kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۵۳۲
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۹

تاکنون 3 میلیون زائر ایرانی اربعین وارد عراق شده‌اند

رئیس‌ستاد اربعین کشور گفت: تاکنون بیش از ۶۰ درصد از مجموع زائران اربعین امسال از مرز بین‌المللی مهران تردد داشته‌اند.



حسین ذوالفقاری اظهار داشت: تاکنون بیش از سه میلیون نفر از طریق مرزهای چهارگانه مهران، شلمچه، چذابه و خسروی به کشور عراق تردد کرده‌اند.
وی با بیان اینکه با مدیریت ستاد اربعین هیچگونه مشکل امنیتی نداشته‌ایم، افزود: روند رفت و آمد زوار همچنان به عراق ادامه دارد و وضعیت مرزها آرام و ترددها تقریبا به آسانی صورت می‌گیرد.
رئیس ‌ستاد اربعین کشور با تاکید بر اینکه بسیج امکانات از لحاظ حمل ‌و نقل و از لحاظ پشتیبانی از کمیته اسکان و تغذیه صورت گرفته است، یادآور شد: برای بازگشت دو میلیون زائری که هم‌اکنون در عراق هستند درحال رایزنی با مسئولان این کشور هستیم.
گسیل امکانات سپاه به سوی مرزها
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: این عزم در سپاه وجود دارد تا با تعطیل کردن همه سرویس‌های رفت و آمد در همه شهرها، اتوبوس‌ها و امکانات حمل‌ونقل را به سوی مرزها گسیل کنیم.
سرلشکر حسین سلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سال جاری حجم زائرانی که به عتبات عالیات مشرف شده‌اند، نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.
وی با بیان اینکه چیزی که تاکنون ملاحظه شد حرکت آرام و منطقی زائران و خدماتی که در حال انجام است، افزود: به فضل الهی امنیت برقرار است و مسائل حمل‌ونقل تا حدود بسیاری حل شده است.
سلامی با تأکید بر اینکه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمادگی کامل برای بازگشت زائران داریم، یادآور شد: این عزم در سپاه وجود دارد تا با تعطیل کردن همه سرویس‌های رفت و آمد در همه شهرها، اتوبوس‌ها و امکانات حمل‌ونقل را به سوی مرزها گسیل کنیم.
وی با‌ اشاره به این موضوع که مشکلاتی که در روزهای قبل وجود داشت به تدریج در حال حل شدن است و مشکل خاصی مشاهده نشده است، خاطرنشان کرد: تأکید ما بر امنیت بوده و سیستم‌های اطلاعاتی کاملا فعال هستند، دستگاه‌های امنیتی نیز هوشیار هستند تا این مراسم عظیم حسینی با نهایت آسایش و امنیت برای مردم برگزار شود.
اربعین امسال تاکنون شاهد کمترین جرم در مرزها بودیم
رئیس ‌پلیس آگاهی ناجا گفت: از ابتدای ماه صفر و شروع همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین تاکنون شاهد کمترین جرم در مرزهای شلمچه، چذابه، خسروی و مهران بودیم.
سرتیپ محسن حسن‌خانی با بیان اینکه در ایام تردد زائران اربعین تنها موارد جزئی چون سرقت گوشی همراه در مرزهای چهارگانه گزارش شده است اظهار داشت:
وی با‌ اشاره به کاهش ۴۰ درصدی جرائم در مرزهای چهارگانه افزود: کارآگاهان مبارزه با سرقت‌، جعل و کلاهبرداری در مسیرهای تردد زائران مستقر هستند  و شناسایی مجرمان سابقه‌دار و دستگیری افرادی که قصد انجام اعمال مجرمانه در مرزهای چهارگانه داشته باشند از دیگر اقدامات پلیس آگاهی برای خدمات‌دهی به زائران اربعین می‌باشد.
حسن‌خانی با ‌اشاره به استقرار گشت‌های محسوس و نا محسوس و تیم‌های دی وی آر در مرزهای چهارگانه تصریح کرد: دوربین‌های پلاک خوان در تمامی مرزها و شهرهای منتهی به مرزها در حال رصد هستند، همچنین همه بانک‌های اطلاعاتی ناجا در مرزها مستقر شده‌اند.
رئیس ‌پلیس آگاهی ناجا از زائران اربعین حسینی‌(ع) خواست خودروهای خود را در محل‌های تعیین شده پارک کرده و از رها کردن اسناد و اموال با ارزش خود در داخل خودرو پرهیز
کنند.
استقبال کم نظیر مردم حماسه دیگری
در اربعین امسال رقم زد
وزیر اطلاعات همایش اربعین امسال را با‌شکوه‌تر از سال‌های گذشته دانست و گفت: استقبال کم نظیر مردم حماسه دیگری در اربعین امسال رقم زد.
حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی در بازدید از موکب‌های برپا شده در مرز شلمچه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با حذف روادید بین ۲ کشور ایران و عراق شاهد افزایش چشمگیر زائران کربلا هستیم اظهار داشت: سفر زائران کربلا امسال نسبت به سال‌های گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است و پیش‌بینی شده جمعیت زائران اربعین امسال نسبت به سال گذشته افزایش ۲ میلیون نفری داشته باشد.
وی گفت: نسبت به اربعین سال گذشته مشکلات کمتری امسال مشاهده شده و همه پای کار هستند تا شاهد وضعیت متفاوتی در اربعین امسال در مرزها باشیم.
وی گفت: با وجود تلاش خوب صورت گرفته در خدمت‌رسانی به زائران همچنان باید تلاش شود تا کمبودهای باقی مانده بر‌طرف شوند تا در سال‌های آینده نیز  در زیرساخت‌ها مشکلی نداشته باشیم و بهتر پاسخگوی زوار امام حسین علیه‌السلام باشیم.
وزیر اطلاعات در ادامه بیان داشت: رفت و آمد در مرزهای چهار گانه کشور روان و عالی و وضعیت خدمت‌رسانی به زائران اربعین از سوی موکب‌ها بسیار خوب و قابل تقدیراست. هیچ مشکل امنیتی مرزهای تردد زائران را تهدید نمی‌کند.
فرمانده قرارگاه اربعین نیروی انتظامی جمهوری اسلامی(ناجا) گفت: امنیت تمامی مرزها و زائران اربعین تامین شده است و هیچ‌گونه مشکل امنیتی مرزها را تهدید نمی‌کند.
سرتیپ محسن فتحی‌زاده اظهار داشت: با توجه به اینکه امسال حضور زائران در مرزها زودتر از سال‌های گذشته شروع شد  نیروهای مسلح نیز عملیات تامین امنیت زائران را زودتر از حضور آنها شروع کردند و همین موضوع باعث شد تاکنون هیچ مشکلی موجب اختلال در تامین امنیت مرزهای چهارگانه در ۲ طرف مشاهده نشده است.
وی با بیان اینکه سهم خروج زائران از مرز مهران ۶۰ درصد بیشتر  از سایر مرزهاست، افزود: هم‌اکنون موضوع مدیریت موج برگشت زائران از عراق در دستور کار است و باید همه اعضای ستاد اربعین آمادگی حداکثری خود برای پذیرش حجم سنگینی از زائران را داشته باشند و مردم نیز بازگشت خود را به روزهای بعد از اربعین موکول نکنند و به تدریج برای ورود به کشور عازم مرزها
شوند.
وی در مورد حمل‌ونقل زائران هم اضافه کرد: امسال بیش از ۶۵ درصد زائران از خودروهای شخصی استفاده کردند و با شرایط موجود حمل‌ونقل عمومی و اتوبوس‌های برون شهری جوابگوی انتقال زائران به خارج استان ایلام است.
پخت روزانه سه میلیون و ۷۰۰ هزار
وعده غذایی برای زائران
رئیس ‌کمیته تغذیه و اسکان ستاد اربعین گفت: روزانه در اوج تردد تا سه میلیون و ۷۰۰  هزار وعده غذایی در چهار مرز تردد زائران اربعین و داخل عراق پخت و توزیع می‌شود.
سرتیپ حسن پلارک اظهار داشت: ۲ هزار و ۵۸۰ موکب سازماندهی شده است که ۴۶ درصد این ایستگاه‌های صلواتی در خاک عراق مستقر هستند.
وی افزود: بیشترین تمرکز خدمات تغذیه و اسکان با توجه به حجم تراکم بسیار بالای جمعیت در مرز مهران ایجاد شده
است.
پلارک درخصوص تامین آب آشامیدنی زائران یادآور شد: برای موج بازگشت مسافران اربعین ۶ میلیون بطری آب ذخیره‌سازی شده است و روزانه ۲ هزار قالب یخ از طریق کرمانشاه وارد مهران و داخل خاک عراق می‌شود.
رئیس‌کمیته تغذیه و اسکان ستاد اربعین گفت: رقم قابل توجهی برنج و آرد از طریق ستاد اربعین تامین شده است تا موکب‌ها در بازگشت تا مدت زمان بیشتری فعالیت‌های تغذیه‌ای زائران را ادامه دهند.
این گزارش حاکیست همه فضاهای بیرون و درون پایانه مرزی و حتی کیلومترها دورتر از شهر و مرز مهران تحت کنترل نیروهای امنیتی با تجهیزات مدرن و ویژه است.
یک بیمارستان صحرایی با ۴۵ نفر کادر توسط سپاه در مرز مهران مستقر شده و با استقرار بالگردهای سپاه در مرز مهران،  ۴۰۰ دستگاه اتوبوس و تریلر برای حمل‌ونقل زائران در موج بازگشت از سوی سپاه آماده است.
نیاز سه هزار دستگاه اتوبوس
برای بازگشت زائران از مرز مهران
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان ایلام گفت: با توجه به حجم زیاد زائران برای بازگشت به کشور از طریق مرز مهران، سه هزار دستگاه اتوبوس برای انتقال آنها نیاز است.
