kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۸۲۹
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴
در صحن علنی مجلس

ظریف: روابط با همسایگان «اَبَر اولویت» سیاست خارجی است

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه «روابط با همسایگان اَبَر اولویت سیاست خارجی است» گفت: «کمتر زمانی در تاریخ جمهوری اسلامی داریم که روابط با پاکستان، افغانستان، روسیه، ‌ترکیه، قطر و عراق این‌گونه بوده باشد.»



 سرویس سیاسی-

جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور 208 نفر از نمایندگان آغاز به کار کرد.
لاریجانی مطرح کرد؛
 روایت امام حسن(ع) از سیاستمدار واقعی
لاریجانی در نطق پیش از دستور خود، ضمن تسلیت شهادت امام حسن مجتبی(ع) گفت: از امام حسن(ع) روایتی نقل است که معنای سیاست در مکتب او را بیان می‌کند، به‌نحوی‌که سیاستمدار واقعی کسی است که سه ویژگی داشته باشد؛ اول در رعایت حق‌الله پیشگام باشد؛ دوم در ادای حق مردم پیشگام باشد؛ سوم نسبت به گذشتگان احساس مسئولیت داشته باشد و حقوق آنان را رعایت کند.
وی افزود: در مکتب امام حسن(ع) سیاستمدار واقعی آن است که حق‌الله را رعایت کند. چیزی که امروز در عالم سیاست کم پیدا می‌شود. امیدواریم در سالروز شهادت این امام همام راه او، به‌خصوص در حوزه سیاست موردتوجه واقع شود و راه‌هایی که سیاستمداران واقعی باید آن را بپیمایند، موردتوجه باشد.
سؤال نمایندگان مجلس از ظریف
در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی سه سؤال نمایندگان مجلس از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز در دستور کار قرار گرفت. ظریف در پاسخ به سؤال پورمختار نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ درخصوص عملکرد معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارتخانه امور خارجه گفت: وزارت امور خارجه اقدام به راه‌اندازی معاونت دیپلماسی اقتصادی کرد، نه معاونت اقتصادی چراکه وزارتخانه وظیفه انعقاد قرارداد برعهده ندارد و باید در این حوزه تسهیل گر امور باشد.
روابط با همسایگان
«اَبَر اولویت» سیاست خارجی است
وزیر خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سؤال علی کُرد نماینده خاش و میرجاوه گفت: روابط ما با پاکستان و افغانستان از مهم‌ترین روابط استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است و کمتر زمانی در تاریخ جمهوری اسلامی داریم که روابط با پاکستان، افغانستان، روسیه،‌ترکیه، قطر و عراق این‌گونه بوده باشد.
ظریف با‌ اشاره به اینکه روابط با همسایگان در کنار تسهیل امور اقتصادی «ابر اولویت» سیاست خارجی وزارت امور خارجه است، ادامه داد: با پاکستان در سطوح مختلف نظامی، دفاعی، امنیتی، سیاسی و اقتصادی روابط خوبی داریم.
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه باید از بزرگان و نمایندگان منطقه در مجلس استفاده کرد و حضور آنها می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد، تصریح کرد: امکان هماهنگی با نمایندگان برای سفرهای خارجی را پیدا نمی‌کنیم اما قبول دارم باید از ظرفیت‌های ملی رهبران دینی، بزرگان قوم و نمایندگان مردم در مجلس استفاده کنیم.
انتقاد از ناکارآمدی مسئولان
 و فساد اقتصادی
در نشست علنی دیروز پارلمان، هدایت‌الله خادمی، نماینده مردم ایذه و باغملک در نطق میان دستور خود گفت: مشکلات کشور ناشی از خباثت آمریکایی‌ها نیست بلکه ناشی از ناکارآمدی مسئولان، فساد اقتصادی و عدم نظارت بر امور اجرایی است. وی ضمن تشکر از ریاست قوه قضائیه که در مدت کوتاه باعث توسعه عدالت و مبارزه با تبعیض در جامعه شده است، گفت: اقدامات اخیر قوه قضائیه نشان داد که اگر عدالتی وجود داشته باشد، مردم به نظام و حاکمیت امیدوارتر خواهند شد.
نماینده مردم ایذه و باغملک خطاب به رئیس‌جمهور، یادآور شد: آقای روحانی در جلسه‌ای که با نخست‌وزیر انگلیس داشتید، وی گفت که به گلاسکو بیایید تا جلسه‌ای داشته باشیم. همان‌جایی‌که شما درس خوانده‌اید اما در پاسخ به وی شما خندیدید. اگر به‌جای شما بودم از آنها دعوت می‌کردم تا به خوزستان و مسجدسلیمان بیایند، جایی‌که نفت آن موجب توسعه اروپا شد. دعوت می‌کردم در بوشهر جلسه‌ای بگذاریم که رئیسعلی دلواری با شما جنگید.
