kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۷۸۰
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۴
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

خیال پردازی مدعیان اصلاحات برای به ثمر رسیدن سیب و گلابی برجام




سرویس سیاسی-
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «طرف اروپايي، انتخابات آمريکا و احتمال چرخش قدرت درآمريکا را انگيزه‌اي جدي مي‌داند و اميد دارد با شکست ‌ترامپ در انتخابات، نه تنها موضوع توافق هسته‌اي با ايران بلکه بسياري ديگر از موضوعات که مورد اختلاف آمريکا و اروپاست، حل و فصل شوند... احتمال زنده ماندن برجام تا انتخابات نوامبر وجود دارد.»
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «در وضعیت فعلی روح برجام از بین رفته و تنها جسمی‌از توافق باقی مانده است. برجام با همین وضعیت کنونی- چه تغییری در واشنگتن اتفاق بیفتد و چه اینکه تغییری حاصل نشود-  می‌تواند ادامه پیدا کند... برجام ضعیف هم مانع بازگشت پرونده ایران به شورای امنیت می‌شود». دولتمردان و فعالین مدعی اصلاحات در سال 94، منتقدان برجام را کودکانی عجول توصیف کرده و وعده داده بودند که اگر مردم صبر پیشه کنند، سیب و گلابی‌های برجام خواهد رسید.  اکنون و علی‌رغم سپری شدن قریب به 5 سال از امضای برجام، این طیف به‌جای اصلاح رویکرد غلط خود و جبران خسارت‌های پیش آمده همچنان مشغول خیال پردازی برای به ثمررسیدن سیب و گلابی برجام است. پیش از این منتقدان با دلایل فنی و کارشناسی تأکید کرده بودند که با توجه به متن ضعیف برجام، هسته‌ای می‌رود، ولی تحریم‌ها می‌ماند.
ضعف دولت در مقابله با کرونا، تقصیر اصولگرایان است!
علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخشی از گفت‌وگوی خود با روزنامه شرق در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «فکر می‌کنید بعد از پایان کرونا، نوع مدیریت دولت تبدیل به یک مناقشه سیاسی خواهد شد؟» گفت: «به‌نظر من اصولگرایان نباید اعتراض کنند؛ چراکه آن بخشی که جزو نقاط ضعف دولت آقای روحانی تلقی می‌شود، به فشار نهادهایی برمی‌گردد که به اصولگرایان نزدیک‌تر است. اصلاح‌طلبان نیز نجابت می‌کنند و کمتر حرف می‌زنند.»
وی افزود: «با توجه به اینکه مقابله با کرونا بحثی ملی محسوب می‌شود، نباید آن را به منازعه‌ای جناحی و سیاسی بدل کرد. واقعیت موضوع این است که دوران پساکرونا و پایان این اپیدمی، دوران بسیار سختی برای مردم خواهد بود؛ پس اصولگرایان باید بدانند اگر بخواهند فقط به دولت حسن روحانی انتقاد کنند، به‌زودی نوک پیکان بسیاری از این مشکلات متوجه آنها خواهد شد» مدعیان اصلاحات که همواره در حال فرار به جلو و توجیه ناکامی‌های خود هستند، پیش از این هم مسائلی مانند بدشانسی دولت را مطرح می‌کردند و مشکلات کشور را بر گردن مسائلی مانند سیل و زلزله و هجوم ملخ‌ها و پیروزی ‌ترامپ می‌انداختند.
