kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۷۵۹
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۶
همتی:

اقساط وام یک میلیونی 30 ماهه خواهد بود

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه وام یک میلیون تومانی دولت به مردم اقساط 30 ماهه دارد، اعلام کرد این وام تا قبل از ماه رمضان پرداخت خواهد شد.




عبدالناصر همتی اظهار داشت: به‌ دنبال اقدام اولیه بانک مرکزی در جهت کمک به کاهش نرخ وام یک میلیون تومانی به خانوارهای
یارانه‌‌بگیر، از طریق آزادسازی بخشی از ذخایر قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی و تعدیل نرخ آن وام‌ها به ۱۲ درصد، در جلسه ستاد اقتصادی دولت، با قبول پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ۱۲ درصد، با وام قرض‌الحسنه، توسط دولت، مقررشد وام پرداختی به همه خانوارهای یارانه‌بگیر، به صورت قرض‌الحسنه و ۳۰ ماهه باشد.
وی افزود: بدین ترتیب با انجام پروسه ثبت‌نام و اعلام درخواست تمایل سرپرستان خانوار، مبنی بر استفاده از این وام، در پاسخ به پیامک ارسالی وزارت رفاه، ان‌شاءالله تا روز قبل از شروع ماه مبارک رمضان، وام یک میلیون تومانی خانوارهای یارانه‌بگیر از طریق بانک‌های عامل خود به حسابشان واریزخواهد شد.
رئیس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه‌های مجازی ادامه داد: البته طبق اعلام قبلی، وام قرض‌الحسنه چهار میلیون خانوار کم درآمد، براساس تعداد اعضای خانوار آنها، یک تا دو میلیون تومان خواهد بود. لازم میدانم از همراهی خوب نظام بانکی در این اقدام مهم قدردانی کنم.
گفتنی است، چندی پیش نیز همتی اعلام کرده بود: «پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر اعطای وام یک میلیون تومانی اعتبار خرید به 23 میلیون خانوار یارانه‌‌بگیر با نرخ 12 درصد و بازپرداخت 24 ماهه با تنفس چهارماهه به‌ تصویب ستاد اقتصادی دولت رسید که در اسرع وقت اجرایی خواهد شد.»
پس از آن چند انتقاد به این اقدام صورت گرفت، یکی اینکه این وام نباید سود داشته باشد که با قرض‌الحسنه بودنش این مشکل برطرف شده است دیگر اینکه، اگر قرار است دولت با هدف جبران کاهش درآمد به وجود آمده به دلیل شیوع کرونا تسهیلاتی پرداخت کند، قطعا باید مشمول کسانی شود که دارای شغل آزاد و مشغول در بخش‌های غیردولتی باشند، اما پیشنهاد بانک مرکزی و تصویب دولت همه یارانه‌بگیران را هدف قرار داده است.
نکته دیگر درخصوص تخصیص وام یک میلیون تومانی اینکه؛ اگر پرداخت‌های دولت فقط در همین سطح یک میلیون تومان باقی بماند، فقط 15 درصد از کل کاهش درآمد نیروی کار فعال در مشاغل متاثر از ویروس کرونا در حوزه شهری و 26 درصد از کل کاهش درآمد نیروی کار فعال در مشاغل متاثر از ویروس کرونا در بخش روستایی را پوشش می‌دهد. با این وجود، اقدام کمکی بانک مرکزی با توجه به محدودیت منابع، قدم مثبتی برای بهبود شرایط معیشتی مردم است. ضمن اینکه نرخ سود 12 درصدی این وام ملغی شده و این نیز گام رو به جلویی در این خصوص تلقی می‌شود.