kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۶۳۸
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۸

روزهای شلوغ کنگره، برای بررسی استیضاح دونالد ترامپ

کنگره آمریکا این روزها شاهد برگزاری جلسات پی‌در‌پی شهادت مقامات نزدیک به دونالد ترامپ برای پیشبرد تحقیقات درخصوص لزوم استیضاح رئیس‌جمهور این کشور است.



سرویس خارجی-

مقامات «دولت ترامپ» علیرغم مخالفت کاخ سفید یکی پس از دیگری برای تحقیقات درخصوص استیضاح ترامپ در مورد پرونده رسوایی اوکراین گیت به کنگره آمریکا احضار می‌شوند و پرونده با جدیت از سوی دموکرات‌ها پی‌گیری می‌شود. پایگاه اینترنتی روزنامه «واشنگتن پست» در تبیین این فضا نوشته، «دموکرات‌های عضو مجلس نمایندگان آمریکا که تحقیقات درباره لزوم استیضاح رئیس‌جمهور این کشور را آغاز کرده‌اند، سرگرم بررسی احضار رسمی جان بولتون مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا، که ماه گذشته از دولت ترامپ کناره‌گیری کرد، برای شهادت دادن در برابر کنگره‌اند». اگر چه برخی معتقدند بولتون از سوی ترامپ اخراج شد.
دو تن از مقامات مسئول در کنگره آمریکا که در حال تلاش برای پیشبرد تحقیقات درخصوص لزوم استیضاح ترامپ هستند، به شرط فاش نشدن نامشان، به واشنگتن پست گفته‌اند انتظار می‌رود، «مایکل مک کینلی» مشاور پیشین مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، پشت در‌های بسته، در برابر کنگره شهادت دهد. اظهارات مک کینلی که هفته پیش از مقام خود در وزارت امور خارجه آمریکا استعفا کرد، ممکن است برای محققان درباره لزوم استیضاح ترامپ بسیار راهگشا باشد و همچنین اقدامات پامپئو و تأثیراتش بر وزارت امور خارجه آمریکا را برای اعضای کنگره روشن کند.
واشنگتن پست می‌افزاید: «در حالی که کنگره از تعطیلات دو هفته‌ای بازگشته است، احضاریه‌های دیگری ارسال شده و انتظار می‌رود، شخصیت‌های بیشتری در برابر کنگره شهادت دهند. به عنوان مثال، طبق برنامهِ اعلام شده، قرار است گوردون اسکادلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا، که برایش احضاریه رسمی از سوی کنگره ارسال شده است، روز پنجشنبه(فردا) در برابر کمیته‌های مختلف مجلس نمایندگان آمریکا شهادت دهد».
10 ساعت پاسخگویی
پایگاه خبری «هیل» نیز نوشته: «همزمان با اینکه دموکرات‌ها به عنوان بخشی از تحقیقات استیضاح درصدد پی بردن به این مسئله هستند که چطور متحدان رئیس‌جمهور آمریکا سیاست رسمی در مورد اوکراین را دور زده‌اند، مشاور سابق رئیس‌جمهور آمریکا در امور روسیه به مدت ۱۰ ساعت در مقابل مجلس نمایندگان به ارائه توضیحات و شهادت پرداخت. بر اساس این گزارش «فیونا هیل» که تا تابستان سال جاری میلادی به عنوان مشاور ارشد دونالد ترامپ، در امور روسیه در شورای امنیت ملی خدمت کرده بود، سومین شاهدی است که در یک جلسه غیرعلنی در مقابل سه کمیته مجلس نمایندگان آمریکا که تحقیقات استیضاح را رهبری می‌کنند، حضور می‌یابد. پیش از وی کورت وولکر، نماینده ویژه سابق آمریکا در امور اوکراین و ماری یوانوویچ، سفیر سابق آمریکا در اوکراین در جریان این روند شهادت داده بودند. به گفته دموکرات‌ها شهادت «فیونا هیل» این ادعاها را که ترامپ و افراد نزدیک به او از مقامات خارجی کمک گرفتند تا یکی از رقبای سیاسی داخلی را با هدف بالا بردن شانس پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات آتی بی‌اعتبار کنند، قوی‌تر می‌کند.