kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۵۴۲
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۱
در پاسخ به سؤال کیهان درباره سرنوشت فاجعه‌بار ارز۴۲۰۰ تومانی

روحانی: ۱۸ میلیارد دلار را به باد ندادیم به مردم دادیم!

خبرنگار کیهان در نشست خبری دیروز از آقای روحانی درباره بر باد رفتن 18 میلیارد ارز 4200 تومانی و مسئولیت این خسارت پرسید که رئیس جمهور در پاسخ گفت 18 میلیارد دلار بر باد نرفته و به مردم داده شده است!



سرویس سیاسی-

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، روز گذشته در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی که در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری انجام شد، با اشاره به عملکرد دولت در دو سال گذشته، گفت: «از سال 97 تاکنون، 18 ماه سختی بر مردم ما گذشت» ولی «آمارها و شاخص‌ها نشان‌دهنده موفقیت اقتصادی است»
بانک مرکزی در مورد ارز 4200 توضیح بدهد
رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان مبنی بر اینکه مسئولیت به باد رفتن 18 میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور در سال گذشته و در اوج جنگ اقتصادی آن‌هم در قالب واگذاری ارز 4200 تومانی با چه کسی است، گفت: این سؤال، سؤال شایعی در روزنامه‌هاست و من از بانک مرکزی هم می‌خواهم که به این سؤال پاسخ مفصل‌تری بدهند.
قوه قضاییه باید برخورد کند!
وی افزود: اولاً 18 میلیاردی که می‌گویند بر باد رفته، این‌گونه است که ۱۸ میلیارد دلار را برای واردات کالا ثبت سفارش کردند. مثلاً ما برای کالا امسال ۱۹ میلیارد به برخی افراد دادیم و آن‌ها گفتند می‌خواهند این جنس وارد شود. البته این‌ها باید بررسی شود و اگر کسی پول گرفته و جنس را وارد نکرده باید با آن برخورد شود. هم دستگاه‌های اجرایی ما و هم قوه قضاییه باید برخورد کنند.
18 میلیارد دلار را به مردم دادیم؛
 به باد ندادیم!
وی تصریح کرد: این حرف بسیار غلطی است که می‌گویند ۱۸ میلیارد بر باد داده شده است این حرف نادرست است. ۱۸ میلیارد به باد ندادیم، به مردم داده‌ایم.
با واگذاری ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف بودم
روحانی اضافه کرد: شما می‌دانید در سال ۹۷ یک بحران در کشور ایجاد شد و قیمت ارز ساعتی تغییر می‌کرد. شما می‌دانید در بازار و پاساژها چه خبر بود و چه نگرانی‌هایی ایجاد شد. در دولت درباره این‌که ما چه کنیم تقریباً همه اتفاق‌نظر داشتند که باید برای کالاها ارز را با نرخ واحد ایجاد کنیم.
کیهان از ارز ۴۲۰۰ تومانی تعریف کرد!
وی افزود: این کار در آن زمان کار درستی بود و اولین روزنامه‌ای که از آن تعریف کرد هم کیهان بود، مقام معظم رهبری هم به من فرمودند این کار بسیار خوبی بود، شما ای‌کاش زودتر انجام می‌دادید. البته بنده در آن جلسه با این تصمیم مخالف بودم. گفتم اگر تمام افراد اقتصادی دولت اتفاق‌نظر دارند بنده می‌پذیرم و چون همه به‌اتفاق نظر داشتند از آقای جهانگیری خواستم این را اعلام کند. اصل تصمیم ایراد نداشت، در زمان خودش تصمیم درستی بود. یک عده‌ای سوءاستفاده کردند ولی بعداً به بانک مرکزی گفتم باید به هر کس پولی داده می‌شد اعلام شود و اگر کسی پول گرفت و جنس موردنظر را وارد نکرد با آن برخورد شود.
روحانی تأکید کرد: اعلام ارز ۴۲۰۰ تومانی علیرغم اینکه بنده موافق نبودم کار درستی بود اما عده‌ای سوءاستفاده کردند که حتماً باید بررسی شود و کسی اگر تخلف کرده باید با آن برخورد شود.
اروپایی‌ها بدعهدی کردند
رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره بدعهدی سه کشور اروپایی در برجام، با بیان اینکه «امروز به جز 3 کشور کوچک کشوری نیست کار آمریکا را تأیید کند و همه این اقدام را محکوم می‌کنند»، گفت: قرار شد کشورهای باقی مانده در برجام خروج آمریکا را جبران کنند اما اروپایی‌ها بدعهدی کردند. ما با چین و روسیه ارتباط خوبی داریم اما سه کشور اروپایی متاسفانه پای تعهد خودشان نماندند و آنچه لازم بود انجام دهند را انجام ندادند و به قولهای خود عمل نکردند.
