kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۸۱۳
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

برخی افراد تا ۲۸ برابر دیگران از یارانه پنهان استفاده کرده‌اند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: برخی افراد تا ۲۸ برابر دیگران از یارانه پنهان استفاده کرده‌اند که مصادیق این نوع یارانه، سوخت و برخی از دیگر خدمات است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حسینعلی حاجی دلیگانی با‌اشاره به حذف دهک‌های پر درآمد از دریافت یارانه توسط دولت اظهار داشت: باید منتظر ماند و دید دولت در این زمینه چگونه عمل می‌کند. حقیقت آن است، حذف دهک‌های بالای جامعه خیلی کار سختی نیست.
وی به مشکلاتی که در زمینه دریافت یارانه توسط قشر‌های مختلف جامعه وجود دارد‌اشاره کرد و گفت: در سه سال گذشته یارانه برخی از افراد قطع شده است در حالی که آنها مستحق دریافت یارانه بودند. همچنین یارانه فرزندانی که تازه متولد شده‌اند نیز برقرار نشده است و یا برخی از جوانانی که ازدواج کرده‌اند و یارانه را از پدر و مادرشان جدا کردند نیز قطع شده است!
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، یارانه پرداختی کشور را ۳۶ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: بنا بر اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور در سال ۹۷، بالغ بر ۸۵۳ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور توزیع شده است. بنا بر همان گزارش، برخی افراد تا ۲۸ برابر دیگران از یارانه پنهان استفاده کرده‌اند که مصادیق این نوع یارانه، سوخت و برخی از دیگر خدمات است.
به گفته حاجی دلیگانی، به نظر می‌رسد علاوه‌بر ضرورت حذف یارانه افراد پردرآمد جامعه، دولت باید یارانه پنهان را نیز مدیریت کند و اگر این یارانه به درستی توزیع شود، می‌توان بسیاری از مشکلات کشور را برطرف کرد و امکان کاهش فاصله فقیر و غنی در این صورت وجود خواهد داشت، زیرا افراد غنی بیش از افراد نیازمند از این یارانه استفاده می‌کنند که این موضوع ناعادلانه است.
گفتنی است، در دی ماه سال گذشته مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه در مورد وضعیت یارانه‌های پنهان گفته بود: بررسی‌های سازمان برنامه و بودجه نشان داد که در سال حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه در بخش بودجه‌ای، فرابودجه‌ای و یارانه پنهان وجود دارد؛ از این رقم  حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به حوزه انرژی و نفت و مشتقات آن اختصاص دارد که ۲۱۵ هزارمیلیارد تومان آن متعلق به بنزین است.
بر همین اساس، در سال ۱۳۹۶ به طور متوسط روزانه 51.7 میلیون دلار یارانه (13.1میلیون دلار یارانه بابت بنزین و 38.6 میلیون دلار یارانه بابت نفت گاز) پرداخت شده است. در مجموع، روزانه ۳۵ میلیون دلار یارانه پنهان به بنزین اختصاص یافته و در شش ماه نخست سال گذشته، بیش از ۵/۵ میلیارد دلار یارانه به بنزین تعلق گرفته است.