خط تبلیغی مشترک اصلاح‌طلبان و معاندین علیه نهادهای منتسب به رهبری
روزنامه اعتماد روز گذشته در یادداشتی با عنوان «پاردوکس تنگدستی دولت» نوشت: «مردم ايران به خوبي با اثرات تحريم آشنا هستند و اگرچه دوره جديد تحريم‌ها سخت‌تر و ناجوانمردانه‌تر است اما تحريم و دشمني امريكا مربوط به اين يك سال و دو سال و شايد يك دهه و دو دهه گذشته نيست كه 4 دهه است، دشمنان اين سرزمين با تحريم و جنگ و آتش‌افروزي رفتار دوگانه‌اي با ايران داشته‌اند و حتي در اين اوضاع و احوال، حاضر به آزادسازي منابع فروش نفت ايران كه متعلق به مردم ايران است، نيستند. مردم ايران در تمام اين سال‌ها، متحمل دردها و رنج‌هاي ناشي از تحريم و فشار اقتصادي بوده‌اند و حالا در قحط سالی منابع ارزي، با تورم بالا مي‌سازند و قدرت خريدشان هم روزبه‌روز پايين‌تر مي‌آيد. اما حالا كه روزگار ديگري است و چشم‌انداز اقتصادي نيز (به گفته خود مسئولان دولتي) سخت‌تر از اين خواهد بود آيا نوبت نهادها و بنگاه‌هاي اقتصادي حاكميتي و بزرگ نيست كه به ياري آنها بشتابند؟»
گفتنی است طی روزهای  گذشته شیوع کرونا در کشور و شرایط اقتصادی خاصی که از آن نشأت گرفته سبب شده تا مجدد جریان مدعی اصلاح‌طلبی هم‌نوا با رسانه‌های معاند و ضدانقلاب ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، بنیاد مستضعفان و آستان قدس را مورد هجمه قرار دهند. این در حالی است که  محمدرضا سبزعلی پور رئیس مرکز تجارت جهانی در گفت‌و‌گو با یکی از رسانه‌های معاند و در پاسخ به فرافکنی و دروغ‌پردازی علیه این سه نهاد گفته بود: «قرار نیست وقتی کشور دولت دارد نهادهای اقتصادی بزرگ بیایند و مخارج آن را بپردازند؛ مگر در آمریکا که ‌ترامپ نمی‌تواند هزینه‌های مردم را بپردازد، آقای جف بیزوس (مدیرعامل شرکت آمازون) و بیل گیتس باید هزینه دولت را بپردازد؟ آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان از زمان شیوع کرونا در ایران کمک‌های فراوانی را در سطح کشور به‌ویژه در مناطق دور افتاده انجام می‌دهند بدون اینکه کسی آنها را اجبار کرده باشد.» از سوی دیگر دیروز و در جلسه بررسی گزارش تفریغ بودجه سال 97  از جمله حقوق 53 میلیونی مدیر دولتی تا پرداخت ارز دولتی (دلار ۴۲۰۰ تومانی) به افرادی که اصولا کالایی وارد نکرده‌اند، نشان می‌دهد مشکلات اقتصادی امروز کشور پیش از آنکه محصول تحریم‌ها یا کرونا باشد، ناشی از ریخت و پاش‌های بی‌حساب و کتاب دولت است و جریان رسانه‌ای حامی‌آن به جای مطالبه‌گری از دولتی‌ها علیه  نهادهای دیگر فرافکنی می‌کنند تا سوء‌مدیریت منابع مالی کشور از سوی دولت را لاپوشانی کنند.
به نظارت استصوابی ایراد نگیریم، باید به قانون اساسی اعتراض کنیم!
این نماینده مجلس گفته است: «برای مثال به نظارت استصوابی خیلی ایراد گرفته می‌شود. اما ما باید بدانیم که این مورد خوب یا بد در قانون ما تصویب شده و به‌صورت قانون درآمده است. ما قبل از اینکه به شورای نگهبان اعتراض کنیم، باید به قانون اعتراض کنیم. حالا اگر قانونی ایراد دارد، باید به همان روشی که ایجاد شده برطرف شود. اینکه ما هیاهو کنیم یا جنجال کنیم که آقا نظارت استصوابی چرا وجود دارد، جواب نمی‌دهد.»
در ادامه اظهارات این نماینده مجلس آمده است: «اگر ما معتقدیم که باید تشخیص را برعهده مردم بگذاریم و مردم باید تشخیص بدهند، باید به‌صورت قانونی مشکل را حل کرد. لازمه‌اش هم این است که یک زمانی این قانون ایجاد شده است، حالا تشخیص ما این است که اکنون این قانون را تغییر بدهیم.» داود محمدی گفته است: «شما می‌فرمایید مجلس در راس امور است؟ بسیار خب! چرا مجمع تشخیص مصلحت در مسائلی که مربوط به مجلس و در حوزه کاری پارلمان است وارد می‌شود و می‌گوید من این مصلحت را قبول ندارم؟ اینجا دیگر ما نمی‌توانیم بگوییم که مجلس در راس امور است. در اینجا مجمع تشخیص در پله بالاتری قرار گرفت... این رفتارها وظایف مجلس را خدشه‌دار کرده است و الان بسیاری از نمایندگان به این وضعیت معترض هستند. هم به مسائل و روند مجمع تشخیص و هم در رابطه با وظایفی که از شورای نگهبان وارد مجلس می‌شود که باید به این بحث‌ها خیلی توجه بشود. اکنون سیاست خارجی ما هم دچار چنین وضعیتی است و نهادهای مختلفی در مورد سیاست خارجی اظهارنظر می‌کنند. قوه مقننه، قوه قضائیه، شورای امنیت ملی و...اظهارنظر می‌کنند. وقتی همه اینها در کنار هم قرار می‌گیرند، ما با یک چندگانگی در سیاست خارجی مواجه می‌شویم و سیاست خارجی هم اگر با یک فرآیند رسمی‌و قانونی دنبال نشود، روابط کشور را دچار مشکل می‌کند.»
