kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۸۴۹
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۱

آمریکا ترور می‌کند ظریف از احتمال مذاکره می‌گوید!

 
  مقامات دولت از ارائه تصویر حقارت‌بار از ایران اسلامی مقتدر و با عزت دست‌بردار نیستند. ظریف تصریح کرده بود که توافق با آمریکا به اندازه جوهر مورد نیاز برای نوشتن آن هم ارزش ندارد اما در شرایط فعلی که دولت تروریست آمریکا، سردار عالیقدر مقاومت را ترور کرده، در مصاحبه با‌ اشپیگل احتمال مذاکره را رد نمی‌کند!
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در مصاحبه با نشریه‌اشپیگل آلمان در پاسخ به سؤالی درباره احتمال مذاکره با آمریکا در پی ترور سپهبد سلیمانی، گفت: خیر، من هرگز این احتمال را رد نمی‌کنم که افراد، رویکردهای خود را تغییر دهند و حقایق را درک کنند. برای ما مهم نیست که چه کسی در کاخ سفید نشسته باشد. آنچه مهم است، نوع رفتار آنها است. دولت ترامپ می‌تواند، گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را لغو کند و به میز مذاکره بازگردد. ما همچنان در میز مذاکره هستیم. آنها میز مذاکره را ترک کردند. آمریکا خسارت عظیمی به مردم ایران وارد آورده است. روزی خواهد رسید که آنها مجبور می‌شوند، این خسارات را جبران کنند. ما صبر زیادی داریم.
ارسال پالس ضعف و ذلت و ارائه تصویری حقارت‌ آمیز از ایران به بیرون رویه همیشگی دولت مدعی تدبیر بوده و این در حالی است که ایران ماشین جنگی آمریکا و غرب را در عراق و سوریه به گِل نشانده، کشتی متخلف روباه پیر را توقیف و پهپاد فوق مدرن آمریکا را سرنگون می‌کند. تداوم همین روندِ فاقد پایه عقلانی و برخلاف شواهد عینی از سوی دولت طی 6 سال اخیر بود که دشمن را برای ترور سردار سلیمانی گستاخ کرد. وزیر امور خارجه که باید پاسخگوی اعتماد به دشمن قسم خورده نظام و خسارت‌های سنگین برجام باشد، باز هم مذاکره با آمریکا را مطرح می‌کند آن هم در شرایطی که آمریکا سردار عالیقدر مقاومت را ترور کرده و آن را علنا اعلام کرده است. ظریف قبلا نوشته بود «هر توافقی با دولت ایالات متحده، حتی به اندازه جوهر [مورد استفاده برای نوشتن آن توافق] هم ارزش ندارد.» در شرایط فعلی که حاج قاسم ترور شده، توافق با آمریکا ارزش یافته؟ خوشبینان به آمریکا بعد از ترور سردار سلیمانی طبعا باید به این نتیجه برسند که دولت آمریکا یک گروه تروریستی خون‌آشام است که جز زبان اقتدار نمی‌فهمد. حرف از مذاکره در این شرایط خلاف عقلانیت است. مقامات دولت با منافع ملی بازی نکنند و ادراک و شعور مردم را به سخره نگیرند.
وی در پاسخ به سؤالی درخصوص حمله تلافی‌جویانه ایران در انتقام از خون سپهبد سلیمانی اظهار داشت: حمله به پایگاه نظامی (آمریکا) در عراق... واکنش نظامی رسمی ایران بود. هیچ قصدی برای برجا گذاشتن تلفات در حمله موشکی وجود نداشته است. ما حق دفاع از خود را به شیوه‌ای متناسب اجرا کردیم. اما پاسخ واقعی از سوی مردم منطقه خواهد بود که نشان داده‌اند که قطعا از رفتار آمریکا خسته و دلزده شده‌اند. آمریکایی‌ها خواهند دید که سلیمانی به عنوان یک شهید بسیار مؤثرتر از سردار سلیمانی خواهد بود.
