kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۷۲۵
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹

آقای ظریف! مذاکره با قاتلان سردار سلیمانی اهانت به ملت ایران است

وزیر امور خارجه در اقدامی تأمل برانگیز و البته مسبوق به سابقه، با یک سناتور آمریکایی دیدار کرد. این در حالی است که کنگره آمریکا در اقدام جنایتکارانه کاخ سفید در به شهادت رساندن سردار سلیمانی شریک است.

 
  سرویس سیاسی-

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه دیروز- چهارشنبه- در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی پیرامون دیدار او با کریس مورفی، سناتور آمریکایی گفت: من در سفرهای خارجی درخواست‌های ملاقات دارم، کسانی که درخواست می‌کنند برخی نماینده مجلس و خبرنگار هستند، سناتورهای آمریکا از ۲۰ سال پیش با من دیدار می‌کنند و چیز جدیدی نیست.
ظریف افزود: این موضوع نشان دهنده این است که «ترامپ» و «پمپئو» چقدر از اینکه یک سناتور آمریکایی واقعیات را از وزیر امور خارجه ایران بشنود، هراسان هستند. آنها تلاش کرده‌اند با تحریم وزیر خارجه ایران، اجازه ندهند صدای مردم کشورمان به مردم آمریکا برسد؛ تلاش کردند با عدم ویزا به بنده، مانع از این شوند که صدای ایران به نهادهای بین‌المللی برسد.
وی تصریح کرد: آنها غافل از این واقعیت هستند که وزیر امور خارجه ایران یک فرد نیست، بلکه وزیر خارجه ایران نماینده یک مردم بزرگی است که صدای خود را هرجور شده به دنیا می‌رساند و انشاءالله با مقاومت و تلاش، بار دیگر این صدا را به تمام دنیا خواهیم رساند.
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز درباره اخبار منتشر شده مبنی بر دیدار ظریف با «کریس مورفی» سناتور دموکرات آمریکایی در حاشیه پنجاه و ششمین کنفرانس امنیتی مونیخ در صفحه توئیترش نوشت: دکتر ظریف همواره گفته‌اند که با برخی اعضای کنگره آمریکا که از او درخواست ملاقات می‌کنند، دیدار و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و واقعیات منطقه را تشریح می‌کند. این اقدامات بخشی از دیپلماسی عمومی است که شامل دیدار با نخبگان، مراکز فکری و مصاحبه و دیدار توجیهی با اصحاب رسانه‌ها نیز می‌شود.
پیش از این، یک پایگاه آمریکایی به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده بود که کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکایی دیداری محرمانه با وزیر خارجه ایران در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار کرده است.
گستاخی سناتور آمریکایی
 به گزارش مهر، کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی در پیامی توئیتری دیدار با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران را تأیید کرد.
این سناتور آمریکایی در این خصوص نوشت: در جریان سفرم به آلمان در کنفرانس امنیتی مونیخ با وزیر خارجه ایران دیدار کردم.
وی با تکرار مواضع خصمانه مقامات آمریکایی در ادعایی مضحک مدعی شد: عدم گفت‌وگو با دشمنان به ویژه در خاورمیانه پرتنش و خطرناک است.
هدف مشترک کاخ سفید و کنگره
وزیر امور خارجه کشورمان، پیش از این نیز چندین بار با سناتورهای آمریکایی دیدار کرده بود. این اقدام تأمل برانگیز از چند جنبه قابل بررسی است.
وزارت امور خارجه در توجیه دیدار ظریف و کریس مورفی، سناتورهای آمریکایی را نخبگان جامعه آمریکا جا زده است. این در حالی است که کنگره و کاخ سفید، هر دو جزو سیستم حاکمه آمریکا بوده و در دشمنی و خصومت با جمهوری اسلامی ایران هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.
به عبارت دیگر، کاخ سفید و کنگره، دو روی یک سکه هستند و در هر موضوعی با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند، در دشمنی با ایران هیچ اختلافی با یکدیگر ندارند و دارای هدف مشترک می‌باشند.
دیدارهای حقارت‌آمیز
ظریف، دیدار با سناتورهای آمریکایی را امری عادی جلوه داده و تاکید کرده که این دیدارها سابقه‌ای 20 ساله دارد.
این در حالی است که اکنون بیش از 6 سال است که آقای ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران است. شأن و جایگاه وزیر امور خارجه بسیار فراتر از آن است تا با سناتورهای یک کشور دیگر دیدارهای دوجانبه برگزار کند.
این قبیل دیدارها، که همواره با توهین و گستاخی و طلبکاری طرف آمریکایی همراه بوده است، نه تنها دستاوردی در بر نخواهد داشت، بلکه علاوه‌بر تنزل جایگاه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حقارت‌آمیز نیز می‌باشد.
دیدار با قاتلان سردار سلیمانی
دولت تروریست آمریکا در اقدامی جنایتکارانه، سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را به شهادت رساند. این اقدام رذیلانه، حمایت بخش‌های مختلف آمریکا را نیز در پی داشت. با این حساب، کنگره آمریکا نیز در این اقدام جنایتکارانه سهیم است.
بر همین اساس، دیدار ظریف با قاتلان سردار سلیمانی، اهانت به ملت ایران است.