kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۸۲۶
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷
یک مسئول هشدار داد

رونق ثبت شرکت‌های صوری و قاچاق در مناطق آزاد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران گفت: نه تنها مناطق آزاد به سمت تولید و شفافیت حرکت نکردند، بلکه سرمایه‌گذاری را به سمت تجارت، واردات کالا، قاچاق، فرار مالیاتی، شبه قاچاق و ثبت شرکت‌های صوری پیش بردند.


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، صابر پرنیان در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: در مناطق آزاد، فرار مالیاتی انجام می‌شود و فضای یکسانی برای تولیدکنندگان داخل کشور با تولیدکنندگان این مناطق وجود ندارد.
وی افزود: ۸۸ هزار واحد صنعتی در داخل کشور، معافیت مالیات بر ارزش افزوده ندارند و معاف بودن واحدهای تولیدی در مناطق آزاد، یک تبعیض به شمار می‌رود.
این مسئول با بیان اینکه قرار بود مناطق آزاد، صادرات محور و واردکننده ماشین آلات باشند، ادامه داد: در حال حاضر این مناطق نه تنها در این زمینه موفق نبوده و به تولید داخل کمک نکرده‌اند، بلکه به وارد‌کننده کالا تبدیل شده‌اند.
پرنیان گفت: مناطق ویژه و آزاد برای تولید ایجاد شده‌اند؛ اما در این مناطق واردات بر صادرات و تولید پیشی گرفته است؛ به نحوی که نه تنها این مناطق به سمت تولید و شفافیت حرکت نکرده‌اند، بلکه سرمایه‌گذاری را به سمت تجارت، واردات کالا، قاچاق، فرار مالیاتی، شبه قاچاق و ثبت شرکت‌های صوری و استفاده از رانت‌های ویژه تبدیل کردند و به تولید کشور آسیب زدند. در همین زمینه یک تولیدکننده پوشاک با انتقاد از اقدام ضد تولید ملیِ وزیر صنعت، انتقاد کرد: متأسفانه با تمام مشکلات در بخش تولید وزیر صنعت یک ماه گذشته مجوز آزاد شدن ثبت سفارش پوشاک را در مناطق آزاد صادر کرده است.
شاهرخ جعفری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم توضیح داد: این موضوع برای ما بسیار قابل تأمل است. در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی با مشقت کالا تولید کرده و می‌خواهند در بازار به فروش برسانند از طریق مناطق آزاد محصولات آنهم با قیمت بسیار پایین راهی بازار می‌شود، در این شرایط طبیعی است که مصرف‌کننده حاضر به خرید پوشاک داخلی نبوده و تمرکز خود را به خرید پوشاک وارداتی کند.
گفتنی است با وجود مخالفت دستگاه‌های اجرایی، مراکز پژوهشی و استرداد مکرر لایحه و طرح مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توسط شورای نگهبان، بخش قابل‌توجهی از نمایندگان مجلس برای ایجاد هر چه سریع‌تر این مناطق همچنان در تکاپو هستند. به گزارش خبرگزاری فارس، به دنبال ارسال لایحه گسترش مناطق آزاد تجاری_صنعتی و ویژه اقتصادی از سوی دولت در تیر95، حالا این نمایندگان مجلس هستند که تمرکز قابل تأملی صرف ایجاد ده‌ها منطقه آزاد و ویژه کرده‌اند و با وجود مغایرت‌ این مصوبه با انواع و اقسام قوانین و اسناد بالادستی، ظاهراً دست بردار هم نمی‌شوند! لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد، گسترش محدوده دو منطقه آزاد و ایجاد 13 منطقه ویژه اقتصادی و همچنین ایجاد 90منطقه ویژه اقتصادی در قالب یک طرح در شرایطی برای چندمین بار تصویب می‌شوند، که عملکرد مناطق آزاد و ویژه در 30 سال گذشته نشان از ناکامی در تحقق اهدافشان دارد. مناطقی که به دروازه واردات و روزنه‌های غیرشفافی برای پوشش انواع فعالیت‌های غیرشناسنامه‌دار اقتصادی تبدیل شده‌اند.