آی‌آر 9 و آی‌آر 7 هم
شروع به کار خواهد کرد
وی تصریح کرد: اقدامات جمهوری اسلامی بر مبنای اتکا بر ملت و در قدم بعد در مسیر کاهش تعهدات برجامی بوده است و در این زمینه ما از اردیبهشت سال ۹۸ کاهش تعهدات را آغاز کردیم.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: در مرحله اول کاهش تعهدات را در زمینه افزایش غنی سازی انجام دادیم و در خصوص آب سنگین هم بر اساس برنامه پیش می‌رویم. از آنجایی که با اروپا به توافق نرسیدیم مرحله دوم را هم آغاز کردیم و الان غنی سازی ما حدود چهار و نیم است و در مرحله سوم که اعلام کردیم در زمینه تحقیق و توسعه، زمانبندی های برجامی را رعایت نخواهیم کرد و به زودی آی آر 9 و آی آر 7 هم شروع به کار خواهد کرد. وی گفت: اگر اروپایی‌ها به تعهدات خود برگردند ما نیز به تعهدات خود عمل می‌کنیم در غیر این صورت ما هم ادامه خواهیم داد.
حقوق‌های نجومی، غیرعادلانه بود نه نجومی
روحانی در پاسخ به سؤال فارس در مورد حقوق‌های نجومی گفت: این حقوق‌ها، حقوق‌های غیرعادلانه بود نه نجومی.
روحانی یادآور شد: کل مبلغی که گفته شد 300 میلیارد ریال بیشتر نبود که از افراد گرفته شد. در زمینه حقوق غیر عادلانه آغازگر دولت بود. ما در دولت این بحث را مطرح کردیم و مقابله با آن را در دولت تصویب کردیم بعد از اینکه در دولت در این مطلب ورود کرد، برخی‌های دیگر هم به دنبال مسائلی که مطرح شد، رفتند.
فساد را ریشه‌ای حل کنیم
رئیس‌جمهور اظهار داشت: مبارزه با فساد یک کار بسیار ضروری و لازم است اما اعتقاد ما این است که مبارزه با فساد به صورت موردی، هیجانی و تبلیغاتی ما را به هدف نمی‌رساند ما باید با فساد مبارزه کنیم به صورت جامع ریشه‌ای و اصولی و باید ریشه فساد را از بین ببریم ممکن است شما یک فاسد را بگیرید، محاکمه کنید و اعدام کنید ولی آنچه مهم است این است که باید اصل فساد از بین برود و راه حل آن چیزی است که ما تقدیم مجلس کرده‌ایم.
به دنبال روابط خوب با همسایگان بوده‌ایم
رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سال خبرنگار دیگری درباره سفر نخست وزیر پاکستان به ایران اظهار داشت: یکی از اهداف سفر نخست وزیر پاکستان این بود که در زمینه مسائل و مشکلات منطقه با هم گفت‌وگو کنیم به دلیل این که نخست وزیر پاکستان روز سه شنبه عازم عربستان است می‌خواست نکات مورد نظر ما را بشنود.
روحانی با بیان اینکه به دنبال روابط خوب با همسایگان بوده‌ایم، تصریح کرد: برای حل مسائل منطقه‌ای، موضوع یمن موضوع مهمی است که اگر در آنجا به پایان جنگ منتهی شویم یکی از گره‌های منطقه از جمله در روابط ایران و عربستان باز خواهد شد.
طرح ائتلاف امید به 8 کشور منطقه ارسال شد
رئیس‌جمهور با بیان اینکه «ما مشکلی نداریم که از طریق گفت‌وگو مسائل را با کشورهای منطقه از جمله عربستان حل کنیم» یادآور شد: ما هیچ وقت نخواستیم با همسایگان روابط بدی داشته باشیم و طرح بسیار مهمی را هم در سازمان ملل ارائه کردیم به نام ائتلاف امید و این طرح امروز برای هشت کشور منطقه ارسال شده است.
تحقیقات ما درباره نفتکش ایرانی به زودی به نتیجه می‌رسد
روحانی تاکید کرد: گرچه آنچه در دریای سرخ واقع شد و کشتی ما هدف قرار داده شده بود مشکلاتی را ایجاد کرد و میزان تحقیقات ما به زودی به نتیجه برسد. آنچه مسلم است یک رژیمی با کمک برخی از کشورها این کار را انجام داده و ما داریم بررسی می‌کنیم تا ببینیم چه اتفاقی افتاده است.
وی در ادامه درباره سفر برخی مقامات اماراتی به ایران هم گفت: بله برخی از مقامات اماراتی به ایران آمدند؛ روابط تهران و امارات در ماه‌های اخیر بهتر از گذشته است و روند به سمت و سوی بهبود روابط است.
چرا وعده‌های انتخاباتی محقق نشد؟
رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی پیرامون تغییر کردن روحانی یا پشت کردن رئیس‌جمهور به رأی مردم، عنوان کرد: وعده دادیم شرایط اقتصادی را از طرف مردم پیش می‌بریم، اما با شرایط جدیدی مواجه شدیم و پیش‌بینی نمی‌کردم که افرادی کم خرد حادثه‌ای را در مملکت به وجود بیاورند و ضد انقلاب از آن سوءاستفاده کنند و بعد از آن ترامپ روی آن سوار شود و شدیدترین تحریم‌ها را که هیچوقت شاهد آن نبودیم را علیه ایران وضع کنند.