ظریف درخصوص گستردگی خساراتی که در حمله ایران به پایگاه نظامی آمریکایی «عین‌الاسد» در عراق وارد آمده، تصریح کرد: خساراتی که به آمریکا وارد کردیم، گسترده بود، زیرا آمریکا با همه قدرت نظامی که در اختیار داشت، نتوانست مانع برخورد موشک‌ها به پایگاههای خود شود. این (حمله)، میزان آسیب‌پذیری آمریکا را نشان داد. اما ضربه و خسارت واقعی را خود آمریکایی‌ها از طریق نفرتی که ایالات متحده در مردم منطقه‌ایجاد کرد، به خود وارد کردند. قتل سلیمانی، آغاز پایان حضور آمریکا، نه تنها در عراق بلکه دیگر مکان‌های منطقه نیز خواهد بود. ممکن است فردا رخ ندهد اما ما پیشینه هزارساله داریم و عجله‌ای نداریم.
به گزارش فارس، رئیس‌دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره تفسیر شهادت سلیمانی برای ایران و سیاست‌های وی در منطقه، گفت: سردار سلیمانی بسیار حائز اهمیت بود. مرگ وی یک ضرر جبران ناپذیر برای ایران و خود شخص من است. من یک دوست خوب را از دست دادم اما این امر تأثیری بر سیاست‌های ایران در منطقه نخواهد داشت.
ظریف درباره تأخیر درخصوص انتشار علت سقوط هواپیمای اوکراینی، با‌اشاره به اینکه اوضاع پیچیده‌ای در یک زمان پیچیده وجود داشت، تصریح کرد: تقریباً 32 سال پیش، آمریکا یک هواپیمای مسافربری ایران را منهدم کرد. تا امروز آنها هنوز یک عذرخواهی رسمی نکرده‌اند. افسر آمریکایی که مسئول ساقط کردن آن هواپیما بود، نیز مدال دریافت کرد اما فرد ایرانی که هواپیمای اوکراینی را ساقط کرد، هم‌اکنون در زندان است.
وی در بخشی از مصاحبه به اقدام اخیر تروئیکای اروپا در فعال کردن مکانیسم حل اختلاف در برجام‌اشاره کرد و گفت: متأسفانه، اروپا، ایران را شریک خود نمی‌داند. ما در سال 2018، آغاز‌کننده مکانیسم حل اختلاف بودیم. در نتیجه آن فرآیند، اروپایی‌ها، روسیه، چین و ایران بیانیه‌ای را در ژوئن 2018 صادر کردند و در میان موارد دیگر، بیان شد که بهره‌مندی اقتصادی ایران از برجام ضروری است اما اروپایی‌ها هیچ اقدامی در این زمینه نکردند. آنها به تعهداتشان عمل نکردند. اروپایی‌ها باید از خرشیطان پایین بیایند.
ظریف بیان داشت: ما توافق (هسته‌ای) را نقض نکردیم. ما مطابق با برجام عمل می‌کنیم. بگذارید برای اروپایی‌ها شفاف‌سازی کنم: اگر آنها بخواهند به تعهداتشان عمل کنند، ما آمادگی داریم تا خیلی فوری به تعهد کامل بازگردیم. اما عمل به تعهدات، فقط به صدور بیانیه‌هایی که در برجام متعهد شده‌اند، محدود نمی‌شود. من هم می‌توانستم همان بیانیه‌ها را اعلام کنم و بگویم: «ما به این توافق پایبندیم، ما عاشق این توافق هستیم و ما می‌خواهیم این توافق تا ابد پابرجا بماند.» حرف زدن ارزش ندارد. اروپا باید یک اقدام واحد به ما نشان دهد اما آنها چه کار کرده‌اند؟
وزیر امور خارجه درخصوص ساز و کار «اینستکس» (ابزار حمایت از مبادلات تجاری) گفت: اینستکس اصولاً یک شرکت حسابداری است. بیش از یکسال و نیم بعد از خروج آمریکا از برجام، اروپایی‌ها نتوانستند در پیش‌برد یک معامله (با ایران) موفق شوند.
اشپیگل پرسید: اگر ایران ظرف مدت 30 روز با کشورهای اروپایی به توافق نرسد، این موضوع به شورای امنیت می‌رود و مجدداً تحریم‌هایی علیه ایران وضع خواهد شد. آیا این به مفهوم پایان این توافق نیست؟
ظریف در پاسخ اظهار داشت: کشورهای اروپایی هیچ مبنای قانونی برای توسل به این مکانیسم ندارند. آنها نمی‌توانند صرف آنکه اروپایی و چشم آبی هستند، موضوعی را به شورای امنیت ارجاع دهند و این فقط ما نیستیم که اینگونه فکر می‌کنیم بلکه روس‌ها و چینی‌ها نیز چنین عقیده‌ای دارند. اروپا با نبرد بزرگی روبه‌رو است.