kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۷۹۷
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶
در سومین جلسه محاکمه گروه «عظام» فاش شد

عقد قراردادهای مشاوره با بستگان مسئولان برای فرار از جریمه‌های میلیاردی

سومین جلسه محاکمه گروه «عظام» به اتهام قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.




به گزارش میزان، در ابتدای این جلسه و با توجه به پایان محاکمه متهم عباس ایروانی، متهم ردیف دوم امیررضا رفیعی به دستور قاضی صلواتی در جایگاه حاضر شده و به سؤالات رئیس دادگاه پاسخ داد.
امیررضا رفیعی که متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به میزان ۲۰۱ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۸۳۹ دلار، معاونت در پرداخت رشوه، معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از سند مجعول و مشارکت در فراری دادن متهم خاتمی‌پور، با رد اتهام گرانفروشی و مشارکت در قاچاق سازمان یافته اظهار داشت: بنده طی دو مقطع مدیرعامل شرکت سازه‌پویش بودم و بسیاری از اتهامات در زمان مدیریت بنده رخ نداده است و قادر به پاسخ‌گویی نیستم، لذا تقاضا دارم گمرک مدارک شکواییه ارائه کند تا پاسخ لازم را ارائه نمایم.
وی درخصوص اتهام معاونت در جعل اسناد نیز مدعی شد: من هیچ‌گونه دستوری درخصوص جعل سند را صادر نکردم و مدیران گروه عظام هیچ نقشی در جعل اسناد نداشته‌اند. گمرک کلیه شرکت‌های تولیدی را نیاز به ارائه گواهی مبدا نمی‌داند از سوی دیگر اتاق بازرگانی نیز اظهار کرده که کلیه کالا‌های وارداتی شرکت‌های تولیدی از ارائه گواهی مبدا معاف هستند و استناد دادسرا‌اشتباه است.
در ادامه قاضی صلواتی با‌ اشاره به اقدامات متهم رفیعی و سایر متهمان مبنی بر وارد کردن قطعات بنزین سوز با عنوان گاز سوز به کشور اظهار داشت: ای‌کاش کارشناسان ارشد محیط زیست وارد این پرونده می‌شدند و برآورد می‌کردند که این کار شما تا چه اندازه در آلودگی هوای تهران و کلانشهر‌ها تاثیرگذار بود، لذا از همین جا از کارشناسان ارشد محیط زیست می‌خواهم که وارد این پرونده شوند. مردم چه گناهی کرده‌اند که به خاطر سود و منافع شما دچار ضرر و زیان شوند؟
این متهم مدعی بود که این قطعات توسط سازمان‌های زیر مجموعه استاندارد انجام می‌گیرد و سعی می‌کرد از پاسخ به قاضی طفره رود که قاضی صلواتی به وی گفت: تخلفات شما در آلودگی هوای تهران و کلانشهر‌ها نقش بسزایی داشت.
در ادامه قاضی صلواتی به انعقاد قرارداد‌های مشاوره‌ای متهم‌ اشاره کرد و افزود: سه نمونه از قرارداد‌های مشاوره‌ای شما با همسر افرادی که مسئولیت داشتند و دختر یکی از این‌ها منعقد شد. برای این موضوع چه توضیحی دارید؟
متهم رفیعی که سعی داشت با استفاده از عناوین «تحریم» به سؤالات رئیس دادگاه پاسخ بگوید، با واکنش قاضی صلواتی مواجه شد که اظهار داشت: این تحریم هم برای شما بهانه خوبی شده است. اگر کارتان قانونی بود چرا با اطرافیان افراد مسئول قرارداد بستید؟ شما می‌خواستید از تجارب آنها استفاده کنید، پس چرا با همسران و دختر این افراد این قرارداد‌ها را منعقد کردید؟
قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: شما این قرارداد‌ها را منعقد کردید چرا که تنها در یکی از این قرارداد‌ها دو میلیارد تومان از جرایم شرکت‌های عظام را کسر می‌کرد.
در ادامه نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و در صفحه نمایشی که در دادگاه حاضر بود اسناد مجعول از سوی متهم را به نمایش درآورد.
شاه‌محمدی خطاب به متهم افزود: شما گفتید که متخصص هستید بله، به راستی شما متخصص هستید که توانستید با فریبکاری کالای بنزین‌سوز را وارد و گاز سوز تحویل دهید.
وی درباره پرداخت رشوه از سوی متهم بیان کرد: طبق اقاریر متهم روغنی‌ها شما رشوه پرداخت می‌کردید.
نماینده دادستان افزود: روغنی‌ها اظهار کرده که ایروانی به دنبال کاهش هزینه‌های گمرکی بوده و به رفیعی گفته که از تعرفه ۵ درصد استفاده کند و رفیعی نیز همواره مدعی بوده که نامه ایران خودرو به وزارت صمت ارسال شده است. روغنی‌ها مدعی است که رفیعی با دستور ایروانی اقدام به کم‌اظهاری می‌نمود. ایروانی و رفیعی همواره برای سود بیشتر به وی دستور می‌دادند که از هر طریق ممکن و با پرداخت رشوه به گمرک اقلام را با کمترین مبلغ ترخیص نمایند.
در این هنگام قاضی صلواتی با اعلام ختم جلسه گفت: جلسه بعدی دادگاه امروز برگزار خواهد شد.