kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۱۶۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۶
در سفر مارشال بیلینگزلی به بیروت صورت گرفت

قطع رابطه ایران و حزب‌الله مأموریت رئیس‌ سابق FATF در لبنان

دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا، مسئول تحریم ایران و رئیس ‌سابق کارگروه اقدام مالی موسوم به FATF، با دو هدف به لبنان اعزام شد: مقابله با کنفرانس افق نو و قطع حمایت‌های ایران از حزب‌الله.




کنفرانس سالانه «افق نو» طی روزهای اول تا سوم مهرماه سال ۹۸ با حضور ده‌ها مهمان خارجی و داخلی برای هفتمین دوره برگزار شد، اما این‌بار با یک تغییر بزرگ و معنادار: افق نوی ۲۰۱۹ برای اولین بار در خارج از مرزهای ایران میزبان مهمانان بین‌المللی خود بود. کشوری که «نادر طالب‌زاده» دبیر کنفرانس به عنوان اولین میزبان خارجی افق نو انتخاب کرد، کشوری بود که خط مقدم مبارزه با رژیم صهیونیستی است: لبنان.
اهمیت این انتخاب و درستی ارزیابی طالب‌زاده درباره این‌که کدام کشور خارجی بیش از همه حساسیت آمریکایی‌ها را برخواهد انگیخت، از همان ابتدا مشخص شد. بلافاصله پس از آن‌که اعلام شد افق نو در بیروت، پایتخت لبنان، برگزار خواهد شد، تحریم‌هایی که پیشاپیش علیه طالب‌زاده و شماری دیگر از دست‌اندرکاران کنفرانس وضع شده بود، تشدید شدند.
به گزارش مشرق، برگزاری کنفرانس افق نو در سال‌های اخیر، خشم مقامات آمریکایی را در پی داشته است. این کنفرانس منجر به اخراج/استعفای «سیگال مندلکر» مدیر وقت «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» در وزارت خزانه‌داری آمریکا شد.
دفتر کنترل دارایی‌های خارجی همان‌گونه که از نامش برمی‌آید، مسئول کنترل دارایی‌های دولت آمریکا، و در رأس آنها دلار، در خارج از مرزهای ایالات متحده است. این یعنی تمامی «تحریم‌های ثانویه»ای که آمریکا علیه دولت‌ها، نهادها و‌ اشخاص خارجی اِعمال می‌کند، در این دفتر تدوین می‌شوند، نظارت بر اِعمال آنها به عهده این دفتر است، و تنبیه ناقضان آنها نیز از همین دفتر آغاز می‌شود.
مندلکر، مدیر این دفتر، صرفاً یک مقام دولتی آمریکایی نبود، بلکه آن‌چه او را متمایز می‌کرد، تولدش در فلسطین اشغالی و تابعیت دوگانه اسرائیلی-آمریکایی‌اش بود که نشان می‌داد دلیل ‌اشتیاقش برای استفاده بیش از اندازه از تحریم‌ها و به خصوص تمرکز روی طراحی و اجرای استراتژی «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی چیست. نادر طالب‌زاده در حاشیه کنفرانس افق نو در مصاحبه با خبرنگار اندیشکده شورای آتلانتیک (احتمالاً تأثیرگذارترین اندیشکده آمریکایی در امور بین‌الملل) که در محل کنفرانس حضور پیدا کرده بود، دقیقاً روی همین نکته دست گذاشت و صراحتاً گفت لبنان را برای آن انتخاب کرده که اعصاب سیگال مندلکر را خرد کند
این مقامِ حالا «سابق» آمریکایی، یک هفته پس از برگزاری کنفرانس افق نو در بیروت، نامه استعفای خود را تقدیم کرد.
به نظر می‌آید افق نو همچنان برای نظام آمریکا بیشتر از برای دولت فعلی ایران مهم و البته خطرناک است؛ آن‌قدر مهم و خطرناک که یک مقام عالی‌رتبه وزارت خزانه‌داری آمریکا برای جلوگیری از برگزاری این کنفرانس یا به عبارت واقع‌بینانه‌تر، کاستن از تأثیرات افق نو، شخصاً راهی لبنان می‌شود.
مارشال بیلینگزلی، دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تأمین مالی تروریسم، روز ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۹ (۳۱ شهریور ۹۸) یعنی یک روز پیش از آغاز رسمی کنفرانس افق نو، برای دیدار با «سعد حریری» نخست‌وزیر وقت لبنان (که اخیراً استعفا داد)، «نبیه بری» رئیس ‌پارلمان این کشور و همچنین رئیس ‌بانک مرکزی و شماری دیگر از مقامات حوزه بانکداری لبنان وارد لبنان می‌شود.
اگرچه وب‌سایت رسمی سفارت آمریکا در لبنان این سفر را سفری دوروزه توصیف کرده، اما برخی منابع دیگر می‌گویند بیلینگزلی تمام سه روز مصادف با افق نو را در بیروت به سر برده است.
بیلینگزلی کسی بود که سال ۲۰۱۸ وقتی آمریکا به عنوان رئیس ‌دوره‌ای «کارگروه اقدام مالی» (FATF) انتخاب شد، دولت ترامپ او را روی این کرسی مهم نشاند، کرسی‌ای که بیلینگزلی در سخنرانی خود در شورای آتلانتیک، اذعان می‌کند تمام تلاشش را به کار بسته تا از آن برای تشکیل و تقویت یک ائتلاف ضدایرانی استفاده کند.
با توجه به ادامه بحث‌های داخلی درباره پیوستن یا نپیوستن به FATF خواندن ادامه این گزارش برای درک هدف کشورهای غربی از تشویق و تهدید ایران به رفتن زیر بار الزامات کارگروه اقدام مالی ضرورت دارد؛ الزاماتی که تنها یک هدف دارند و آن هم قطع حمایت‌های ایران از بازیگران محور مقاومت در منطقه است. سخنرانی مارشال بیلینگزلی (که تا همین چند ماه پیش رئیس‌ کارگروه اقدام مالی بود) در اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک جای هیچ شک و شبهه‌ای را در این‌باره باقی نمی‌گذارد.
بیلینگزلی در این اندیشکده بر لزوم قطع حمایت‌های ایران از حزب‌الله تأکید می‌کند.
دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا، مسئول تحریم ایران و رئیس ‌سابق کارگروه اقدام مالی موسوم به FATF، با دو هدف به لبنان اعزام شد: مقابله با کنفرانس افق نو و قطع حمایت‌های ایران از حزب‌الله.