kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۹۳۰
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۹
اعتراف نماینده سابق ترامپ در ائتلاف ضد داعش

40 هزار داعشی را از 110 کشور روانه سوریه کردیم

نماینده سابق رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به انتقال 40 هزار تروریست عضو داعش از 110 کشور جهان به سوریه، اعتراف کرد.

در جریان جدال‌های کنونی میان مقامات ترکیه و سران آمریکا، «برت مک گورک» به ابعاد تازه‌ای در مورد حمایت غرب از داعش اعتراف کرد. هفته گذشته«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، طی سخنرانی خود برای اعضای حزب حاکم «عدالت و توسعه» گفت، ظهور گروه تروریستی داعش، توطئه کشورهای غربی بوده است، آنها این ماشین کشتار را اختراع کرده و افسار آن را در کنترل داشته‌اند.»
این اظهارات اردوغان با واکنش «برت مک گورک» نماینده سابق «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش مواجه شد. این مقام سابق کاخ سفید که به نظر می‌رسد، از اظهارات اردوغان برافروخته شده است، تلاش کرد که ترکیه را در گناه انتقال داعش به سوریه، شریک کند و به اصطلاح‌، برای آمریکا یک همدست و شریک جرم بسازد. مک گورک با این هدف، از حمایت‌های ترکیه از گروه تروریستی داعش خبرداد و گفت: 40 هزار داعشی از  ۱۱۰ کشور جهان به فرودگاه‌های ترکیه آمده و سپس به سمت مرز‌های سوریه رفتند. به عبارت دیگر، مک گورک نیز مثل «هیلاری کلینتون» و «جوبایدن» مقامات سابق کاخ سفید، اعتراف کرد که داعش در اصل، یک پروژه آمریکایی بوده و عناصر این گروه تکفیری توسط واشنگتن و همدستان منطقه‌ای آن، مثل ترکیه، روانه سوریه شده‌اند. ترامپ نیز در دوران رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ آشکارا گفته بود، واشنگتن داعش را ایجاد کرده است.
مک گورک البته، به صورت ناشیانه تلاش کرد که گناه اصلی را به گردن مقامات آنکارا بیندازد و مدعی شد: ما با ترکیه همکاری می‌کردیم و بیش از هر کشوری به آنکارا سفر کردیم تا این کشور را به بستن مرزهایش به روی داعشی‌ها تشویق کنیم! اما ترکیه هرگز این کار را نکرده است.
این در حالی است که در سال‌های گذشته و قبل از آنکه شکست حامیان تروریسم در سوریه آشکار شود، میان آنکارا و واشنگتن در مورد سوریه، یک‌اشتراک مساعی کامل وجود داشته است.
 به گزارش باشگاه خبرنگاران، تا کنون بر اساس گزارش‌های مستند بسیاری ثابت شده است که آمریکا و اعضای ناتو از حامیان اصلی ایجاد گروه تروریستی داعش بوده و هستند.
خروج کامل آمریکایی‌ها از استان‌های حلب و رقه
نظامیان آمریکایی به طور کامل از استان‌های حلب و رقه در شمال شرق سوریه خارج شدند و گروهی از نظامیان فرانسوی نیز از استان حسکه سوریه عقب‌نشینی
کردند.
منابع مطلع در مصاحبه با شبکه المیادین، عقب‌نشینی کامل نظامیان آمریکایی از استان‌های حلب و رقه را تاکید کردند و گفتند که این نظامیان با ۶۰ کامیون و خودروی نظامی از فرودگاه صرین در حومه شرقی حلب خارج شدند.
خبرنگار المیادین همچنین گزارش داد که گروهی از نیروهای آمریکایی همزمان با پرواز دو هلی‌کوپتر بر فراز ارودگاه« الهول» در شرق سوریه، وارد این اردوگاه شدند. اعضای خانواده عناصر داعشی در این اردوگاه حضور دارند.
بنا بر گزارش خبرنگار المیادین، نظامیان آمریکایی پرونده‌ها و اسناد خود را قبل از عقب‌نشینی از فروگاه «عین العرب» در شمال شرق سوریه، نیز به آتش کشیدند.
طبق این گزارش، گروهی از نیروهای فرانسوی موجود در پایگاه نظامی «خراب الجیر» در حومه شمالی حسکه نیز از این پایگاه عقب‌نشینی کردند.
در همین حال، خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» گزارش داد که نظامیان آمریکایی صبح دیروز پس از عقب‌نشینی از حلب و رقه، به همراه تجهیزات و ادوات نظامی خود به سمت عراق حرکت کردند.
نظامیان آمریکایی پس از پذیرش توافق آتش‌بس توسط ترکیه در شمال سوریه‌، این مناطق را ترک‌می‌کنند.
پیش از این، نیروهای آمریکایی دو شهر منبج و کوبانی را ترک کرده بودند و نیروهای سوری نیز پس از توافق با کُردها، وارد این مناطق شد ه‌اند.
 نیروهای آمریکایی مستقر در شمال سوریه به دنبال گذشت چند روز از عملیات نظامی ترکیه، دستور خروج از شمال سوریه را دریافت کرده‌اند.
خبرگزاری مهر هم گزارش داد، منابع خبری از خروج نظامیان آمریکایی از بزرگترین پایگاه نظامی خود در شمال سوریه موسوم به «صرین» خبر دادند.
پایگاه «صرین» بزرگترین پایگاه نیروهای آمریکایی در شمال سوریه محسوب شده و این چهارمین پایگاهی است که طی دو هفته گذشت نظامیان آمریکایی از آن خارج می‌شوند.
اکنون نظامیان آمریکایی فقط در پایگاه‌های خود در استان‌های دیرالزور و حسکه حضور دارند.