زلزله و سیل را پیش بینی نمی‌کردیم
وی با بیان اینکه کار و تلاش دولت را باید با شرایط موجود مقایسه کنیم، تصریح کرد: البته حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل را هم داشتیم. فکر نمی‌کردیم در منطقه عده‌ای اینقدر به دنبال شرارت باشند، همه اینها در این شرایط بوده و کاری که دولت ارائه کرده نشان می‌دهد دولت خسته نیست و می‌تواند از سخت‌ترین شرایط بحران اقتصادی خارج شود.
آماده فداکاری و قربانی شدن هستم
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در سفر سازمان ملل دو پیام رسا به دنیا دادیم، گفت: یکی پیام صلح ایران برای منطقه بود که پذیرفته شد و دیگری اینکه «ما از مذاکره نمی‌ترسیم» و حتی در این سفر آماده بودیم اجلاس سران 5+1 در سطح سران برگزار شود به شرطی که جلسه 5+1 باشد نه جلسه انتخاباتی برای ترامپ. به سران اروپایی هم گفتم که هرگاه مطمئن شوم منافع ملت ایران در جلسه‌ای تأمین می‌شود، در آن جلسه شرکت خواهم کرد ولو اینکه خود قربانی شوم و در آینده هم این کار را خواهم کرد و هرگاه احساس کنم ملاقات و یا جلسه‌ای منافع ملت را تأمین می‌کند، من افتخار خواهم کرد که این فداکاری را بکنم.
شورای نگهبان ناظر باشد نه قضاوت کننده
رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات روزهای اخیر وی در خصوص فیلترهای شورای نگهبان برای انتخابات، تصریح کرد: برای لایحه جامع انتخاباتی زحمات زیادی کشیده شد و خیلی امید داشتیم وقتی به مجلس رفت در زمان مناسب خود تصویب شود که متاسفانه این کار نشد. آنچه مورد نظر ماست و مهم است، شکست دیگری برای آمریکا است. اگر بتوانیم در انتخابات اسفند حضور پر رنگ مردم و رقابت آزادتر را داشته باشیم به نظر من آن انتخابات یک شکست برای دشمنان و آمریکاست و ملت ما را قوی‌تر نشان خواهد داد.
روحانی گفت: من بحثم این نبود که فلان نهاد خوب عمل می‌کند یا نمی‌کند، همه نهادها در چارچوب قانون محترم هستند. با این لایحه شفافیت ما اگر تصویب بشود که خیلی بهتر خواهد بود چون مشخص خواهد شد شورای نگهبان چه را‌ئی داده شده است.
وی عنوان کرد: شورای نگهبان طبق قانون ناظر است، قضاوت کننده نیست، دخالت کننده هم نیست و امیدواریم به این وظایف خود به خوبی عمل کند و دولت هم مجری انتخابات است. آنچه خواست ما است، یک انتخابات پرشور، رقابتی و آزاد است.
ما کمتر صحبت کردیم؛ بیشتر کار کردیم
روحانی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری پیرامون تأخیر در برگزاری نشست خبری، خاطرنشان کرد: فاصله برگزاری نشست خبری با رسانه‌ها مقداری طول کشید ولی این دلیل سیاسی نداشت، امروز که مصاحبه برگزار شده در زمان خوبی است البته قبول دارم ما در زمان طوفان کمتر آمدیم و صحبت کردیم و بیشتر کار کردیم.
شوق ترامپ برای مذاکره بیشتر است
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز از هر زمان دیگر دنیا مشتاق‌تر است با ما حرف بزند، عنوان کرد: همه در سازمان ملل تلاش داشتند که ایران مذاکره را قبول کند، نخست وزیر پاکستان هم صریحاً اعلام کرد که ترامپ از من خواسته که واسطه شوم برای مذاکره و امروز می‌بینیم از هر زمان دیگر این شوق برای مذاکره بیشتر است.
اگر اقدامی نبینیم،
گام بعدی کاهش تعهدات را برمی‌داریم
وی افزود: در شرایط فعلی امکان اینکه جنگ یمن متوقف شود از هر زمان دیگر بیشتر است. امروز ایران به عنوان یک کشور سرافراز مورد قبول همه است و بسیاری از رهبران دنیا به ما گفتند شما چگونه با این همه تحریم و فشار مقابله می‌کنید. البته آثار طوفان همچنان باقی است. ما آمادگی داریم با غرب و کشورهای منطقه مذاکره کنیم.
روحانی تصریح کرد: اگر در پایان دیماه اقدامی را از سوی طرف مقابل در برجام مشاهده نکنیم در پایان زمان مقرر اقدام بعدی را انجام
خواهیم داد.