kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۸۲۷
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۵
آخرین خبرها از ورود ویروس کرونا به کشور

وزیر بهداشت: خطر کرونا به مراتب کمتر از آنفلوآنزا است

وزیر بهداشت با اشاره به مهار ویروس آنفلوآنزا در پاییز امسال گفت: میزان کشندگی آنفلوآنزا به مراتب از کرونا بیشتر بود و ما قطعا ویروس کرونا را با هوشمندی مردم و همکاری بین بخشی دستگاه‌ها مهار خواهیم کرد.





رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت آخرین خبرها از ورود ویروس کرونا به کشور را تشریح کرد.
کیانوش جهانپور به پایگاه خبری وزارت بهداشت گفت: با توجه به همزمانی شیوع آنفلوآنزای فصلی و نگرانی‌های ایجاد شده در بین مردم در مورد کرونا ویروس ظرف روزهای گذشته، هزاران نفر به کلینیک‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کردند که بیش از 735 مورد، با علائم شبه آنفلوآنزا تحت نظر قرار گرفته و بستری شدند.
جهانپور اظهار داشت: با بررسی‌های انجام شده از بین افراد مشکوک، تا کنون ابتلای تعدادی از افراد از نظر ابتلا به ویروس «کووید19» (کرونا) بر اساس شواهد آزمایشگاهی، قطعی گزارش شده و بر اساس آخرین نتایج آزمایش‌های انجام شده، ابتلای 13 مورد جدید تا روز جمعه قطعی به نظر می‌رسد.
وی افزود: نکته قابل توجه این است که از این 13 مورد، اغلب موارد یا از ساکنین شهر قم هستند یا در شرح حال، سابقه سفر به شهر قم ظرف روزها و هفته‌های اخیر داشته‌اند. از میان 13 مورد شناسایی شده جدید از «کووید 19»، هفت مورد مربوط به شهر قم، چهار مورد از بیماران بستری در شهر تهران و دو مورد نیز در استان گیلان هستند.
رئیس کمیته اطلاع‌رسانی قرارگاه مقابله با کروناویروس وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: دو نفر از موارد شناسایی شده جدید نیز متاسفانه جان خود را از دست داده‌اند.(طبق اعلام روز چهارشنبه جهانپور، پیش از این دونفر در قم به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده بودند)
جهانپور  افزود: همچنین دو مورد مشکوک ابتلا به کووید 19، در شهر بابل تحت مراقبت قرار گرفته که ظاهرا سابقه مراجعت از قم داشته اند اما هنوز نتایج آزمایشات انجام شده از این افراد تا این لحظه (ظهر دیروز) گزارش نشده است.
وی ادامه داد: در شهر اراک روز پنجشنبه آزمایش یکی از موارد مشکوک نشان‌دهنده ابتلا به کووید19 بود که در گزارش روز پنجشنبه اعلام شد، 8 مورد مشکوک دیگر در اراک بر اساس نتایج نهایی آزمایشگاهی، مبتلا به کووید19 نیستند. حال عمومی فرد مبتلا به کووید 19 در اراک که از همکاران پزشک ما است نسبت به روز پنجشنبه بهتر گزارش شده است.
رئیس اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت یادآور شد: به نظر می‌رسد همانند الگوی مشاهده شده در بیماری آنفلوآنزای H1N1، موارد شدید و منجر به فوت در کووید19، بیشتر در گروه‌های مسن یا دارای بیماری‌های زمینه ای و یا نقص سیستم ایمنی مشاهده می‌شود و شدت بیماری‌زایی این ویروس لزوما از H1N1 بیشتر نخواهد بود.
جهانپورگفت: توصیه‌های عمومی مبنی بر رعایت نکات بهداشت فردی و شستشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون مایع، ضدعفونی کردن سطوح تماس، رعایت بهداشت تنفس، پرهیز در استفاده از وسایل مشترک و ضدعفونی کردن آنها قبل از استفاده، پرهیز از استفاده از دخانیات با ادوات مشترک از جمله قلیان در این مورد کمک شایانی به پیشگیری، کاهش شیوع و قطع زنجیره انتقال کرونا ویروس جدید خواهد
کرد.
 ورود چهارمین محموله
کیت‌های تشخیص اختصاصی  کرونا به کشور
جهانپور همچنین از ورود چهارمین محموله‌ کیت‌های تشخیص اختصاصی کووید- ۱۹ به ایران خبر داد و افزود: این کیت‌ها صبح جمعه  توسط کریستف هملمن، نماینده سازمان WHO در جمهوری اسلامی ایران از انبار دارو و تجهیزات پزشکی سازمان جهانی بهداشت در دوبی اخذ و در تهران به انستیتو پاستور ایران تحویل شد.
قطعاً ویروس کرونا را مهار می‌کنیم
