kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۱۷۳
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵

«الزرفی» هم رفتنی شد توافق شیعیان عراق برای معرفی نخست‌وزیر جدید

با قوت گرفتن احتمال کناره‌گیری «عدنان الزرفی» از تشکیل کابینه، سه ائتلاف اصلی شیعی روی فرد دیگری به عنوان نخست‌وزیر عراق موافقت کردند.

مخالفت گروه‌های سیاسی عراق با نخست‌وزیر شدن الزرفی افزایش یافت و به همین خاطر، احتمال کناره‌گیری او قوت گرفته است و «عامر الفایز» نماینده پارلمان عراق، هم از احتمال انصراف وی خبر داد.
الفایز توضیح داد: در صورتی که الزرفی حمایت گروه‌های شیعی را برای نخست‌وزیری نداشته باشد، از پست خود انصراف خواهد داد. الفایز تاکید کرد که باید واقعیت موجود را پذیرفت و آماده ورود به مرحله آتی شد.
نخست‌وزیر مکلف عراق شنبه گذشته درخواست برای تشکیل جلسه رای اعتماد به کابینه خود را به رئیس ‌پارلمان تقدیم کرده وگفته بود که منتظر جلسه رأی گیری پارلمان است. این در حالی بود که پنج ائتلاف شیعی ازجمله ائتلاف فتح، مخالفت خود را با نخست‌وزیری الزرفی اعلام کرده‌اند.
طی چند روز گذشته آمریکا دو بار از پارلمان عراق خواسته بود که به کابینه الزرفی رای اعتماد بدهد.
«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق،‌ اواخر اسفند ماه الزُرفی نامزد فراکسیون النصر به رهبری «حیدر عبادی»، نخست‌وزیر سابق عراق، را به نامزدی سمت نخست‌وزیری معرفی کرد.
توافق سه ائتلاف شیعی
منابع آگاه از توافق ائتلاف‌های «دولت قانون»، «فتح» و «جریان حکمت ملی» به ترتیب تحت رهبری «نوری مالکی»، «هادی عامری» و «عمار حکیم»، درباره معرفی جایگزین الزرفی خبر دادند.
به گزارش ایسنا، یک منبع نزدیک به جریان حکمت ملی گفت، مالکی، عامری و حکیم طی نشستی که عصر یکشنبه برگزار شد، درباره معرفی جایگزین نخست‌وزیر مکلف عراق به توافق رسیدند، اما نام نامزد مورد نظرشان برای تصدی پست نخست‌وزیری را فاش نکردند.
این در حالی است که برخی منابع اعلام کرده‌اند که سه جریان فوق بر سر نامزدی «مصطفی کاظمی» رئیس‌‌سازمان اطلاعات عراق توافق کرده‌اند.
هشدار در‌باره همدستی با آمریکا
«سعد شاکر» عضو فراکسیون پارلمانی «صادقون»‌، درباره احتمال همراهی برخی فراکسیون‌ها و سیاستمداران عراقی با واشنگتن هشدار داد. به گزارش خبرگزاری فارس، شاکر با بیان اینکه گروه‌های مقاومت اطلاعات دقیقی را درباره همدستی برخی شخصیت‌های سیاسی با واشنگتن در اختیار دارند، گفت: اطلاعات قبلی کتائب حزب‌الله همدستی برخی شخصیت‌های عراقی با واشنگتن را برملا کرد و این چیزی است که گروه‌های مقاومت هم در بیانیه خود از آن خبر دادند.
حمله موشکی به شرکت آمریکایی
یک منبع امنیتی در استان بصره دیروز اعلام کرد که شرکت آمریکایی«هالی برتون» که در میدان‌های نفتی در غرب بصره فعالیت می‌کند، هدف پنج موشک قرار گرفت.
به گزارش ایسنا، این منبع خاطرنشان کرد، یکی از موشک‌ها در نزدیکی چاه نفتی عشرین که از بزرگ‌ترین چاه‌های نفتی است، سقوط کرد. برخی از تاسیسات آمریکا، خصوصا تاسیسات موجود در بغداد و استان‌هایی که نیروهای آمریکایی در آنجا حضور دارند، هدف حملات موشکی قرار می‌گیرد.