این فضای مجازی دست پخت شماست!
روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «جغدهای شوم شب زنده‌دار و صداوسیما که در خواب است» نوشت: «لایو اینستاگرامیِ تتلو رکورد جهانی زد!» این تیتر خبری است که طی چند روز گذشته توسط رسانه‌های داخلی و خارجی بارها باز نشر شد، شاید در نگاه اول این خبر یک موضوع عادی به‌نظر برسد اما کافی است سری به یکی از لایو‌های اینستاگرامی ‌این خواننده آن طرف آبی یا شاخ‌های مجازی دیگر بزنید آن وقت است که متوجه خواهید شد در واقع این ابتذال و پوچ‌گرایی است که در بین جوانان در کنار این افراد معلوم‌الحال در حال رکوردزنی است.»
این گزارش افزوده است: «این روز‌ها قرنطینه خیلی‌ها را خانه‌نشین کرده است و در نبود برنامه‌های مفرح تلویزیونی، چاره‌ای جز پناه بردن به شبکه‌های مجازی برای خیلی‌ها باقی‌نمانده است، حال اما شاخ‌های اینستاگرامی ‌و افراد معلوم‌الحالی که برای همه شناخته‌شده هستند از شرایط پیش آمده نهایت استفاده را می‌برند و با برپایی برنامه مستهجن سعی در جذب مخاطب برای سایت‌های شرط‌بندی و صفحات اینستاگرامی ‌خود دارند.» در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «ساعت از نیمه شب که می‌گذرد جغد‌های شوم اینستاگرامی‌ دست به کار می‌شوند و هر کسی برنامه مستهجن جدیدی را تدارک می‌بیند، یکی چالش‌های مستهجن برگزار می‌کند و دیگری مواد مخدر ‌ترویج می‌دهد، یکی از سایت شرط‌بندی‌اش می‌گوید و دیگری از مزایای مهاجرت! هر کسی مشغول به کاری است و جالب این است که همه آنها نیز برای جذب دنبال‌کننده بیشتر با هم رقابت دارند، دعوای صوری راه می‌اندازند و به قول خودشان افشا‌گری می‌کنند تا افراد بیشتری را جذب کنند. در نهایت هم جوانان هستند که بین برنامه‌های پوچ و مستهجن شاخ‌های اینستاگرامی، سواد بصری خود را از دست می‌دهند و به سمت و سوی آنچه که نباید کشیده می‌شوند!... ساعت از 12 شب که می‌گذرد برنامه‌های لایو اینستاگرامی‌ شروع می‌شود... شاخ‌های اینستاگرامی ‌معلوم‌الحال، حالا دیگر برنامه زنده برگزار می‌کنند و برای خودشان ‌تریبون دارند... رسانه ملی هم این روزها کاملاً در خواب به سر می‌برد و هیچ برنامه مفرحی برای گذران روزهای قرنطینگی ندارد.» در باره این موضوع که صداوسیما باید کوشش کند تا کیفیت برنامه‌هایش را بالاتر ببرد شکی نیست اما در این‌باره لازم به ذکر است که هر چقدر هم تنوع و کیفیت برنامه‌ها افزایش یابد باز هم برنامه‌هایی با محتوای ذکر شده در گزارش فوق قطعا برای نوجوانان و افرادی که در آغاز جوانی هستند جذابیت دارد. نه ایجابی مطلق و سلبی مطلق؛ بلکه چاره کار در‌ترکیب کارهای ایجابی و سلبی است. نمی‌توان با فرض اینکه در تمام جامعه اماکن ورزشی با قیمتی بسیار بسیار ارزان در دسترس همه افراد قرار دارد دیگر مبارزه با موادمخدر را تعطیل کرد. در مورد مسایل رسانه هم این‌گونه است اما روزنامه‌های طیف اصلاح‌طلب همیشه با سالم‌سازی فضای مجازی از طریق فیلتر برنامه‌های مخرب مخالفت کرده‌اند. دیگر اینکه در حالی از صداوسیما توقع برنامه‌های آنچنانی دارند که اولا در دولت مورد حمایت آنها بودجه‌این نهاد بسیار کاهش داده شد و در ثانی این نهاد همواره به‌خاطر مسائل سیاسی مورد تاخت‌وتاز و تخریب روزنامه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفته است.