kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۴۴۳
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۲
با اشاره به پیشنهاد مذاکره با آمریکا

روحانی: دیگر حاضر نیستیم سرمان کلاه برود

رئیس‌جمهور گفت: آمریکایی‌ها می‌گفتند ابتدا ملاقات کنیم بعد راجع به تحریم بحث کنیم، گفتیم ما دیگر حاضر نیستیم سرمان کلاه برود.

حجّت‌الاسلام حسن روحانی، ‌رئیس‌جمهور در بیست و ششمین همایش ملی بیمه و توسعه با یادآوری نقض پیمان آمریکایی‌ها در برجام گفت: این در ذهن ما ماند در تاریخ. این، تاریخی است. در ذهن ما بماند که ایران با 6 قدرت بزرگ جهانی قراردادی را امضاء کرد که آن‌ها زیر پا گذاشتند. ما زیر پا نگذاشتیم. ما هنوز هم داریم به این توافق عمل می‌کنیم و هنوز هم اگر کاهش تعهدات داریم در چارچوب همین قرارداد است.
روحانی ادامه داد: حالا هم می‌گویند بیایید مسئله را حل کنیم. بیشتر از همه، خود آمریکایی‌ها می‌گویند بیایید حل کنیم. ایامی که در نیویورک بودم، هر روز پیغام می‌آمد. در آن ایام، اصلاً فرصت نکردم از هتلم خارج شوم، جز یک بار که سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل داشتم. چون در هتل، ترافیک ایجاد شده بود؛ رئیس این کشور خارج می‌شد، رئیس بعدی پشت در بود و وارد می‌شد. از صبح تا شب همه ملاقات‌ها در داخل هتل انجام می‌شد.
توطئه ضدایرانی
وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها یک موضوع را در ذهن سران کشورها جا انداخته بودند و آن اینکه مشکل حل می‌شود، امّا اشکال از طرف ایران است، اظهار داشت: آمریکا می‌‌خواست این باری که بر دوش او بود را به دوش ایران بیاندازد. آن‌ها می‌گفتند آمریکا که آماده‌ است همه چیز حل شود، شما حاضر به ملاقات نیستید. این را نه یک نفر از سران، بلکه تمام رهبرانی که ملاقات کردند به ما گفتند. گفتند شما قبول کن با رئیس‌جمهور آمریکا یک ملاقات انجام دهی تا کل تحریم‌ها رفع شود.
رئیس جمهور افزود: ما می‌خواستیم این توطئه و نقشه را بشکنیم و به همه دنیا بگوییم مشکلی برای ملاقات نداریم و اینطور نیست که شما فکر می‌کنید که ما حاضر نیستیم ملاقات کنیم. ما گفتیم آمریکا تحریم‌ها را بردارد تا ما یک ساعت بعد ملاقات کنیم. حربه را از آن‌ها گرفتیم. همه گفتند این سخن، منطقی است. رئیس‌جمهور یکی از کشورها می‌گفت اگر تحریم‌ها امروز برداشته شود، برنامه‌ریزی کنیم تا پس‌فردا ملاقات انجام شود، من گفتم: «نه؛ همین الان اگر اعلام شود کل تحریم‌ها برداشته می‌شود، ساعت بعد ملاقات می‌کنیم. سران پنج به‌علاوه یک هم که همه هستیم، جلسه می‌کنیم و بحث می‌کنیم.»
روحانی با بیان اینکه ما حربه را از دست آمریکا گرفتیم،‌ خاطرنشان کرد: منتها آن‌ها می‌گفتند ابتدا ملاقات کنیم بعد راجع به تحریم بحث کنیم. خب این دیگر به این معنی بود که می‌خواستند نسبت به هوش ایرانی و ملت ایران تردید کنند. گفتیم ما دیگر حاضر نیستیم سرمان کلاه برود. سرِ کسی هم نمی‌خواهیم کلاه بگذاریم. آنچه عدل و حقوق مردم است اجرایی و عملیاتی بشود.
وی در ادامه گفت: الان هم این بحث‌ها ادامه دارد و دوستانی واسطه هستند. من خدمت ملت ایران عرض می‌کنم که هر وقت آمریکا حاضر شد تحریم ناعادلانه تروریستی را کنار بگذارد، بلافاصله سران می‌توانند ملاقات کنند و ما هیچ مشکلی نداریم.