نورالله دلخواه اظهار داشت: اکنون روزانه به طور متوسط ۲۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در مرز مهران کار جابه‌جایی زائران به نقاط مختلف کشور را انجام می‌دهند.
وی افزود: موج برگشت زائران به کشور آغاز شده است و اکنون روزانه حداقل ۷۰ هزار نفر وارد کشور می‌شوند در حالی که هنوز میزان تردد زائران به کشور عراق از مرز مهران قابل توجه است و از مرز ۲۸۰ هزار نفر نیز در بعضی روزها می‌گذرد.
خدمات‌دهی خادمان رضوی
روزانه به پنج هزار زائر
سه هزار خادم و خادمیار داوطلب آستان قدس رضوی روزانه به بیش از پنج هزار زائر اربعین در ۲ مرز ورودی و چهار مرز خروجی کشور خدمات فرهنگی، درمانی، اسکان و تغذیه ارائه می‌دهند.
قائم‌مقام متولی آستان قدس رضوی گفت: تمام خدمات و امکانات برای استقبال از زائرین کشورهای افغانستان و پاکستان در مرزهای ورودی کشور مهیا شده است.
مصطفی خاکسار قهرودی به خدمات ارائه شده در موکب‌های مرز دوغارون به زائرین کشور افغانستان‌اشاره کرد و اظهار داشت: ۲ موکب در این مرز مستقر شده که روزانه پذیرای بیش از ۲ هزار زائر افغانستانی است.
زائران کالای ممنوعه همراه نداشته باشند
رئیس ‌پلیس امنیت اقتصادی ناجا به زائران اربعین توصیه کرد کالاهایی که در فهرست ممنوعه گمرک جمهوری اسلامی ایران قرار دارند در سفر به کربلا و خروج از مرز همراه نداشته باشند.
سرتیپ محمدرضا مقیمی با بیان اینکه کارکنان مستقر در مرز حین تردد زائران بر ورود و خروج کالاهای همراه آنان نظارت دارند، تصریح کرد: زائران با دقت نظر کافی مراقب باشند تا کالاهایی را که در لیست ممنوعه گمرک جمهوری اسلامی ایران است، همراه نداشته باشند.
وی افزود‌: امسال نسبت به سال‌های گذشته تعداد زائران اربعین در مرزهای چهار گانه ایران چند برابر شده است .
ظرفیت پارکینگ اربعین مهران تکمیل شد
فرمانده پلیس راه استان ایلام گفت: ظرفیت پارکینگ اربعین شهر مهران که گنجایش ۱۲۰ هزار خودرو را دارد تکمیل شده است.
سرهنگ رضا همتی‌زاده اظهار کرد: همچنین ظرفیت پارکینگ‌های داخل شهر مهران به صورت کامل پر شده و مسیر ورودی به شهر مهران نیز مسدود است.
وی افزود: بین ۱۰ تا ۲۰ درصد پارکینگ‌های خصوصی اطراف شهر مهران ظرفیت پذیرش خودرو زائران را دارند و زائرانی که خودرو خود را در پارکینگ شهرداری ایلام پارک نکرده‌اند به توقفگاه‌های خصوصی اطراف شهر مهران مراجعه کنند.
رئیس ‌پلیس راه ایلام یادآور شد: زائران هنگام ورود به استان می‌توانند خودروهای خود را در پارکینگ شهرداری ایلام در کنار فرودگاه شهدای ایلام پارک کنند. وی تاکید کرد: شهرداری ایلام با استقرار اتوبوس‌هایی در این پارکنیگ زائرانی که خودرو خود را در این توقفگاه پارک می‌کنند به سمت مهران انتقال می‌دهد.
49 زائر در عراق فوت شده‌اند
رئیس ‌ستاد مرکزی اربعین با ‌اشاره به ازدحام در نجف و کربلا گفت: زائرانی که زودتر به کربلا و نجف رفته‌اند، زودتر بازگردند.
به گزارش ایسنا، حسین ذوالفقاری با بیان اینکه تراکم جمعیت در مرز خسروی وجود دارد اما در سایر مرزها، تردد عادی انجام می‌شود، اظهار کرد: وضعیت مرزها نسبت به دو روز پیش آرام‌تر است و ترددها تقریبا به آسانی انجام می‌شود. از اول محرم 3 میلیون زائر به عراق رفته‌اند که یک میلیون نفر به کشور بازگشته‌اند و  در حال حاضر 2 میلیون نفر در عراق هستند. وی ادامه داد: 49 زائر در عراق فوت شده‌اند که 29 نفراز این تعداد در حوادث رانندگی فوت کرده‌اند. 51 زائر در بیمارستان‌های عراق بستری هستند.218 زائر به بیمارستان‌های ایران منتقل شده‌اند و در داخل کشور هم حوادثی داشته‌ایم و از زائران می‌خواهیم احتیاط کافی را داشته باشند.