چرا کشور را به چنین روزی انداخته‌اید؟
خادمی‌تصریح کرد: نتیجه عملکرد همه دولتمردان گذشته جز فقر، بدبختی، بیکاری، فساد اقتصادی، از دست‌رفتن منابع زیرزمینی، کاهش ارزش پول ملی، ناامنی، رانت، به‌وجود آمدن دوطبقه ثروتمند و فقیر، به‌وجود آمدن قشری تازه به دوران رسیده و از بین رفتن اعتماد چیز دیگری نبوده است. چرا کشوری با 8 درصد منابع دنیا و یک درصد جمعیت جهان را به چنین روزی انداخته‌اید؟ مسئولان ارشد کشور باید پاسخ دهند که به‌جز گرفتن اقامت برای فرزندان خود و ثروت‌های بادآورده چه کرده‌اند؟ چند مسئول دو پاسپورتی است؟ چند مسئول هرساله برای تفریح و دیدار با خانواده به آمریکا می‌رود؟ سران نظام باید شفاف بگویید که آیا فرزندانتان هم‌اکنون در آمریکا، انگلیس و کانادا هستند؟
انتقاد از ارز 4200 تومانی
همچنین احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس در نطق میان دستور خود گفت: ۱۴ میلیارد دلار در بودجه سال ۹۸ برای تأمین کالاهای اساسی مردم منظور شده است که دولت حاضر به ایجاد سامانه توزیع نیست.
 وی ادامه داد: از کسی پذیرفته نیست که بگوید مردم اقتصاد نمی‌دانند، بلکه مردم اقتصاد را بهتر از دولت و مجلس می‌شناسند و با آن صبح خود را شام کرده و ناملایمات اقتصادی را با پوست و گوشت خود حس می‌کنند و ارز 4200 تومانی جهانگیری و به تاراج رفتن 27 میلیارد دلار ارز و 60 تن طلا از مصادیق بارز ظلم فاحش است که امروز باید مسئولان بانک مرکزی در محاکم پاسخگو باشند البته مدعی اجرای دستور هستند و انگشت اتهام را به سمت رئیس‌جمهور می‌برند.
غرب‌گراها کشور را معطل برجام کردند
علیرضا بیگی با بیان اینکه دولت باید امید به رفع تحریم‌ها را از دستورکار خارج کند، عنوان کرد: همان‌طور که رهبری فرمودند که قدرت داخلی باید تحریم‌ها را بی‌اثر کند، روسیه و چین با مشکلات تحریم رو‌به‌رو هستند اما به قدرت داخلی خود تکیه کرده‌اند اما متأسفانه جریان غرب‌گرا کشور را به مدت 6 سال معطل برجام کرد و به انتظار کرم غربی‌ها نشست و فرصت‌های بسیاری از دست رفت.
مشکل ما جریان داخلی است
نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه مشکل ما اروپا و غرب نیست، اظهار داشت: مشکل ما جریان داخلی است که تمام مشکلات کشور را به غرب گره زده است و ان‌شاءالله ملت ایران با رأی قاطع خود زمینه ظهور دولت جوان انقلابی را فراهم می‌کنند. گفتنی است در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، فرهاد تجری نماینده مردم قصر شیرین و سرپل ذهاب در نطق میان دستور خود، گزارشی از وضعیت مناطق زلزله‌زده کرمانشاه در دومین سالگرد این بلایای طبیعی ارائه کرد.
تشکر از قوه قضائیه
همچنین در این جلسه، یوسف داوودی نماینده مردم سراب در نطق میان دستور خود ضمن تشکر از قوه قضائیه به‌خاطر اقدامات مثبت در امر مبارزه با فساد اظهار داشت: اعتماد مردم به مسئولین جزو بزرگ‌ترین سرمایه‌های ملی کشور است و کاهش این اعتماد بزرگ‌ترین آسیب و تهدید ملی است. امید است این اقدامات محدود نبوده و مستمر باشد، سطحی نبوده و عمیق باشد، به قوه قضائیه محدود نباشد بلکه نظام‌مند شده و هر سه قوه را شامل شود و مجلس قویاً در امر مبارزه با فساد پیشتاز باشد.
کمیسیون بهداشت؛
مأمور رسیدگی به موضوع لردگان شد
در جلسه علنی دیروز مجلس، محمد خدابخشی نماینده مردم الیگودرز در تذکری خطاب به لاریجانی از وی خواست دستور رسیدگی به وقایع لردگان را صادر کند که رئیس مجلس در پاسخ به تذکر وی گفت: از کمیسیون بهداشت خواسته‌ام نمایندگانی را برای رسیدگی به موضوع لردگان اعزام کند.
مصوبات مجلس در روز گذشته
نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته در جریان بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده مواد 13، 14، 15، ۱۶ (و برخی تبصره‌های آن) را تصویب کردند. همچنین با مواد 17، 18، 19، 20، 21 و 22 این لایحه موافقت و تکالیف مالیاتی واحدهای مشمول مالیات ارزش افزوده و همچنین اختیارات جدید وزیر اقتصاد برای تعیین دوره مالیاتی را مشخص کردند.