وزیر بهداشت با بیان اینکه قطعا ویروس کرونا را در کشور مهار خواهیم کرد، گفت: وضعیت در قم نرمال است.
به گزارش فارس، سعید نمکی  شامگاه پنجشنبه در نشست ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا اظهار داشت: با دستور رئیس‌جمهور ستاد مقابله با کرونا تشکیل شد و مسئولیت ستاد با وزیر بهداشت است.
نمکی افزود: در رابطه با هماهنگی بین بخشی دستگاه‌های مختلف اقدامات خوبی صورت گرفته است و امیدوارم با این روش به کمترین ضایعه برسیم. وی با بیان اینکه ویروس آنفلوآنزا با لطف خدا پاییز امسال مهار شد، ادامه داد: میزان کشندگی آنفلوآنزا به مراتب از کرونا بیشتر بود و ما قطعا این ویروس را با هوشمندی مردم و همکاری بین بخشی دستگاه‌ها مهار خواهیم کرد.
وزیر بهداشت با بیان اینکه اشاعه آموزش‌ها اولویت رسانه‌ها باشد، گفت: پرهیز از روبوسی کردن، پرهیز از دست دادن و استفاده از ماسک مورد توجه باشد.
نمکی با بیان اینکه روز چهارشنبه به دلیل موج ایجاد شده از اطلاع‌رسانی، حضور مردم در مراکز درمانی زیاد بود، اظهارداشت: این بیماری افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند را بیشتر گرفتار می‌کند و در کودکان و جوانان کشندگی و گرفتاری نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه اخبار ویروس کرونا در لحظه اعلام خواهد شد، گفت: سه روز قبل دو مورد به بیمارستان قم مراجعه کردند که مشکوک بودند که نتیجه آزمایش آنها شبیه به آنفلوآنزا نبود و سرعت پیشرفت به قدری بود که این افراد جان باختند. تعدادی از افراد نیز به دلیل اینکه نگران شدند با دعوت ما به مراکز درمانی مراجعه کردند، وضعیت در قم نرمال است.
به گفته وی، منشأ اصلی بیماری مشخص نیست و تیمی از پزشکان در حال بررسی موضوع هستند.
 مشکلی برای تامین ماسک و ژل ضدعفونی
وجود ندارد
مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به مراجعه پرتعداد مردم برای تهیه ماسک و ژل‌های ضدعفونی کننده گفت: ژل و ماسک به اندازه کافی در داروخانه‌ها توزیع شده است و هیچ کمبودی وجود ندارد. به گزارش وزارت بهداشت، غلامحسین مهرعلیان با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته با تامين‌كنندگان، افزود: از ابتدای هفته نیز توزیع مناسبی از اقلام مذکور صورت خواهد گرفت و نگرانی برای تامین وجود ندارد.
وی ادامه داد: مردم در صورت مشاهده تخلف و گران‌فروشی، موارد را از طریق سامانه ۱۹۰ یا اپلیکیشن تیتک اطلاع‌رسانی کنند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.
 راهکارهای پیشگیری از ابتلا به کرونا
اما به گفته کارشناسان، مهم‌ترین راه پیشگیری از بیماری‌های واگیر از جمله کرونا رعایت توصیه‌های بهداشتی است که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.
1. مهم‌ترین توصیه بهداشتی در پیشگیری از بیماری‌های واگیر، شستشوی دستان خود با آب و صابون (به ویژه مایع) است. دست کم 20 ثانیه برای شستشوی دستان خود با آب و صابون، وقت بگذاریم و مرتب دستانمان را بشوییم. می‌توانیم در صورت نبود دسترسی به آب و صابون، از محلول ضدعفونی کننده بر پایه الکل که دست کم ۶۰ درصد الکل دارد، استفاده کنیم.
2. از تماس دست با چشم‌ها، بینی و دهان خودداری کنیم.
3. از تماس نزدیک با افراد بیمار پرهیز کنیم.
4. برای جلوگیری از ابتلاء به ویروس کرونا، به سرعت پس از ورود به خانه، دست‌های خود را بشوییم و ضدعفونی کنیم؛ این کار را از همه اعضای خانواده بخواهیم.
5. با دستمال کاغذی، هنگام سُرفه یا عطسه جلوی دهان خود را بگیریم و سپس دستمال را در سطل زباله بیندازیم.
6. اشیا و سطوحی را که مرتب لمس می‌کنیم مانند ریموت کنترل تلویزیون، دستگیره درها و گوشی همراه، تمیز و ضدعفونی کنیم.
7. رعایت فاصله دست کم یک متر با فرد بیماری که سرفه می‌کند، در پیشگیری از ابتلاء به این بیماری مؤثر است.
8. دست دادن و روبوسی را به کمترین اندازه ممکن برسانیم.
9. مصرف ویتامین C، میوه و سبزی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و فرد را در مقابل ابتلاء به ویروس کرونا مقاوم می‌کند.