اول لغو تحریم ها، بعد مذاکره
رئیس جمهور اظهار داشت: من خواستم بگویم شما ذهنتان کاملاً‌ در این مسئله روشن باشد که ما در مسئله تحریم،‌ نه آغازگر هستیم نه مقصر و نه امروز لجبازی می‌کنیم. این سومی را تأکید دارم. چون در ذهن برخی جوان‌ها این وجود دارد که «چرا لجبازی می‌کنید دیگر؟ بروید بنشینید مذاکره کنید و تمام کنید تحریم‌ها را». نه، ما بهانه را از دست آمریکایی‌ها گرفتیم. تحریم غلط و ظالمانه را بگذارند کنار، بعد بیایند برای مذاکره؛ ما مشکلی در این زمینه نداریم. اما در شرایطی که حق ما تأمین نشود همه باید دست به دست هم بدهیم. همه باید با هم بایستیم؛ صنعت بیمه در کنار بازار سرمایه، بانک‌ها، کارآفرینان، نیروی کار، دانشگاه‌ها؛ همه باید متحد باشیم.
شعار علیه ترور اقتصادی
به گزارش فارس، روحانی با بیان اینکه امروز، 16 آذرِ دانشگاه ما این است که اعلام کند راه برای ایستادگی در برابر اقدامات تروریستی اقتصادی آمریکا چیست، گفت: در تمام دانشگاه‌ها، همه دانشجوها و همه اساتید، امسال یک شعار باید داشته باشند؛ شعار علیه ترور اقتصادی. شعار علیه تروریست‌های اقتصادی و آمادگی ما برای ایستادگی و مقابله در برابر تحریم‌های ظالمانه. در این زمینه یک بار بزرگ بر دوش شماست.
وی با بیان اینکه ترامپ می‌خواست ادایی شبیه ریگان راجع به شوروی سابق در بیاورد، گفت: نمی‌دانست که کشور ایران، ملت آن، فرهنگ و جامعه آن،‌جوانان ایران، کارآفرینان ایران، مسئولین ایران، برای استقلال‌شان و برای عزت‌شان و برای کشورشان تا پای جان می‌ایستند.
همراهانم مرا قانع کردند
که جواب تلفن رئیس جمهور آمریکا را بدهم
روحانی با اشاره به اینکه مشاوران و همراهانم در سفر نیویورک مرا قانع کردند که برای پیشرفت مذاکرات بهتر است جواب تلفن رئیس جمهور آمریکا را بدهم و این موضوعی بود که مورد تردید من بود، اما وقتی که همه مشاوران و همراهان به اتفاق این نظر را داشتند، قبول کردم، گفت: در آخرین لحظاتی که در نیویورک حضور داشتم، رئیس جمهور آمریکا در هتل محل اقامت با من تماس گرفت و پاسخ تلفن او را دادم و این صحبت کوتاه حدوداً 20 دقیقه‌ای یک لکوموتیو بسیار قوی برای حرکت قطار مذاکره بود.
در گفتگو با اوباما چارچوب مذاکرات را مشخص کردیم
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در این گفتگوی تلفنی چارچوب مذاکرات را مشخص کردیم و رئیس جمهور آمریکا 3 موضوع را برای مذاکره مطرح کرد و من در آن مکالمه گفتم که راجع به 3 موضوع آمادگی برای مذاکره نداریم، اما اگر موضوع اول که مذاکره در مسأله هسته‌ای است، به نتیجه برسد و شما آن را درست انجام دهید، موضوع دوم و سوم هم می‌تواند در دستور کار مذاکره قرار بگیرد.
روحانی اظهارداشت: این اقدام باعث شد در کمتر از 100 روز به توافق موقت ژنو دست پیدا کنیم که در این توافق به طور موقت تحریم‌ها در بسیاری از زمینه‌ها به طور موقت برداشته شد که از جمله آن این بود که از محل پول‌هایی که در بانک‌های آمریکا بلوکه شده بود، ماهانه 700 میلیون دلار در اختیار ایران قرار می‌گرفت.
برجام ایران را بهشت بَرین کرد!
رئیس‌جمهور با بیان اینکه بعد از برجام شرایط مناسبی ایجاد شده بود و گفته می‌شد که ایران تبدیل به بهشت برینی شده که همه برای سرمایه‌گذاری در آن، مسابقه گذاشته‌اند،‌ اظهار داشت: شرایط مناسبی ایجاد شد و لازم بود این قرارداد را حفظ کنیم.
وی ادامه داد: جایش نیست من اینجا مطرح کنم؛ ان‌شاءالله اگر زنده ماندیم خواهم گفت با چه دردسرهایی برجام را نگه داشتیم و چه فشارهایی روی ما بود. ولی به هر قیمتی که بود نگذاشتیم که ایران ناقض این عهدنامه باشد. گفتیم اگر این توافق روزی می‌خواهد نقض بشود، به دست ما نقض نشود.
