kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۸۱۸
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۲
اعتصاب وارد روز پنجم شد

میلیون‌ها فرانسوی گرفتار تبعات سنگین اعتصاب سراسری

میلیون‌ها فرانسوی به دنبال ادامه اعتصاب سراسری این کشور، گرفتار تبعات سنگین این اعتصاب شده‌اند طوری که رسانه‌های فرانسه برای توصیف هرج و مرج حاکم بر این کشور در روز گذشته از واژه «دوشنبه سیاه» استفاده کردند.



سرویس خارجی-

اعتصاب سراسری در فرانسه که از پنج شنبه هفته گذشته شروع شده همچنان ادامه دارد. روز پنج شنبه کارگران بخش‌های دولتی و خصوصی در اعتراض به اصلاحات ریاضتی جدید دولت ماکرون در قانون بازنشستگی دست از کار کشیدند. ماکرون معتقد است سیستم فعلی مستمری بازنشستگان بسیار پرهزینه و ناعادلانه است و وی قصد دارد با اجرای تغییراتی در قوانین و مقررات بازنشستگی، امتیازات فردی شاغلان برخی از حرفه‌ها را لغو کند تا سنوات کاری برای همه گروه‌ها افزایش پیدا کند.
کارگران بخش حمل‌ونقل ریلی اما نظر دیگری دارند و تهدید کرده بودند که اعتصاب را تا روز دوشنبه (دیروز) ادامه خواهند داد، که دادند. معلمان، کارمندان فرودگاه‌ها، وکلا، زباله جمع کن‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، مترو، نیروهای پلیس و راننده‌های کامیون‌ها نیز برای نشان دادن عصبانیت خود از طرح اصلاحات بازنشستگی امانوئل ماکرون، دست از کار کشیده و به اعتصاب پیوستند.
دیروز نیز با ادامه اعتصاب در سیستم حمل‌ونقل عمومی، میلیون‌ها فرانسوی گرفتار تبعات سنگین این اعتصاب شدند طوری که برنامه لغو گسترده حرکت قطارهای درون شهری و اختلال در تردد در پاریس موجب شد تا برخی رسانه‌های این کشور دوشنبه را «دوشنبه سیاه پاریس» نامگذاری کنند. بر اساس گزارش وبگاه «لوکال» اعتصابات سراسری همانند روز جمعه ادامه داشت و خطوط مترو خدمات خود را کاهش دادند. خطوط اتوبوسرانی پاریس نیز خدمات خود را کاهش دادند و شمار اتوبوس‌ها نیز به نصف کاهش یافت. بر اساس این گزارش در روزهای گذشته اعتصاب‌های سراسری مدارس پاریس را تعطیل و  شهروندان پایتخت فرانسه را با مشکل جدی تردد در سطح شهر مواجه کرد. در پاریس، موزه معروف «لوور»  چند سالن خود را تعطیل کرد و سالن اپرا و چند تئاتر این شهر نیز برنامه‌های خود را لغو کردند. گفته می‌شود در تظاهرات سراسری پنجشنبه دست‌کم ۸۰۰ هزار نفر شرکت داشتند. امانوئل ماکرون مصمم است به رغم آسیب گسترده‌ای که به دنبال اعتصاب‌ها در سراسر فرانسه به شبکه حمل‌ونقل این کشور وارد شده، روند اجرای اصلاحات ریاضتی را ادامه دهد.
به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور فرانسه و ادوار فیلیپ، نخست‌وزیر این کشور برای ادامه روند اصلاحات با حضور وزرای ارشد کابینه این کشور تشکیل جلسه دادند. این جلسه به رغم چهار روز اعتراضات متوالی برگزار شد که حمل‌ونقل عمومی را در این کشور فلج کرده است. هماهنگ‌کننده ماکرون در امور اصلاحات حقوق بازنشستگی قرار است نتیجه چندین ماه مشاوره و بررسی درخصوص این طرح را اعلام کند و روز چهارشنبه نیز جزییات آن را بیان خواهد کرد. اتحادیه‌‌های کارگری اعلام کرده ‌اند که تا زمانی که رئیس‌جمهور، برنامه ‌های اصلاحی‌اش مبنی بر قوانین بازنشستگی را پس نگیرد، به اعتصاب‌شان ادامه می‌دهند. کارمندان شرکت راه‌ آهن فرانسه نیز گفته‌اند به اعتصاب شان ادامه می‌دهند و مهلت اعتصاب ‌شان را برای ۲۴ ساعت آینده تمدید کرده‌‌اند. انجمن قطار‌های شهری دولتی از مسافران خواسته است تا سفر شان را به تعویق بیاندازند. به گفته شرکت راه‌آهن دولتی فرانسه، در حال حاضر تنها ۱۵ درصد از قطارهای مسیرهای بین‌شهری طبق برنامه حرکت می‌کنند وزندگی عمومی و حمل‌ونقل درون‌شهری از روز پنج‌شنبه مختل شده است. در پاریس ۹ خط مترو همچنان مسدود است.