز از آمریکا خواست حملات انتقادی خود به سازمان بهداشت جهانی را‌،که مورد احترام اغلب کشورهای جهان است، متوقف کند. «سرگئی ریابکوف» افزود: سازمان بهداشت جهانی در سازگاری کامل با منشور خود کار می‌کند و مورد احترام اغلب کشورهای جهان، از جمله دانشمندان و پزشکان متخصص است. تصمیم ترامپ درخصوص توقف کمک‌های مالی آمریکا به این سازمان، واکنش پکن را به دنبال داشت؛ وزارت خارجه چین دیروز از آمریکا خواست به همه تعهدات خود در قبال سازمان بهداشت جهانی‌، جامه عمل بپوشاند.
انتقاد رهبر حزب کارگر انگلیس از دولت
 رویترز نوشت، «کر استارمر»  رهبر جدید حزب کارگر انگلیس، از دولت محافظه‌کار این کشور درخواست کرد راهبرد خروج جامعه از قرنطینه را منتشر کند.استارمر گفت: «سؤال این نیست که آیا در روز پنجشنبه(امروز) قرنطینه عمومی تمدید می‌شود یا خیر، بلکه سؤال این است که دولت چه زمانی، چگونه و تحت چه شرایطی می‌تواند اقدامات پیشگیرانه را کاهش دهد». وی افزود: «راهبرد خروج از قرنطینه زمانی موثر خواهد بود که دولت برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌های لازم را از قبل معین کرده باشد».دولت انگلیس از ۲۳ مارس (۳ فروردین) و با اصرار منتقدان به کم‌کاری دولت در مقابله با ویروس کرونا، قرنطینه سراسری را در این کشور اعمال کرده است. رهبر جدید حزب کارگر انگلیس همچنین در انتقاد از نحوه عملکرد دولت در مبارزه با ویروس کرونا گفت: «معتقدم که برخی تصمیمات اتخاذ شده در هفته‌های اخیر بسیار کند صورت گرفته‌اند و از کشورهای دیگر به‌قدر کافی درس گرفته نشده است. بیایید این مسئله را تکرار نکنیم».تا کنون بیش از ۹۳ هزار نفر در انگلیس به ویروس کرونا مبتلا شده‌ و بیش از ۱۲ هزار نفر نیز در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.
وضعیت قرمز اقتصادی در آلمان و فرانسه
آلمان و فرانسه به عنوان دو قدرت اقتصادی بزرگ اتحادیه اروپا، از آغاز دوره رکود سنگین در پی طولانی‌ شدن بحران کرونا در این کشورها خبر دادند. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «پتر آلتمایر» وزیر اقتصاد آلمان اعلام کرد، کاهش تقاضای جهانی، تغییر در رفتار مصرف کنندگان و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا، تأثیر گسترده‌ای بر اقتصاد آلمان گذاشته است. «برونو لومر» وزیر اقتصاد فرانسه، نیز اعلام کرد که رشد اقتصادی کشورش تا پایان سال ۲۰۲۰ احتمالا به منفی ۱۰ تا ۱۱ درصد خواهد رسید. او هزینه مقابله با بحران اقتصادی فعلی را ۱۰۰ میلیارد یورو تخمین زد.
پذیرائی از زائران بعد از کرونا
« لؤی الیاسری» استاندار نجف، اعلام کرد که این استان در حال حاضر از پذیرش هر زائر خارجی معذور است. الیاسری به سومریه نیوز گفت: ما اخبار منتشر شده توسط رسانه‌ها مبنی بر آماده شدن پروتکل‌هایی برای از سرگیری سفرهای کاروان‌های زیارتی و غیر زیارتی به این شهر مقدس و ورود زائران خارجی را تکذیب می‌کنیم.