حوادث بنزینی قابل پیش بینی بود
رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برخی اعتراضات در هفته‌های گذشته پس از آغاز سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: در حوادث چند روز و هفته گذشته دچار مسئله‌ای شدیم که از نظر من در سال ۹۸ قابل پیش‌بینی بود و من این موضوع را به دوستان گفته بودم؛ عده‌ای از کسانی که دستگیر شدند بی‌گناه هستند و باید آزاد شوند، عده‌ای دیگر هستند که تخلفی کردند که به نظر من جرم آنچنانی نیست. حال ممکن است فردی لاستیکی را آتش زده باشد و یا جوانی با فریاد شعاری سر داده باشد که به نظر من درباره این افراد نباید سخت‌گیری کنیم اما اگر کسی با سلاح گرم و سرد و قمه به خیابان‌ها آمده و آن کسی که فروشگاه‌ها را غارت کرده با افراد دیگر تفاوت دارد.
روحانی با تاکید بر لزوم تفکیک میان افراد بازداشت شده ادامه داد: قوه قضاییه باید تلاش بیشتری کند و آن‌هایی که مجرم هستند باید براساس قانون با آن‌ها رفتار شود و آن‌هایی هم که تخلفی کردند و جرم کوچکی داشتند باید با رأفت اسلامی برخورد شود. در این حوادث عده‌ای با احساسات می‌آیند و مسائلی پیش می‌آید اما آن‌هایی که سازمان‌یافته به خیابان‌ها آمدند و اعترافات‌شان در آینده پخش خواهد شد برنامه‌ریزی‌شان از دو سال قبل بوده است.
وقتی اربابان خارجی دستور اقدام دادند
وی ادامه داد: این افراد قصد داشتند سال قبل در مقطعی اقدامات خود را انجام دهند که موقعیت مناسب برایشان پیش نیامد. امسال نیز به دنبال زمان مناسبی بودند و بیشتر در تلاش بودند که در اواخر دی‌ و بهمن‌ ماه و ایام نزدیک به انتخابات اقدامات برنامه‌ریزی شده خود را انجام دهند، اما زمانی که موضوع بنزین اعلام شد، اربابانشان از خارج به آن‌ها اعلام کردند که زمان کارشان فرا رسیده است؛ با این افراد باید برخورد شود و اگر کسی تخلفی کرده و وابستگی‌هایی دارد قوه قضائیه باید با آن برخورد کند.
رئیس جمهور با اشاره به جلسه دیروز خود با وزیر کشور خاطرنشان کرد: روز گذشته وزیر کشور را خواستم و او گزارش بسیار مفصلی از آغاز تا پایان مسئله داد. در عین حال که دستورات لازم را به او دادم، دستور دادم که هیئتی سه نفره متشکل از معاون حقوقی رئیس‌جمهوری و وزرای کشور و دادگستری تشکیل شود تا همه موارد را بررسی کنند و در اسرع وقت به من گزارش دهند.
روحانی گفت: ممکن است در این حوادث کسی کشته شده باشد که اصلا مقصر نبوده بلکه عابر بوده، همچنین ممکن است کسی در حال حفاظت از واحد تجاری خود بوده و کسی با قمه به او حمله کرده و او کشته شده که این فرد شهید حساب می‌شود. همچنین آن‌هایی که مورد اصابت تیر قرار گرفتند، بر اساس گزارش پزشکی قانونی مشخص است که چه نوع گلوله‌ای به آن‌ها اصابت کرده است. اصلا گلوله‌هایی که پیدا شده در اختیار سپاه، بسیج و نیروی انتظامی نبوده بلکه مشخص است متعلق به چه نوع اسلحه‌ای بوده است.
خسارت‌ها جبران می شود
وی اظهار کرد: باید به وضعیت آنهایی که بی‌گناه از دست رفتند رسیدگی شود. همچنین همه آنهایی که کشته شدند یکسان نیستند؛ اگر در محل یا شهر ما یک نفر کشته شده فورا نباید بگوییم که او آشوبگر بوده و حق‌اش بوده بلکه ممکن است او واقعا آشوبگر نبوده و بی‌گناه و بی‌تقصیر بوده و در حال عبور بوده یا یک شعار ساده داده است. من از هیئت سه نفره می‌خواهم که هر چه سریع‌تر گزارش نهایی را تهیه کنند و به من بدهند و اگر کسی مقصر نبوده و به او خسارتی وارد شده سریعا آن را جبران کنیم.
رئیس جمهور در پایان با تاکید بر لزوم جبران خسارت‌های وارد شده به مردم از سوی شرکت‌های بیمه متعهد گفت: مردم ما در حوادث اخیر بزرگواری، عزت و عظمت خود را نشان دادند و امیدوارم بتوانیم خادم خوبی برای آن‌ها باشیم.